Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01HH42E EIHOIPF Praksis

01HH42E EIHOIPF Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH42E EIHOIPF
    • Studieprogram
      Intensivpleie
    • Studiepoeng
      20
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
Om emnet

Emnet praksis er obligatorisk. Praksis gjennomføres over totalt 16 uker, og har et omfang på 480 arbeidstimer totalt. En praksisuke utgjør i gjennomsnitt 30 t. pr. uke.

Det er i tillegg satt av 40 timer som knyttes til forberedelser til praksis, for- og etterarbeid ifm. arbeidskrav som må være vurdert til godkjent for at praksis skal få karakteren bestått.

Praksis innen intensivpleie skal være pasientnært og klinisk veiledet. Studenten må følge lengde på vakt som er vanlig i avdelingen. En gjennomsnittlig praksisuke skal innebære minimum 4 vakter i uka. Studenten skal følge turnus til praksisveileder, og må påberegne seg vakter dag, kveld, natt og helg.

Praksisukene blir fordelt over to perioder. Første perioden gjennomføres over 8 uker i 2. semester, og de siste 8 ukene gjennomføres i 4. semester.

  • En praksisperiode skal gjennomføres på intensiv eller overvåkningsenhet
  • Den andre perioden kan gjennomføres på f.eks. overvåkningsenhet, intermediær, forsterket observasjonsseng på avdeling, postoperativ avdeling

Hvis det er ønskelig og legges til rette for det fra arbeidsgivers side så kan studenten gjennomføre begge periodene på en intensiv eller overvåkningsenhet

I de tilfeller hvor sykehusets oppbygning ikke har egen intensivavdeling, men innehar intensivpasienter som er i behov av respiratorbehandling kan praksisstedet vurderes.

Praksis på egen arbeidsplass

  • Dersom studenten er ansatt på en intensiv eller overvåkningsenhet kan begge praksisperiodene gjennomføres på egen arbeidsplass.
  • Er studenten ansatt på en annen relevant avdeling kan man søke om å gjennomføre den andre praksis perioden der. 

Praksis på egen arbeidsplass må søkes om og avklares med arbeidsgiver, praksiskoordinator og faglærer. Studenter som får innvilget søknad om å gjennomføre praksis på egen arbeidsplass må følge retningslinjer for ordinær praksis. 

Forventninger til praksis

Studenten skal

  • gjøre seg kjent med kjent med praksisdokumenter og læringsutbyttebeskrivelser for praksis i studieplanen for studieretningen
  • utarbeide individuelle læringsutbytter for praksis og i samarbeid med faglærer og praksisveileder planlegge, oppsøke og benytte tilgjengelige læresituasjoner
  • holde praksisveileder fortløpende informert om hvilke læringsutbytter og områder studenten trenger spesielt fokus på
  • tilegne seg den faglige kunnskap som er aktuell på praksisstedet og nivå i utdanningen, og ut fra det planlegge og ta ansvar for egen læring og progresjon i praksis
  • klargjøre sitt behov for veiledning, ta initiativ og motta veiledning
  • sette seg inn i og følge arbeidslivet og praksisstedets regler og medvirke til et godt arbeidsmiljø
  • følge oppsatt vaktplan/turnus og følge veileders vakter i størst mulig grad
  • komme presis og følge arbeidsdagens lengde
  • følge praksisstudiestedets retningslinjer for arbeidsantrekk
  • utføre og levere arbeidskrav til fastsatte frister
  • melde fravær til praksisstedet og faglærer

Intensivpleie er et praktisk yrke som krever faglig kunnskaper og læringsutbyttebeskrivelsene danner utgangspunktet for vurdering i praksisperioden. Med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene skal studenten begrunne hvorfor og hvordan disse har betydning for egen læring. Det forutsetter at studenten deltar aktivt i praksisfeltet. 

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling med den kritisk syke pasient, pårørende og samarbeidende helsepersonell
  • har kunnskap om smittevern, infeksjonsforebyggende tiltak og relevante praktiske prosedyrer
  • har kunnskap om akutt kritisk sykdom, skade, behandling og konsekvenser det kan få for omsorgsutøvelsen
  • har kunnskap om bruksområde knyttet til medisinsk teknisk utstyr, kirurgiske instrumenter og relevante praktiske prosedyrer som benyttes i behandlingen av kritisk syke pasienter
  • har kunnskap om observasjon, undersøkelsesmetoder og kartleggings- og kommunikasjonsverktøy som blir brukt for å vurdere, dokumentere og rapportere helsetilstand, symptomer og behov hos kritisk syke pasienter
  • har innsikt i relevant lovverk, retningslinjer og forskrifter som ivaretar og regulerer rettigheter og plikter for pasienter, pårørende og yrkesutøvere i utøvelsen av helsehjelpen innen intensivpleie
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om intensivpleie for å ivareta pasientsikkerheten og kravet om faglig forsvarlig og omsorgsfull hjelp
  • forstår betydningen av egen yrkesutøvelse og ansvarsområde i møte med kritisk syke pasienter og pårørende
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling i møte med kritisk syke pasienter, pårørende og samarbeidende helsepersonell
  • kan anvende kunnskap om smittevern, infeksjonsforebyggende tiltak og relevante praktiske prosedyrer for å forebygge og motvirke smitte
  • kan anvende kunnskap om akutt kritisk sykdom, skade, behandling og konsekvenser for å iverksette tiltak som ivaretar pasientens helhetlige behov i samarbeid med annet helsepersonell
  • kan anvende kunnskap om medisinsk teknisk utstyr, kirurgiske instrumenter og relevante prosedyrer for å iverksette tiltak som ivaretar faglig forsvarlighet
  • kan anvende kunnskap om mobilisering og leiring av kritisk syke pasienter for å iverksette tiltak i samarbeid med annet helsepersonell som forebygger komplikasjoner
  • kan anvende kunnskap om observasjon, kartlegging- og kommunikasjonsverktøy for å observere, kartlegge helsetilstand, symptomer og ressurser for å identifisere behov for iverksettelse av tiltak i samarbeid med annet helsepersonell
  • kan finne, henvise og anvende informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
  • kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak i samarbeid med annet helsepersonell
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for eget ansvar- og kompetanseområde i praksis, og kan ivareta faglig forsvarlighet og gi omsorgsfull hjelp ut fra egne kvalifikasjoner
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved ivaretakelse av kritisk syke pasienters autonomi, integritet og faglig forsvarlighet i praksis
  • kan utføre sine arbeidsoppgaver i praksis på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte i samarbeid med pasienter, pårørende og annet helsepersonell
  • kan utføre praktiske prosedyrer i tråd med gjeldende retningslinjer på praksisstedet som ivaretar pasientsikkerheten
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med pasienter, pårørende og annet helsepersonell for å ivareta kritisk syke pasienters helhetlige behov
  • kan utvikle arbeidsmetoder i praksis gjennom kunnskapsdeling, veiledning, faglig og etisk refleksjon
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet.

Første praksisperiode:

  • Individuelle læringsutbytte for praksisperioden
  • Logg
  • Individuell skriftlig oppgave
  • Refleksjonsnotat

 

Andre praksisperiode:

 

  • Individuelle læringsutbytte for praksisperioden
  • Logg
  • Individuell skriftlig oppgave med tilhørende muntlig presentasjon
  • Refleksjonsnotat

 

For begge praksisperioder:

  • At oppmøteplikten overholdes

Det er ingen eksamen i emnet.

 

Oppmøteplikt

90 % tilstedeværelse i praksis

Vurdering

Praksis vurderes til bestått/ ikke bestått.

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått emne 1 og 2

Arbeids- og læringsaktiviteter

I praksis blir studenten fulgt opp av skolens faglærer og praksisstedets veileder. Ved behov kan antallet veiledningstimer økes. I tillegg bør strukturert veiledning fra praksisveileder på arbeidsplassen foregå tilsvarende 1 timer pr. uke, og/eller som tillegg til den løpende behovsveiledningen. Formalisert veiledning og selvrefleksjon over tid bidrar til å tydeliggjøre den enkelte students personlige og faglige utvikling og som derigjennom bygger opp sin kompetanse innenfor fagområdet. Det anbefales studentene å skrive logg over opplevelser og læring i praksis. Denne kan brukes i veiledning.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.