01HH70F EIHOSGF Palliasjon
01HH70F EIHOSGF Palliasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH70F EIHOSGF
- StudieprogramSpesialisering i geriatri
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Emne omhandler palliasjon, med fokus på at alvorlig syke og døende eldre skal ha tilgang til helhetlige og gode pasientforløp. Palliasjon må tilpasses den eldre, med forståelse for at sykdomsbildet endrer seg med alderen. Emnet vektlegger hvordan man kan hjelpe den enkelte til å leve best mulig med minst mulig plager. Kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende er sentralt, sammen med symptomlindring og bruk av standardiserte observasjons- og kartleggingsskjemaer, samt omsorg ved livets slutt og ivaretakelse av pårørende. Studenten skal utvikle sin personlige og faglige kompetanse i omsorgen til eldre pasienter i palliativ fase og tilrettelegge for livskvalitet og en verdig død.
6a) Palliasjon
- Palliasjon- Hospicefilosofien
- Helhetlig og personorientert tilnærming
- Overbehandling, underbehandling, behandlingsbegrensning
- Sykdom og død i ulike kulturer
- Sentrale aktører i et lindrende tjenestetilbud
- Forhåndsamtale
- Kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
- Pårørendes rolle og betydning i den palliative fasen
- Ivaretakelse av pårørende
- Helhetlig omsorg og ivaretagelse av grunnleggende behov
- Åndelige og eksistensielle behov
- Livskvalitet, håp og mestring
- Sorg og krise
6b) Symptomer i en palliativ og terminal fase
- Observasjon, kartlegging og vurdering av symptomer hos eldre
- Smerter
- Dyspnòe
- Kvalme, brekninger og oppkast
- Obstipasjon og diare
- Infeksjon
- Munnhuleproblemer
- Angst/ depresjon
- Delirium
- Tørste/ ernæringsutfordringer/ kakeksi
- Symptomforebyggende og symptomlindrende behandling og omsorg
- Medikamentell behandling
- Ikke- medikamentell behandling og omsorg
- Alternativ og komplementær behandling
- Kartlegging og vurdering av symptomer
- Bruk av standariserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy innen palliasjon
- Dokumentasjon
6c) Pleie og omsorg ved livets slutt
- Å dø i institusjon – Hjemmetid/ Hjemmedød
- Tiltaksplaner ved livets slutt: f.eks «Livets siste dager (LSD)»
- Etiske utfordringer i livets sluttfase
- Den døende pasient - de siste dager og timer
- Medikamentell symptomlindring og lindrende sedering ved livets slutt
- Ivaretakelse av etterlatte
Studenten
- har kunnskap om palliasjon og dens betydning for behandling, pleie og omsorg til palliative pasienter og deres pårørende
- har kunnskap om hvordan alvorlig og uhelbredelig sykdom kan påvirke pasienter og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
- har kunnskap om ulike observasjons- og kartleggingsverktøy som brukes for å observere, dokumentere symptomer og vurdere behov hos pasienter i en palliativ fase
- har kunnskap om tiltak for å forebygge og lindre plagsomme symptomer hos alvorlig syke og døende pasienter
- har kunnskap om tiltaksplaner for livets siste fase, og hvordan slike planer kan bidra til kvalitetssikring av oppfølging
- har innsikt i nasjonale handlingsprogrammer og retningslinjer innen palliasjon
- forstår betydningen av å ha en personorientert tilnærming i palliativ behandling, pleie og omsorg
- forstår Hospicefilosofien verdigrunnlag og betydning for pasienter, pårørende og samfunnet
Studenten
- kan anvende kunnskap om palliasjon til å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientens behov i samarbeid med pasient, pårørende og annet helsepersonell
- kan anvende personorientert tilnærming for å ivareta pasientens brukermedvirkning og integritet
- kan anvende kunnskap om livets slutt for å observere og identifisere endringer i pasients tilstand som kan tyde på at døden er nært forestående
- kan anvende observasjons- og kartleggingsverktøy til å kartlegge symptomer og vurdere behov for lindrende tiltak
- kan delta i bruk av tiltaksplaner i livets sluttfase for å sikre kvaliteten på oppfølging og omsorgen av døende pasienter og deres pårørende
- kan kartlegge situasjoner i møte med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende, og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
- kan finne, anvende og henvise til relevant informasjon og fagstoff som er relevant for faglige og etiske problemstillinger innen palliasjon
Studenten
- har forståelse for hvordan det er å leve med alvorlig og uhelbredelig sykdom både for pasient og deres pårørende
- har forståelse for betydningen av forhåndssamtaler som et verktøy for å fremme åpen dialog, planlegging og beslutningsstøtte i møte med pasienter som er i en palliativ fase og deres pårørende
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i palliativ behandling og omsorg
- har utviklet en etisk grunnholdning gjennom å reflektere over og håndtere etiske utfordringer og dilemmaer i møte med alvorlige syke og døende pasienter og deres pårørende
- kan utføre palliasjon til alvorlig syke og døende pasienter, etter deres ønsker og individuelle behov
- kan bygge relasjoner og samarbeide med pasient, pårørende, kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta pasientens helhetlige behov knyttet til sykdom, lidelse og død
- Ferdighetstest individuelt eller i gruppe
- Skriftlig individuell case oppgave med tilhørende muntlig fagsamtale
Arbeidskravene må være godkjente for å få sluttvurdering i emnet
Minst 75% oppmøte på samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse Læringsutbytte for emnet og studentens arbeidskrav danner grunnlaget for sluttvurderingen.
- Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent
- Formell sluttvurdering av emnet med karakter A-F
Forelesninger, veiledning, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, simulering/ ferdighetstrening og selvstudium
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene