Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01HH00C EIHOPAF Praksis

01HH00C EIHOPAF Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH00C EIHOPAF
    • Studieprogram
      Palliasjon
    • Studiepoeng
      12
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Mette Marthinsen
Used in other programs
  • Palliasjon
Undervisningssemestere
2026 Høst
2027 Vår
Emnets innhold

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å omgjøre studentenes teoretiske kunnskapsgrunnlag til praktisk forståelse. Studentene utvikler evnen til refleksjon. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene. Praksis gjennomføres på avtalte praksisplasser. Praksisperioden for denne utdanningen har et omfang på 212 timer og gjennomføres over 8 uker, med en obligatorisk samling før og etter praksis.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hva som kjennetegner pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom og om hvordan kompleksiteten gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen
  • har kunnskap om standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy i arbeidet med å kartlegge helsetilstand, ressurser, symptomer og behov hos pasienter som er i palliativ fase
  • har kunnskap om organisering av tjenestetilbudet knyttet til palliasjon og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis, kunnskap om fagutvikling og kan oppdatere sin kunnskap om utviklingsprosjekter i helsetjenesten
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om alvorlige og uhelbredelige sykdommer og behandling, til å observere symptomer og bivirkninger hos den enkelte pasient
  • kan anvende kunnskap om den alvorlig og uhelbredelig syke til å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientens behov for palliasjon
  • kan anvende kommunikasjonsformer og -teknikker profesjonelt i samarbeidet med pasienter, pårørende, frivillige, kollegaer og andre yrkesgrupper
  • kan anvende standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy som er tilpasset pasientgrupper på praksisplassen til å kartlegge helsetilstand, ressurser og symptomer og til å identifisere behov for lindrende tiltak hos pasienter i palliativ fase
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til palliasjon i praksis
  • kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienters integritet, brukermedvirkning og faglig forsvarlighet i praksis
  • kan utføre palliasjon etter alvorlig syke og døende pasienters ønsker og individuelle behov og i tråd med pasientsentrert tilnærming og verdigrunnlaget for palliasjon
  • kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og tjenestenivå for å ivareta pasientenes helhetlige behov knyttet til sykdom, lidelse og død
  • kan gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen, bidra til kvalitetsforbedring i palliasjon for alvorlig syke og døende pasienter

I tillegg gjelder følgende læringsutbyttebeskrivelse for utviklingsarbeid på egen arbeidsplass:

Studenten

  • kan bidra til kvalitetsforbedring innen palliasjon på arbeidsplassen ved å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område
Arbeidsinnsats

Arbeidskravet knyttet til praksis kan gjennomføres individuelt eller i gruppe

Følgende gjelder studenter som har praksis på egen arbeidsplass:

Studenten utarbeider en problemstilling ut ifra de overordnede læringsutbyttebeskrivelsene i studiet. Problemstillingen godkjennes av faglærer og praksisveileder.

Studenten utarbeider og leverer inn en plan for gjennomføring av utviklingsarbeidet før oppstart av praksis.

Studenten skal utarbeide en praksisrapport for utviklingsarbeidet. Rapporten skal inneholde følgende elementer:

  • Innledning
    • Beskrivelse av tema, problemstilling, mål og eget læringsutbytte for utviklingsprosjektet
    • Relevant teori som belyser tema og problemstilling
    • Metodedel hvor den praktiske gjennomføringen av prosjektet beskrives
  • Studentens egen vurdering av prosjektet med:
    • Oppsummering av det faglige resultatet
    • Vurdering av læringsprosessen med tilbakemeldinger på prosjektet fra kollegaer, veiledere og andre.
    • Beskrivelse av hvilke læringsutbytter som er oppnådd fra praksis.
    • Veien videre
  • Litteraturhenvisning
  • Logg
  • Antall ord: 2500 ord, +/- 10% (individuelt) eller 4000 ord, +/- 10% (gruppe)

Presentasjon av eget arbeid er en obligatorisk del av utviklingsarbeidet. Erfaring fra gjennomføring av utviklingsarbeidet skal presenteres både for egne kolleger på arbeidsplassen, og for medstudenter etter endt praksisperiode.

Presentasjonen som gjennomføres på arbeidsplassen skal skje i prosjektets avslutningsfase

Følgende gjelder studenter som har utplasseringspraksis (ikke på egen arbeidsplass):

Studenten utarbeider en turnusplan i samråd med praksisveileder i løpet av den første uken. Denne må godkjennes av faglærer.

Studenten utarbeider egne læringsmål for praksisperioden ut ifra de overordnede læringsutbyttebeskrivelsene i studiet. Læringsmålene godkjennes av faglærer og praksisveileder.

Studenten skal i løpet av praksisperioden utføre følgende oppgaver:

  • Livshistorisk intervju
  • Symptomregistering ved palliativ behandling (ESAS)
  • Presentasjon om praksisperioden

Presentasjon av eget arbeid er en obligatorisk del av praksisen. Erfaring fra gjennomføring av arbeidet skal presenteres både for veileder og eventuelt andre på praksisplassen, og for medstudenter etter endt praksisperiode.

Presentasjonen som gjennomføres på praksisplassen skal skje i praksisens avslutningsfase

Studenten skal utarbeide en praksisrapport. Rapporten skal inneholde følgende elementer:

  • Innledning
    • Beskrivelse av praksisplassen og eget læringsutbytte for praksisen
  • Hoveddel:
    • Livshistorisk intervju
    • Symptomregistering ved palliativ behandling (ESAS)
    • Relevant teori som belyser elementene i rapporten
    • Vurdering av læringsprosessen med tilbakemeldinger på prosjektet fra kollegaer, veiledere og andre.
    • Beskrivelse av hvilke læringsutbytter som er oppnådd fra praksis.
  • Litteraturhenvisning
  • Logg
  • Antall ord: 2500 ord, +/- 10% eller 4000 ord, +/- 10% (gruppe)

Arbeidskravet må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

Minst 90% oppmøteplikt i praksis og 75 % oppmøte på samlinger

Vurdering

Praksis vurderes til bestått / ikke bestått

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått foregående emner

Arbeids- og læringsaktiviteter

I praksis blir studenten fulgt opp av skolens faglærer og praksisstedets veileder. Ved behov kan antallet veiledningstimer økes. I tillegg bør strukturert veiledning fra praksisveileder på arbeidsplassen foregå tilsvarende 1 timer pr. uke, og/eller som tillegg til den løpende behovsveiledningen. Formalisert veiledning og selvrefleksjon over tid bidrar til å tydeliggjøre den enkelte students personlige og faglige utvikling og som derigjennom bygger opp sin kompetanse innenfor fagområdet. Studentene skal skrive logg over opplevelser og læring i praksis. Denne kan brukes i veiledning.