Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01HO01G EIHOBBF-24 Fordypningsoppgave

01HO01G EIHOBBF-24 Fordypningsoppgave

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HO01G EIHOBBF-24
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov
    • Studiepoeng
      12
    • Studiested
      Indre Østfold, Strømmen, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
Emnets innhold

Dette emnet er et obligatorisk fordypningsarbeid. Tema for fordypningen skal være praksisrettet, og konkret knyttet til praksis og et eller flere temaer i utdanningens emner. Studentene skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis. Hovedprosjektet skal gjennomføres individuelt eller i grupper. 

Skolen tilbyr studenten to veiledningstimer på fordypningsoppgaven, uavhengig om det er individuell eller gruppeinnlevering. I tillegg kommer veiledning i forbindelse med oppstart av fordypningsoppgaven og problemstilling. Ved behov kan studenten be om ytterligere veiledning etter avtale med faglærer. Studenten har et selvstendig ansvar for å avtale veiledning med faglærer. Ved avtalt veiledning må alle studentene i gruppen delta.

Studenten har ansvar for å levere inn veiledningsgrunnlag med konkrete veilednings- spørsmål to virkedager før avtalt veiledning

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor et selvvalgt fordypningstema innenfor oppvekstfaget – Barn med særskilte behov
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og planverk som gjelder barn og unge med særskilte behov
  • forstår egen faggruppes betydning i et oppvekstperspektiv og kan drøfte sammenhengen mellom teori om barn og unge med særskilte behov og praksis
Ferdigheter

Studenten:

  • kan kartlegge en situasjon gjeldende barn og unge med særskilte behov, identifisere en faglig problemstilling og behov for iverksetting av tiltak
  • kan finne informasjon og fagstoff fra oppvekstområdet som er relevant for fordypningsoppgavens problemstilling
Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet en etisk grunnholdning og har forståelse for barn og unges behov innen oppvekstfaget
  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper i sitt arbeid med barn og unge med særskilte behov og etiske retningslinjer i forhold til skriftlig arbeid
  • kan bygge relasjoner med medstudenter og samarbeide om hovedprosjektet i grupper
Arbeidsinnsats
  • Skriftlige fordypningsoppgave. Gjennomføres individuelt eller i gruppe.
  • Omfang antall ord ved individuell innlevering er 5000 ord +/- 10%, og ved gruppeinnlevering 7500 +/- 10%
  • Presentasjon av fordypningsoppgaven
  • Logg ved gruppearbeid
Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering

Den skriftlige fordypningsoppgaven og muntlig høring vurderes av førstesensor og andresensor.

  • Skriftlig oppgave vurderes med en midlertidig gradert karakter A-F.
  • Muntlig høring vurderes med gradert karakter A-F
  • Det gis en samlet individuell eksamenskarakter gradert fra A-F etter gjennomført muntlig høring hvor den muntlige delen vektlegges. Annensensors vurdering teller mest.

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for sluttvurderingen i emnet.

Forkunnskapskrav

For å kunne gjennomføre hovedprosjektet må emne 1 – 4 og praksis være fullført og bestått.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Undervisning, veiledning, refleksjon.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.