01AR53C EIRLEDKH25 Hotell- og restaurantledelse
01AR53C EIRLEDKH25 Hotell- og restaurantledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01AR53C EIRLEDKH25
- StudieprogramReiselivsledelse
- Studiepoeng10
- StudiestedJessheim
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligMette Marthinsen
Hotell- og restaurantledelse
- Historikk
- Bærekraftig drift
- Trender og innovasjon i reiselivsnæringen
- Menyutvikling og menyplanlegging
- Serviceledelse
- HMS og internkontroll
- Regelverk, normer, standarder og lover
- Intern logistikk
Endringsledelse
- Forvaltning av personalansvar
- Kundefokus
- Mangfoldledelse
Hotelledelse (fordypningsemnet)
- Revenue Management
- Romkalkyle
- Strategi
- Serviceledelse
- Prissetting
- Kapasitet og prissetting
Restaurantledelse (fordypningsemnet)
- F&B Management
- Serviceledelse
- Restauranttyper
- Drikkelære
- Matsikkerhet
Studenten
- har innsikt i strategier, prosesser og metoder innenfor fagområdet; herunder sentrale temaer innenfor produkt- og tjenesteutvikling
- har kunnskap om ulike typer gjester og innsikt i kulturelle forskjeller og likheter
- har innsikt i ulike former for distribusjon og kommunikasjon av hotell- og restaurantprodukter og -tjenester på relevante digitale reiselivsplattformer
- forstår hotell- og restaurantbransjens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet nasjonalt og globalt.
Studenten
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger innenfor kommunikasjon og anvende kommunikasjon i kundebehandling, service og ledelse
- kan kartlegge drift av virksomheter, organisasjoner og offentlig forvaltning, inkludert økonomistyring, bærekraftig drift og HMS
- kan anvende innhentet informasjon i utviklingen av hotell- og restaurantkonsepter
- kan anvende interkulturell kompetanse og reflektere over kulturforståelse i forhold til ulike kundegrupper nasjonalt og internasjonalt
Studenten
- kan utføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene, som leder eller som deltaker i en gruppe
- kan utvikle tjenester basert på fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- har forståelse om den helhetlige produksjon og leveranse av hotell- og restaurantprodukter, samt de prosesser, strukturer og menneskeorienterte aspekter som inngår i drift av hoteller og restauranter
- har forståelse om betydningen av service, reiselivsnæringens bærekraft og internasjonale, samfunnsmessige rolle
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, og næringsorganisasjoner og andre interessenter
- kan utføre arbeid og leveranser i prosjekter og grupper, og reflektere over prosjekt som arbeidsform med vekt på gruppedynamikk og sluttprodukt
Arbeidskrav
- Det skal i emnet gjennomføres tre arbeidskrav
- Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet.
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende emnevurdering, arbeidskrav og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. Avsluttende emnevurdering vektes med 70% og øvrige arbeidskrav/refleksjonsnotat med 30%.
Emnet vurderes med karakter A-F.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.