01BP02C EITKFNF Utvikling og endring i prosess og produksjon
01BP02C EITKFNF Utvikling og endring i prosess og produksjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01BP02C EITKFNF
- StudieprogramFagarbeideren i den digitaliserte næringsmiddelindustrien
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligOle Kristian Thoresen
- Forbedringsarbeid
- Historisk perspektiv
- Prinsipper
- Ulike roller i forbedringsarbeid
- Relevante verktøy
- Kontinuerlig forbedring
- Økonomi-svinn
- Bærekraft
- Basiselementer: SDB, 5S, Tavlemøter/tavlestruktur, jobbobservasjoner.
- Analyseverktøy: A3.
- Endringsforståelse
- Prinsipper for endringsprosesser
- Møteledelse/møteregler
- Hva er endringsmotstand?
- Motivasjon
- Planlegging
- Involvering av ansatte
- Forbedringskultur
- Endringstrapp
- Kontinuerlig forbedring
- Prosessflyt
- Prosesskartlegging
- Flytintroduksjon
- Verdistrømanalyse
- Kunde/leverandør
- Avvik og avvikshåndtering
- Produksjonsflyt
- Driftsflyt
- Innovasjonsstrategier
Kandidaten:
- Har kunnskap om verktøy/innhold/elementer som inngår i produksjonen i næringsmiddelindustrien
- Har innsikt i bruk av OEE som måltall
- Har forståelse for behovet for endring og omstilling knyttet til bransjeutfordringer og ressursbruk
- Har kunnskap om aktuelle forbedringsmetoder og verktøy i produksjonsprosesser i næringsmiddelindustrien
- Kan oppdatere sin faglige kunnskap som fagarbeider og forstår næringsmiddelindustriens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Kandidaten:
- Har forståelse for endringsprosesser og enkel prosjektprosess
- Har forståelse for hvorfor forbedringsarbeid skal inkludere hele organisasjonen
- Har forståelse for hva kontinuerlig forbedring er og PDCA som metode
- Har utviklet en forståelse for interne og eksterne kulturforskjeller
- Er i stand til å formidle utfordringer og muligheter
- Har forståelse for egen rolle i endringsprosesser
- Kan delta aktivt i bedriftens utviklings- og forbedringsarbeid
Arbeidskrav
Minimum to obligatoriske innleveringer skal være godkjent for å kunne gå opp til avsluttende eksamen/test.
Forelesning, veiledning, prosjektarbeid med presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.