01HH70D EIHOSGF Psykiske lidelser og rusavhengighet hos eldre
01HH70D EIHOSGF Psykiske lidelser og rusavhengighet hos eldre
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH70D EIHOSGF
- StudieprogramSpesialisering i geriatri
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Emnet omhandler alderspsykiatriske lidelser og rusavhengighet hos eldre. I utredning og behandling må man ta hensyn til aldring, kognitiv funksjon, samtidige sykdommer og legemiddelbruk. Emnet legger vekt på ulike behandlingsprinsipper og betydningen av kommunikasjon og samhandling. Innholdet i emnet skal bidra til å styrke forståelsen og kompetansen i det direkte arbeidet med eldre som har en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet.
4a) Psykiske lidelser og rusavhengighet
- Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser
- Alderspsykiatriske lidelser
- Affektive lidelser: Angst og Depresjon, Bipolar lidelser
- Demens og kognitiv svikt
- Atferdsmessige og psykiatriske symptomer ved demens (APSD)
- Psykoselidelser
- Personlighetsforstyrrelse
- Selvmord og selvmordsfare
- Rus og rusavhengighet
- Legale og illegale rusmidler
- Rusmidlers virkning og skadevirkning
- Økt sårbarhet hos eldre - Multimorbiditet og bruk av flere legemidler samtidig
- Somatiske- og psykiske følgetilstander ved rusmiddelproblemer
- Iverksetting av tiltak ved mistanke om problematisk og helseskadelig bruk
4b) Behandling, oppfølging og omsorg
- Observasjon, vurderinger og kartlegging
- Behandlingsprinsipper
- Miljøterapi og miljøterapeutiske prinsipper
- Medikamentell behandling
- Personsentrert omsorg og miljøbehandling
- Forebyggende tiltak for å redusere risiko for psykisk lidelse og rusavhengighet hos eldre
- Tjenestetilbud i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- Brukerplan
- FACT -team (Fleksibel aktiv og oppsøkende behandling)
- Andre aktører i behandlingsforløpet, f.eks. dagsenter, likemannsarbeid
- Kommunikasjon, samhandling og samarbeid
- Relasjonskompetanse hos helsepersonell
- Kommunikasjon og samarbeid med pasient, pårørende og helsepersonell
4c) Juridiske rammer og etiske utfordringer
- Relevant lovverk og retningslinjer
- Samtykkekompetanse, medbestemmelse og tvang
- Etisk refleksjon
- Konfliktforebygging og konflikthåndtering
- Møte med vold, trusler og overgrep
Studenten
- har kunnskap om alderspsykiatriske lidelser og behandlingsformer
- har kunnskap om rus og rusavhengighet hos eldre og somatiske- og psykiske følgetilstander ved rusmiddelproblemer
- har kunnskap om personorientert omsorg, miljøarbeid og miljøterapeutiske prinsipper som benyttes ved alderspsykiatriske lidelser og rusavhengighet
- har kunnskap om forebyggende tiltak for å redusere risiko for psykisk lidelse og rusavhengighet hos eldre
- har kunnskap om kommunikasjonsformer, samhandling og konflikthåndtering
- har kunnskap om relevante observasjons- og kartleggingsverktøy som benyttes ved alderspsykiatriske lidelser og rusavhengighet
- har innsikt i relevant lovverk, nasjonale planer og retningslinjer knyttet til psykisk lidelser og rusavhengighet
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende atferd for å forebygge bruk av makt og tvang
- har forståelse for betydningen av kommunikasjonen i samhandlingen med pasient og pårørende
Studenten
- kan anvende kunnskap om alderspsykiatriske lidelser til å planlegge og iverksette tiltak i samarbeid med pasient, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan anvende kunnskap om rus og rusavhengighet til å iverksette tiltak i samarbeid med annet helsepersonell ved mistanke om problematisk og helseskadelig bruk
- kan anvende kunnskap om personsentrert omsorg, miljøbehandling og miljøterapeutiske prinsipper i møte med pasienter og aktivt bidra til behandling og oppfølging i samarbeid med annet helsepersonell
- kan bruke relevante observasjons- og kartleggingsverktøy for å identifisere symptomer, rapportere og dokumentere helsetilstand samt pasientens behov for hjelp og tilrettelegging
- kan anvende kommunikasjon som verktøy for å bygge relasjoner, oppnå tillit og brukermedvirkning
- kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant for faglige- og etiske problemstillinger knyttet til alderspsykiatriske lidelser og rusavhengighet hos eldre
- kan kartlegge situasjoner, identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for iverksetting av tillitsskapende tiltak
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i arbeid med pasienter med alderspsykiatrisk lidelse og rusavhengighet
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver knyttet til behandling, pleie og omsorg til pasienter med psykisk lidelse og rusavhengighet
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til utrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med pasient, pårørende og kollegaer
- kan utføre arbeidet etter gjeldene juridiske og etiske retningslinjer i arbeidet med utfordrende atferd
- kan bygge relasjoner, kommunisere og samhandle med pasienten og deres pårørende, for å best mulig ivareta personorientert omsorg
- kan bidra til utvikling av arbeidsmetoder og tiltak som ivaretar personsentrert omsorg og pasientens opplevelse av medvirkning, motivasjon og mestring
- Gruppeoppgave med presentasjon
- Skriftlig individuell case oppgave med tilhørende muntlig fagsamtale
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet
Minst 75% oppmøte på samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse Læringsutbytte for emnet og studentens arbeidskrav danner grunnlaget for sluttvurderingen.
- Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent
- Formell sluttvurdering av emnet med karakter A-F
Forelesninger, veiledning, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, simulering/ ferdighetstrening og selvstudium
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene