01HO01D EIHOBBF Barn og unge med særskilte behov
01HO01D EIHOBBF Barn og unge med særskilte behov
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO01D EIHOBBF
- StudieprogramBarn med særskilte behov
- Studiepoeng13
- StudiestedStrømmen
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
4a. Organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov
- Spesialpedagogisk hjelp i barnehage
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning i skole
- Tilpasset opplæring
- Spesialpedagogikk
- Grunnbegreper
- Integrering og inkludering
- Generelle og spesifikke lærevansker
- Observasjon
- Kartlegging
- Rettigheter og lovverk for barn og unge med særskilte behov
- Tverretatlig samarbeid og hjelpeapparatet
- Førstelinjetjenesten
- Andrelinjetjenesten
- Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
- Barnevernstjenesten
- Samarbeidsgrupper
- Aktuelle hjelpe- og læremidler
- Familie- og miljørelaterte tiltak
- Rådgivning
- Samarbeid
- Individuelle opplæringsplaner - IOP
- Individuell plan - IP
4b. Atferdsvansker
- Teorier om atferdsvansker
- Utredning og diagnostisering
- Tiltak
- Oppmerksomhetsforstyrrelser uten hyperaktivitet
- AD/HD
- AD/HD og lærevansker
- Tourettes syndrom
- Tourette syndrom og lærevansker
- Autismespekterforstyrrelser
- Autisme og lærevansker
4c. Lærevansker
- Språkvansker
- Språkutvikling
- Lærevansker relatert til språk
- Forebyggende tiltak for tospråklige barn og unge
- Lese- og skrivevansker
- Lærevansker relatert til skriftspråket
- Forståelse av "normalitet" og "avvik"
- Matematikkvansker
- Lærevansker i matematikk
- Forebygging av vansker
- Opplæringsstrategier
- Sammensatte lærevansker
- Persepsjons- og motoriske vansker
- Hørselshemming
- Hørselstap
- Hørselsrelaterte lærevansker
- Tilrettelegge for barn og unge med hørselshemming
- Synshemming
- Synsrelaterte lærevansker
- Hjelpetjenester og hjelpemidler for synshemmede
4d. Fysisk og psykisk funksjonshemming
- Normalitet og avvik
- Avvik, funksjonshemning og lærevansker
- Avvik og samfunn
- Funksjonshemminger og funksjonshinder
- Fra avvik til funksjonshemning
- Skade, fysisk funksjonshemning og handikap
- Psykisk utviklingshemning
- Psykisk utviklingshemning og lærevansker
- Hvordan hjelpe barn og unge med utviklingshemning
- Diskriminering, utestengning og mobbing
- Holdninger til avvikende/funksjonshemmede
- Likhet og rettferdighet
- Det inkluderende samfunn: enhet og mangfold
4e. Psykiske og sosiale vansker
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Påvirkningsfaktorer
- Kartlegging
- Sosiale vansker.
- Angstlidelser
- Stemningslidelser.
- Barn i krise
- Når krisen oppstår
- Kriseberedskap
- Beredskapsplan
- Avhengighetslidelser
- Rusmisbruk
- Foresattes rusmisbruk
4f. Migrasjonsrelaterte utfordringer og lærevansker
- Minoriteter og mangfold i skole, barnehage og samfunn
- Hva er migrasjon?
- Det flerkulturelle samfunnet
- Kultur
- Etnisitet og identitet
- Integrering og inkludering
- Morsmål og norsk som andrespråk
- Tospråklig lese- og skriveopplæring
- Minoritetselever med særskilte behov
- Lærevansker relatert til migrasjon
4g. Barn i risikosituasjoner
- Risikofaktorer og mestringsstrategier
- Barn og skilsmisser
- Alvorlig syke barn
- Barn som pårørende
- Omsorgssvikt
- Fysiske og psykiske overgrep
- Seksuelt misbruk
Kandidaten:
- har kjennskap til organisatoriske rammer som gjelder spesialpedagogisk hjelp i barnehage og tilpasset opplæring og spesialundervisning i skole
- har kunnskap om barn og unge med atferdsvansker, fysisk og psykisk funksjonshemning, psykiske og sosiale vansker, migrasjonsrelaterte utfordringer, lærevansker og barn i risikosituasjoner
- har kunnskap om aktuelle observasjoner, tiltak og tverrfaglig samarbeid i forhold til barn og unge med særskilte behov
- har innsikt i relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter i forhold til barn og unge med særskilte behov, herunder, Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova), Barnehageloven og Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Kandidaten:
- kan anvende faglig kunnskap om, og observasjoner av, barn og unge med særskilte behov for å tilrettelegge for læring og utvikling ved atferdsvansker, fysisk og psykisk funksjonshemming, psykiske og sosiale vansker, migrasjonsrelaterte utfordringer, lærevansker og barn i risikosituasjoner
- kan kartlegge situasjoner, identifisere faglige problemstillinger og sette i gang nødvendige tiltak for barn og unge med særskilte behov
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for arbeidet med barn og unge med særskilte behov
Kandidaten:
- har utviklet en etisk grunnholdning og bidrar til godt samarbeid med vekt på brukermedvirkning i utøvelsen av arbeidet med barn og unge med særskilte behov og deres familier
- kan bygge relasjoner i et tverrfaglig og tverretatlig samarbeid som pedagogisk – psykologisk tjeneste, barnevernstjenesten og andre relevante samarbeidsgrupper
- kan utvikle metoder innenfor aktuelle hjelpe- og læremidler tilpasset barn og unge med særskilte behov i samarbeid med pårørende og kolleger
Arbeidskrav
- Gruppeoppgave med presentasjon
- Individuell oppgave
- Individuell refleksjon om egen læring
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F