01HO03A EIHOASF Felles grunnlagsemne
01HO03A EIHOASF Felles grunnlagsemne
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO03A EIHOASF
- StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
- Studiepoeng8
- StudiestedIndre Østfold, Rud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
- Struktur og planlegging av eget studiearbeid
- Læringsstrategier
- Oppgaveskriving
- Aktiv læring
- Studenten som ressurs, studentinvolvering/medvirkning
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Problembaserte prosjekter
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Refleksjon og pre-refleksjon, individuelt og i gruppe
- Åpne og lukkede spørsmål, motiverende samtale
- IKT
- Bruk av læringsplattform
- Kritisk bruk av nettkilder og digitale verktøy
- Bruk av word, PowerPoint, lyd og bilde'
- Oppgaveskriving som metode
- Oppgavenes oppbygging
- Mappevurdering
- Problembasert læring (PBL)
- Fagartikkel
- Praksisfortelling
- Riktig bruk av kildehenvisning
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
- Oppvekstfagenes historie og utvikling
- Barnehagens historie i Norge
- Barnehagen som en del av utdanningsløpet
- Teorier og begreper i oppvekstfagene
- Forståelse av oppvekstbegrepet
- Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene
- Bærekraftig utvikling
- Barnehagen som en del av storsamfunnet
1c. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
- Holistisk menneskesyn
- Verdier, normer og livssyn
- Visjoner og verdigrunnlag
- Etikk
- Teori
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Etiske problemstillinger og dilemmaer
- Etiske prinsipper
- Anvendelse i eget yrke
- Menneskerettighetene
- Barnekonvensjonen
- Yrkesetikk
- Eget profesjonsfelt
- Taushetsplikt
- Brukermedvirkning
1d. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsformer
- Samspill og samskapning
- Veiledning
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
- Samarbeid i grupper
- Medvirkning
- Tverrkulturell forståelse
1e. Sosiologi og psykologi
- Innføring i psykologi
- Gruppepsykologi
- Utviklingsteori
- Læringspsykologi
- Nye teorier om barns utvikling
- Innføring i sosiologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Sosialisering
- Sosiale ulikheter og kulturelt mangfold
- Systemteori
1f. Stats- og kommunalkunnskap i barnehagesektoren
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, føringer og prioriteringer for barnehagesektoren
- Levekår og folkehelse
- Lover og styringsdokumenter som regulerer barnehagesektoren
- Lovverk og styringsdokumenter som til enhver tid er gjeldende
- Barnehagesektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå, organisering og finansiering
Studenten
- har kunnskap om begreper og teorier innenfor oppvekstfaget, etikk, kommunikasjon, samhandling, sosiologi og psykologi.
- har innsikt i relevante lover og styringsdokumenter gjeldende for barnehagesektoren.
- har innsikt i helse- og oppvekstpolitikk og oppvekstfagenes historie, utvikling og føringer.
- forstår hvilken betydning levekår og folkehelse har i dagens samfunn.
Studenten
- kan anvende kunnskap om begreper og teorier innenfor oppvekstfaget for å støtte barns trivsel og helhetlig utvikling.
- kan anvende ulike former for kommunikasjon og veiledning for å samhandle profesjonelt med barn, foreldre, kollegaer og annet fagpersonell.
- kan anvende relevant lovverk og styringsdokumenter knyttet til praktisk arbeid.
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for ulike problemstillinger knyttet til arbeid med barn i barnehage.
- kan kartlegge og identifisere barns individuelle behov knyttet til trivsel og helhetlig utvikling.
Studenten
- har forståelse for etiske prinsipper, utfordringer og dilemmaer knyttet til arbeid med barn og deres familier.
- har utviklet en etisk grunnholdning i sitt arbeid med barn, foreldre og kollegaer.
- kan utføre arbeidet med forståelse av de ressurser, utfordringer og muligheter som finnes i møte med barn og foreldre.
- kan bygge relasjoner med kollegaer og andre ressurspersoner med vekt på barns trivsel og helhetlige utvikling.
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap gjennom eget studiearbeid og aktiv læring
Arbeidskrav
- Gruppeoppgave med presentasjon
- Individuelt arbeidskrav
- Individuelt refleksjonsnotat om egen læring
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F