01HH70E EIHOSGF Akutte tilstander og skader hos eldre
01HH70E EIHOSGF Akutte tilstander og skader hos eldre
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH70E EIHOSGF
- StudieprogramSpesialisering i geriatri
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Emnet omhandler akuttmedisinske tilstander og skader samt forverrelse ved kronisk og progredierende tilstander. Dette inkluderer sykdomsmekanismer, symptomer, årsaker, behandling og tiltak som må iverksettes. Observasjoner, vurdering og kartlegging, samt ABCDE- metodikken, bruk av kartleggingsverktøy og ISBAR er en sentral del av emnet. I tillegg vektlegges opplæring i praktiske ferdigheter og prosedyrer. Innholdet i emnet skal bidra til å styrke studentens observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse for tidlig oppdagelse av forverret helsetilstand og iverksetting av nødvendige tiltak.
5a) Akutt medisinske sykdomstilstander
- Atypiske sykdomsprestasjoner hos eldre
- Akutt og subakutt funksjonssvikt
- Akutt hjertesykdom
- Akutt respirasjonssvikt
- Hjerneslag
- Akutt nyresvikt
- Andre akutte tilstander og skader
- Hyper- og hypoglykemi
- Alvorlig infeksjoner og sepsis
- Akutt forvirringstilstand – delir
- Væske- og elektrolyttforstyrrelser
- Sjokktilstander
- Fall, synkope, svimmelhet
- Bruddskader og ulykker
5b) Forverring av kroniske og progredierende sykdommer
- Hjertesvikt
- Nyresvikt
- Kreftsykdommer
- Demens og kognitive forverringer
- Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS)
- Diabetes og senkomplikasjoner til diabetes
- Nevrologiske sykdommer
5c) Observasjon, vurdering og kartlegging
- ABCDE- metodikk og måling av vitale parametere
- Standariserte observasjons- og kartleggingsverktøy f.eks. News 2 Q-sofa, Glascow coma scale, 4AT,
- Kommunikasjonsverktøy: ISBAR
- Dokumentasjon
- Førstehjelp: hjerte- lungeredning (HHLR) for helsepersonell og bruk av hjertestarter
- Samarbeid med pasient, pårørende og annet helsepersonell
- Etisk refleksjon knyttet til behandling og behandlingsavklaringer
Studenten
- har kunnskap om akutte sykdomstilstander og skader, symptomer og behandling
- har kunnskap om funksjonssvikt og hvordan sykdom og funksjonssvikt ofte opptrer annerledes og mer komplekst hos eldre
- har kunnskap om faglige verktøy som benyttes til observasjon og kartlegging av symptomer og tegn på funksjonssvikt hos eldre
- har kunnskap om ABCDE- metodikken, observasjons- og kartleggingsverktøy og ISBAR
- har kjennskap til ulike yrkesgruppers funksjons- og ansvarsområder i behandlingen av akutte sykdomstilstander og skader hos eldre
- forstår betydningen av å ivareta pasienters autonomi, verdighet og samvalg ved forverret helsetilstand
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver knyttet til akutte tilstander og skader hos eldre
Studenten
- kan anvende kunnskap om akutte sykdomstilstander og skader til å delta i observasjon og behandling, samt iverksette tiltak i samarbeid med annet helsepersonell
- kan anvende kunnskap om funksjonssvikt til å identifisere tidlige tegn på endringer i pasientens helsetilstand og iverksette tiltak for å forhindre ytterligere svekkelse i samarbeid med annet helsepersonell
- kan anvende ABCDE-metodikken til gjennomføring av systematiske observasjoner og vitale målinger for å avdekke tidlig tegn på forverret helsetilstand
- kan anvende observasjons- og kartleggingsverktøy for å observere, vurdere, dokumentere og rapportere forverret helsetilstand, samt identifisere behov for iverksettelse av tiltak som sikrer kravet om forsvarlig helsehjelp
- kan anvende ISBAR i samhandling med annet helsepersonell for å kommunisere strukturert og effektivt, og sikre sikker informasjonsoverføring
- kan kartlegge situasjoner og identifisere etiske dilemmaer som kan oppstå i møte med eldre med forverret helsetilstand
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til akutte tilstander og skader hos eldre
Studenten
- har forståelse for at den geriatriske pasient kan ha et komplekst sykdomsbilde
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom samvalg, samhandling og kommunikasjon med den akutt syke og deres pårørende
- kan utføre omsorgsfull og faglig forsvarlig helsehjelp gjennom brukermedvirkning og respekt for den enkeltes pasients verdi og verdighet
- kan utføre hjerte-lungeredning (HHLR) for helsepersonell og bruke hjertestarter i tråd med gjeldende retningslinjer
- kan utvikle tjenester som involverer observasjon og vurdering av pasienter gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen
- kan bygge relasjoner med pasienter, pårørende, kollegaer og tverrfaglige samarbeidspartnere
- Skriftlig oppgave
- Ferdighetstest individuelt eller i gruppa
- Avsluttende praktisk prøve med tilhørende fagsamtale
Alle arbeidskrav må være godkjente for å få sluttvurdering i emnet
Minst 75% oppmøte på samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse Læringsutbytte for emnet og studentens arbeidskrav danner grunnlaget for sluttvurderingen.
- Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent
- Formell sluttvurdering av emnet med karakter A-F
Forelesninger, veiledning, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, simulering/ ferdighetstrening og selvstudium
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene