01HH73A EIHOOVF-H24 Observasjons- og vurderingskompetanse
01HH73A EIHOOVF-H24 Observasjons- og vurderingskompetanse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH73A EIHOOVF-H24
- StudieprogramObservasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
- Studiepoeng10
- StudiestedIndre Østfold, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
1a. Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
- ABCDE- metodikk
- Kartleggingsverktøy; f.eks. NEWS 2, Q- Sofa, Glascow coma scale, PSL, 4AT
- Kartlegging av f.eks forverring av tilstand, infeksjon og smerter
- Rapporteringsverktøy; ISBAR
- Aktuelle lover, forskrifter og styrende dokumenter f.eks.:
- Helsepersonelloven
- Pasientrettighetsloven
1b. Praktiske ferdigheter og prosedyrer
- Det kliniske blikk
- ABCDE-metodikk
- Aktuelle prosedyrer og observasjoner i den akutte fasen
1 c. HHLR
- Teoretisk gjennomgang av livreddende førstehjelp
- Praktisk trening i ferdigheter knyttet til hjerte- lungeredning, og hjertestarter
1 d. Etisk refleksjon
- Etiske utfordringer og beslutninger i møte med akutt og kritisk syke- bruk av SME-refleksjonsmodellen
Studenten
- har kunnskap om ABCDE metodikk
- har kunnskap om standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy
- har kunnskap om kommunikasjonsverktøy knyttet til rapportering av forverret helsetilstand
- har kunnskap om livreddende førstehjelp, hjertelungeredning og bruk av hjertestarter
- har innsikt i i aktuelle lover, forskrifter og styrende dokumenter
- har kjennskap til de ulike yrkesgruppers funksjons- og ansvarsområder innen pleie- og omsorgstjenesten
- forstår betydningen av eget ansvarsområde som fagarbeider med videreutdanning i observasjons- og vurderingskompetanse
Studenten
- kan kartlegge situasjoner ved bruk av ABCDE metodikk i observasjoner av pasienter for å utføre ulike undersøkelsesmetoder og iverksette tiltak som forebygger forverrelser
- kan anvende kunnskap om standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy for å kunne oppdage sykdom og forverrelse i et tidlig stadium
- kan anvende relevante prosedyrer i egen faglig utøvelse
- kan anvende kunnskap om ulike kommunikasjonsverktøy for å registrere, vurdere og rapportere endringer i pasientens tilstand
- kan anvende faglig kunnskap for å utføre livreddende førstehjelp, for å utføre hjerte-lungeredning og for anvendelse av hjertestarter
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen observasjon og vurdering av pasienter
Studenten
- har forståelse for eget ansvarsområde ved anvendelse av observasjons- og kartleggingsverktøy med innsikt i kvalitet og pasientsikkerhet
- har forståelse for betydningen av å anvende kommunikasjonsverktøy for å dokunentere og rapportere endring i pasientens tilstand
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med observasjon og vurdering av pasienter i helse- og omsorgstjenesten
- har forståelse for etiske utfordringer i møte med den akutt syke pasient
- kan utføre arbeidsmetoder som innebærer observasjon og vurdering av pasienter i samarbeid med aktuelle yrkesgrupper og etter gjeldene prosedyrer
- kan utvikle tjenester som involverer observasjon og vurdering av pasienter/ brukergrupper gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen
- kan bygge relasjoner, arbeide tverrfaglig og samarbeide med andre faggrupper i arbeidet med den akutt syke pasient
Arbeidskrav
- Skriftlig oppgave
- Ferdighetstest
- Avsluttende praktisk prøve med tilhørende fagsamtale
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet
75% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.
-
Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Studentens arbeidskrav danner grunnlag for emnekarakteren. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse
-
Formell sluttvurdering av emnet med karakter A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, ferdighetstrening, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.
Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart. Se fagskolens nettsider for mer informasjon.