Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01AR53C EIRLEDKH25 Hotell- og restaurantledelse

01AR53C EIRLEDKH25 Hotell- og restaurantledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01AR53C EIRLEDKH25
    • Studieprogram
      Reiselivsledelse
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Jessheim
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Mette Marthinsen
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
Om emnet

Temaer

  • Hotell- og restaurantledelse 
  • Endringsledelse 
  • Hotelledelse 
Emnets innhold

Hotell- og restaurantledelse

  • Historikk 
  • Bærekraftig drift 
  • Trender og innovasjon i reiselivsnæringen 
  • Menyutvikling og menyplanlegging 
  • Serviceledelse 
  • HMS og internkontroll 
  • Regelverk, normer, standarder og lover 
  • Intern logistikk 

Endringsledelse 

  • Forvaltning av personalansvar 
  • Kundefokus 
  • Mangfoldledelse 

Hotelledelse (fordypningsemnet)

  • Revenue Management  
  • Romkalkyle 
  • Strategi 
    • Serviceledelse 
    • Prissetting 
    • Kapasitet og prissetting 

Restaurantledelse (fordypningsemnet)

  • F&B Management
  • Serviceledelse
  • Restauranttyper
    • Drikkelære
    • Matsikkerhet
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i strategier, prosesser og metoder innenfor fagområdet; herunder sentrale temaer innenfor produkt- og tjenesteutvikling 
  • har kunnskap om ulike typer gjester og innsikt i kulturelle forskjeller og likheter 
  • har innsikt i ulike former for distribusjon og kommunikasjon av hotell- og restaurantprodukter og -tjenester på relevante digitale reiselivsplattformer 
  • forstår hotell- og restaurantbransjens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet nasjonalt og globalt.
Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger innenfor kommunikasjon og anvende kommunikasjon i kundebehandling, service og ledelse 
  • kan kartlegge drift av virksomheter, organisasjoner og offentlig forvaltning, inkludert økonomistyring, bærekraftig drift og HMS
  • kan anvende innhentet informasjon i utviklingen av hotell- og restaurantkonsepter 
  • kan anvende interkulturell kompetanse og reflektere over kulturforståelse i forhold til ulike kundegrupper nasjonalt og internasjonalt 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene, som leder eller som deltaker i en gruppe 
  • kan utvikle tjenester basert på fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer 
  • har forståelse om den helhetlige produksjon og leveranse av hotell- og restaurantprodukter, samt de prosesser, strukturer og menneskeorienterte aspekter som inngår i drift av hoteller og restauranter 
  • har forståelse om betydningen av service, reiselivsnæringens bærekraft og internasjonale, samfunnsmessige rolle
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, og næringsorganisasjoner og andre interessenter
  • kan utføre arbeid og leveranser i prosjekter og grupper, og reflektere over prosjekt som arbeidsform med vekt på gruppedynamikk og sluttprodukt 
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Det skal i emnet gjennomføres tre arbeidskrav
  • Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet.

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet​.

Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlingene.

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Avsluttende emnevurdering, arbeidskrav og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. Avsluttende emnevurdering vektes med 70% og øvrige arbeidskrav/refleksjonsnotat med 30%.

Emnet vurderes med karakter A-F. 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

Litteraturliste blir tilgjengelig ved skolestart.