Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

00TX00A EITLOFF LØM

00TX00A EITLOFF LØM

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TX00A EITLOFF
    • Studieprogram
      Ledelse, Økonomi og Markedsføring for frisører
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Tommy Kenneth Moen
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
Om emnet

Ledelse, og økonomi og markedsføring (LØM) for frisører har tre hovedtemaer. Nedenfor er en oversikt over forventet læringsutbytte til studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Emnets innhold

Hovedtemaer og innhold

Økomomi

Det vil være korte teoriundervisninger over nett, opplæringsvideoer, oppgaver, arbeidsoppdrag og veiledningstimer med faglærer. Avslutningsvis vil det være en test på nettet der studenten må ha 70% korrekte svar for å gå videre til tema 2.

I dette temaet lærer studenten hvordan det kan skapes bedre økonomiske resultater for virksomheten. Blant annet vil studenten lære budsjettarbeid, om resultat- og likviditetsbudsjetter og om hvordan hun kan påvirke lønnsomhet og likviditeten. Studenten vil lære hvordan et regnskap er bygget opp, hva som inngår i balanse og resultatrapporter og hvordan hun kan hente ut nøkkeltall og lage rutiner for god økonomisk ledelse av bedriften. Studenten vil også lære hvordan ledere bør forholde seg til regnskapsfører, revisor og intern økonomiavdeling

Underliggende temaer

Bedriftsetablering

  • Kostnads-, inntekt- og regnskapsforståelse
  • Regnskapsanalyse
  • Budsjettering (resultatbudsjett, likviditetsbudsjett, budsjettkontroll)
  • Kalkyler (bidrags-, selvkost-, for- og etterkalkyle)
  • Avviksanalyser
  • Lønnsomhetsbetraktninger (dekningspunktanalyser, investeringsanalyser)
  • Konkurs og oppbud

Markedsføring

I denne modulen vil det være korte teoriundervisninger over nett, opplæringsvideoer, oppgaver, arbeidsoppdrag og veiledningstimer med lærer. Avslutningsvis vil det være en test på nettet der studenten må ha 70% korrekte svar for å gå videre til tema 3.

I dette temaet lærer studenten hvordan hun kan merkevarebygge sin frisørbedrift. Studenten vil blant annet lære hvordan hun kan oppnå lojale kunder og en lønnsom bedrift gjennom konkrete verktøy og metoder. Studenten vil blant annet lære å lage en forretningsplan, og hvordan hun skal nå sine kunder gjennom en markeds- og handlingsplan.

Underliggende temaer

  • Kjøpsatferd i privat og bedriftsmarked
  • Markedsplan (segmentering, konkurransemidler)
  • Handlingsplaner som også integrerer økonomi og ledelsesplaner

Ledelse

I denne modulen vil det være korte teoriundervisninger over nett, opplæringsvideoer, oppgaver, arbeidsoppdrag og veiledningstimer med lærer. Avslutningsvis vil det være en test på nettet der studenten må ha 70% korrekte svar for å avlegge eksamen i temaet.

I dette temaet lærer studenten om organisasjonsformer, rutiner og planlegging av driften, kvalitets – og HMS-arbeid og lover og regler i bransjen.  Studenten vil lære om etikk og verdier og etiske utfordringer og dilemmaer på arbeidsplassen. Studenten vil lære å bygge et team som har læringsorientert kultur som vil skape trivsel og motivasjon på arbeidsplassen. Studenten vil også få kunnskap om personalledelse, konflikthåndtering, ansettelsesprosesser, lærende organisasjoner og lønns- og belønningssystemer.

Underliggende temaer

  • Aktuelt lovverk innenfor organisering og ledelse knyttet opp mot bransje
  • Etikk (kunder og medarbeidere)
  • Situasjonsanalyse, mål, strategier, planer
  • Faglig kommunikasjon, presentasjonsteknikk
  • Organisasjonsteori/struktur-Organisasjonsutvikling
  • Motivasjonsteori
  • Psykososialt arbeidsmiljø (trivsel, mobbing, konflikthåndtering, stress)
  • Organisasjonskultur
  • Ledelse (ledelsesteorier, teamledelse)
  • Personalledelse (rekruttering, medarbeidersamtaler, oppsigelse, avskjed, permittering, opplæring/kompetanseutvikling)
Læringsutbytte
Kunnskap

Økonomi

Kandidaten:

  • har kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
  • har erfarings basert kunnskap om bransjens økonomiske utvikling

Markedsføring

Kandidaten:

har kunnskap om kjøpsatferd, merkevarebygging og markedsplanlegging

Ledelse

Kandidaten:

  • har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
  • har innsikt i aktuelle lover innenfor ledelse, markedsføring og økonomi og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
  • har kunnskap om bedriftsetablering og avvikling
  • har kunnskap om ulike selskapsformer for organisering av bedriften
  • har erfarings basert kunnskap om bransjens økonomiske utvikling og bransjens ledelsesutfordringer
Ferdigheter

Økonomi

Kandidaten:

  • kan forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak ved avvik fra budsjett og planer
  • kan utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler
  • kan utarbeide en markedsplan og relevante dokumenter for å søke finansiering i banker
  • kan gjøre rede for og vurdere økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov 

Markedsføring

Kandidaten:

  • kan utarbeide en markedsplan og sette om handlingsplaner for å gjennomføre denne
  • kan innhente, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
Generell kompetanse

Økonomi

Kandidaten

  • tidsfrister, alene og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor LØM-emnet.
  • har kompetanse bruk av generelle IKT systemer som er brukt

Markedsføring

Kandidaten:

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte, og kan utveksle faglige synspunkter med medarbeidere, kunder og andre interessenter
  • kan utarbeide og følge opp planer

Ledelse

Kandidaten:

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor temaet/emnet.
  • kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte, og kan utveksle faglige synspunkter med medarbeidere, kunder og andre interessenter
  • har kompetanse i generelle ledelses-informasjonssystem,
  • kan utarbeide og følge opp planer
  • kan utøve personalledelse og lede medarbeidere
  • kan behandle medarbeidere, kunder og andre med respekt
Litteraturliste

LITTERATURLISTE Økonomi, ledelse og markedsføring for frisører 2019 – 2020

 

 

 

Økonomistyring, 3 utg., Holan og Høiseth

978 82 450 3209 3

Markedsføring, organisasjon og ledelse 3.utg., Hjertnes

978 82 450 2460 9

Bøkene kan kjøpes over nett, da dette er et nettstudium. Boken om økonomistyring finnes også å fås kjøpt i Studentskipnadens bokhandel.

Litteraturlisten vil bli supplert av den enkelte lærer, etter utgivelse av nye lærebøker.

Skolen forbeholder seg retten til endringer på boklisten.

Det er krav til egen bærbar PC. Kjøpsveiledning finner du på skolens hjemmeside: https://fagskolen-viken.no/veiledning-kjop-av-baerbar-pc

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.