Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01HH43A EIHOAPF Anatomi og fysiologi

01HH43A EIHOAPF Anatomi og fysiologi

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH43A EIHOAPF
    • Studieprogram
      Avansert prehospital kompetanse
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
Om emnet

Emnet omhandler anatomi og fysiologi. Anatomi tar for seg kroppens oppbygning. Fysiologi er læren om hvordan kroppen og de ulike organsystemene normalt fungerer. Emnet tar for seg celler og vev, sirkulasjonssystemet, respirasjonssystemet, nervesystemet og sanser, nyrer og urinveier, det endokrine systemet, immunsystemet, fordøyelsessystemet, muskler og skjelett, og temperaturregulering.

Kunnskap om anatomiske strukturer, oppbygning av organer og hvordan de ulike organsystemene fungerer samt samspillet mellom disse, er en viktig forutsetning for å kunne undersøke, observere og vurdere funksjoner, strukturer og skader i de ulike organene. Det danner også grunnlaget for å kunne forstå utviklingen av akutte sykdomstilstander og iverksetting av riktig behandling. Kunnskap om de ulike organene og organsystemene danner også et viktig grunnlag for forståelsen av farmakologisk behandling.

Emnets innhold

Temaer

1a. Celler og vev

  • Cellens oppbygning, struktur og funksjon
  • Regulering av cellens indre og ytre miljø
  • Vev; ulike typer vev, egenskaper og strukturer

1b. Sirkulasjonssystemet

  • Blodets hovedoppgave, sammensetning og egenskaper
  • Hjertet oppbygning og funksjon
  • Blodkar og blodtrykket (systole/ diastole)
  • Blodforsyning til hjertemuskulatur/ hjerne
  • Lungesirkulasjonen

1c. Respirasjonssystemet

  • Respirasjonssystemets hovedoppgave
  • Anatomiske strukturer i øvre og nedre luftveier
  • Luftveiene og lungene
  • Ventilasjon (inspirasjon/ ekspirasjon) og regulering av dette
  • Gassutveksling og transport av O2 og CO2
  • Syre/ base regulering

1d. Nervesystemet og sansene

  • Nervevev
  • Sentralnervesystemet - og perifere nervesystemet
    • Hjerne
    • Ryggmarg og spinalnerve
  • Inndeling av nerveforbindelser til og fra nervesystemet:
    • det sensoriske nervesystemet
    • det motoriske nervesystemet
    • det autonome nervesystemet (sympatiske- og parasympatiske nervesystemet og samspillet dem imellom)
    • Sanser og sansesystemet

1e. Nyrer og urinveier

  • Nyrenes og urinveienes oppbygning
  • Nyrenes hovedfunksjon
    • Ulike funksjoner; glomerulusfunksjonen, tubulusfunksjonen, avløpsfunksjon og endokrine funksjon
    • Regulering av væskevolum, osmolaritet og syre-base balanse

1f. Det endokrine systemet

  • Oppbygning og grunnleggende virkemåte
  • Hormonproduserende organer og reguleringsmekanisme
    • Hypothalamus og hypofysen
    • Skjoldbruskkjertel
    • Binyrer
    • Bukspyttkjertelen/pankreas
    • Funksjonene til insulin og glukagon og deres regulering
    • Andre organer som produserer hormoner

1g. Immunsystemet

  • Immunsystemets oppbygning og funksjon
  • Mikroorganismer
  • Det indre immunforsvaret
    • Det medfødte forsvaret (uspesifikke).
    • Det ervervete forsvarer (spesifikke)
    • Det ytre immunforsvaret

1h. Fordøyelsessystemet

  • Fordøyelseskanalens oppbygning
  • Fordøyelsessystemets hovedoppgave
  • Prosesser i fordøyelsen
  • Ernæring og metabolisme

1i. Muskel- og skjelettsystemet

  • Skjelettets oppbygning og funksjon
  • Knokler
  • Sener og ledd
  • Musklenes oppbygning og funksjon

1j. Temperaturregulering

  • Varmebalanse
  • Temperatur og skader/ sykdom
  • Temperatur og medikamenter
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om anatomisk oppbygning av kroppens organer og organsystemer, og organers beliggenhet i forhold til hverandre
  • har kunnskap om normale fysiologiske funksjoner i ulike organer og i organsystemer og samspillet dem imellom
  • har kunnskap om reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til grunnleggende etiske og hygieniske prinsipper i undersøkelser av pasienter innen prehospitalt arbeid
  • kan oppdatere sin kunnskap innen anatomi og fysiologi
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen faget anatomi og fysiologi og hvilken betydning det har i utøvelsen av faglig forsvarlig praksis
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom anatomi og fysiologi i forhold til kroppens normale funksjoner
  • kan gjøre rede for sine faglige valg basert på anatomi og fysiologi, og se det i sammenheng med innhenting av vitale parametere og vurdering av pasientens kliniske tilstand
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse knyttet til undersøkelse av pasienter, og justere den etter veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff relatert til anatomi og fysiologi og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling innen prehospitalt arbeid
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger knyttet til utvikling av akutte sykdomstilstander i møte med pasienter
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver alene og i samarbeid med annet helsepersonell innen ambulansetjenesten og det prehospitale arbeidet, og som er i tråd med etiske krav, retningslinjer og faglig forsvarlighet
  • kan utføre arbeidet etter pasientens behov for nødvendig helsehjelp og som ivaretar pasientsikkerheten og faglig forsvarlighet
  • kan utveksle synspunkter med andre innenfor ambulansetjenesten og det prehospitale arbeidet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet.

  • Gruppeoppgave med presentasjon
  • Individuell emnetest. Ingen hjelpemidler tillatt
  • Individuell refleksjon om egen læring
  • At oppmøteplikten overholdes.
Oppmøteplikt

Minst 80% oppmøte på samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
  • Emnet vurderes med karakterskala A-F

Emnet må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til avsluttende eksamen for studiet.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, simulering- og ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.