Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01HH68M EIHOAPF Akuttmedisinske tilstander hos eldre

01HH68M EIHOAPF Akuttmedisinske tilstander hos eldre

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH68M EIHOAPF
    • Studieprogram
      Avansert prehospital kompetanse
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
Om emnet

Geriatriske pasienter er en stor del av hverdagen i ambulansetjenesten. Eldre har høy risiko for akutt sykdom. Dette kan være forverring av kroniske sykdommer, nyoppståtte akutte sykdommer eller skader som oppstår på grunn av skrøpelighet og alder. Emnet tar for seg temaene akutt og kronisk funksjonssvikt hos den geriatriske pasient. Polyfarmasi er vanlig blant eldre og kan gi alvorlige konsekvenser i form av bivirkninger, interaksjoner og toksisitet.

Emnet omhandler derfor multimorbiditet og bruken av legemidler til geriatriske pasienter. Nøyaktige og presise observasjoner og bruk av vurderingsverktøy fra ambulansetjenesten er en viktig kompetanse for å forhindre forverring av akutt oppstått tilstand. Videre gir det er godt vurderingsgrunnlag for videre helsehjelp ved overlevering av pasienten. Emnet har derfor også søkelys på observasjoner, vurdering og kommunikasjons- og rapporteringsverktøy.

Emnets innhold

Temaer

4a. Normale aldersforandringer og kroniske sykdommer hos eldre

  • Aldersrelaterte forandringer
    • Kognitiv svikt/sårbarhet
    • Kardiovaskulært og autonomt nervesystem
    • Lunge/respirasjon
    • Immunsystemet
    • Nyrer
    • Bevegelsesapparatet
    • Temperaturregulering
    • Lever- metabolisme
    • Ernæring
    • Syns- og hørselsproblemer
    • Sårbarhet for psykiske lidelser
  • Den skrøpelige eldre med funksjonssvikt
  • Geriatrisk diagnostikk og kartleggingsverktøy
  • Sammensatt symptombilde
  • Samtidige sykdommer og bruk av legemidler til eldre (multimorbiditet/ polyfarmasi)

4b. Akuttmedisinske tilstander hos eldre

  • Typiske og atypiske symptomer hos eldre
  • Akutt respirasjonssvikt
    • Luftveisobstruksjon
    • Akutt astmaanfall
    • KOLS
    • Pneumoni
    • Lungeødem
    • Lungeemboli
  • Akutt hjertesykdom
    • Akutt koronarsykdom
    • Arytmi
    • Kongestiv hjertesvikt (Dyspné)
    • Akutt kardiogent sjokk
  • Bevisstløshet
    • Metabolske årsaker
    • Medikament- eller ruspåvirkning
    • Redusert blodtilførsel til hjernen
    • Strukturelle årsaker som økt trykk, hodeskade eller blødninger
  • Kramper
  • Hjerneslag
    • Hjerneinfarkt
    • TIA
    • Intracerebral hjerneblødning
    • Subaraknoidalblødning
  • Alvorlige infeksjoner og sepsis
  • Diabetes

4c. Skader og ulykker hos eldre

  • Aldersforandringenes betydning for skader og konsekvenser av disse
  • Ulykkesarenaer
  • Vanligste skader hos eldre
    • Hode- og ansiktsraumer
    • Thoraxtraumer, indre og ytre
    • Abdominaltraumer
    • Bekken- og ekstremitetstraumer
    • Rygg- og nakketraumer
    • Sårskader og blødninger
    • Hypotermi- og lokale frostskader
  • Vold og overgrep mot eldre
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om normale aldersforandringer, kroniske sykdommer og funksjonssvikt hos eldre
  • har kunnskap om akuttmedisinske tilstander, skader og ulykker hos eldre
  • har kunnskap om kompleksiteten ved akuttmedisinsk diagnostikk, observasjoner, kartleggingsverktøy og tiltak hos geriatriske pasienter
  • har innsikt i lovfestede krav som regulerer utøvelsen av prehospital pasientbehandling
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen pasientbehandling og pasientforløp for eldre
  • forstår betydningen av å ivareta den eldre pasients autonomi, verdighet og samvalg
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om aldersrelaterte forandringer, kronisk og akutt sykdom hos eldre for å iverksette tiltak for å opprettholde vitale funksjoner og redusere funksjonssvikt
  • kan anvende faglig kunnskap om akuttmedisinske tilstander, strukturerte undersøkelsesteknikker og observasjoner for å iverksette tiltak hos geriatriske pasienter et prehospitalt forløp
  • kan finne informasjon og fagstoff, og vurdere relevansen for problemstillinger innen prehospital akuttmedisin og geriatriske pasienter
  • kan kartlegge pasientsituasjoner og identifisere hastegrad ved hjelp av kartleggingsverktøy
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom kommunikasjon og samhandling med geriatriske pasienter og deres pårørende
  • kan utføre arbeid med å gi omsorgsfull og faglig forsvarlig hjelp til geriatriske pasienter, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning, enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer og andre samarbeidsinstanser slik at geriatriske pasienter opplever tillit til tjenestetilbudet
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet.

  • Individuell skriftlig oppgave
  • Gruppeoppgave med presentasjon
  • Individuell refleksjon om egen læring
  • At oppmøteplikten overholdes
Oppmøteplikt

Minst 80% oppmøte på samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
  • Emnet vurderes med karakterskala A-F

Emnet må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til avsluttende eksamen for studiet.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, simulering- og ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.