00TT00K EITKMTF HMS-, prosjekt- og kvalitetsledelse
00TT00K EITKMTF HMS-, prosjekt- og kvalitetsledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TT00K EITKMTF
- StudieprogramMaskinteknikk Fredrikstad
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligOle Kristian Thoresen
Prosjektledelse
- Prosjektbegrepet og prosjekt som arbeidsform
- Lønnsomhetsvurderinger vha. relevante verktøy, for eksempel Excel. (innhold vurderes sammen med LØM-faget)
- Organisering av prosjekt
- Ressurs- og tidsplanlegging
- Oppfølging av prosjekter
- Innføring i bruk av digitale planleggingsverktøy, for eksempel MS Project
HMS ledelse
- HMS forståelse
- Lovverket og tilsynsmyndigheter
- Organiseringen av HMS arbeidet
Kvalitetsstyring
- Kvalitetsforståelse
- Kvalitetssystemene
- Kvalitetsforbedringsprosesser
- Kvalitetsstyring i produktutviklingsfasen
Kandidaten:
- har kunnskap om hvordan en utarbeider, dokumenterer og vedlikeholder bedriftens HMS/IK-system og bedriftens kvalitetssikringssystem i samsvar med aktuelle krav, lover, regler og standarder
- har kunnskap om metodikk for styring, organisasjon og ledelse av prosjekter som er typisk innen aktuell bransje
Kandidaten:
- kan gjøre rede for arbeidsmiljø, ergonomi og vernearbeid
- kan skape et sikkert arbeidsmiljø og planlegge og iverksette systematiske tiltak for å forhindre skade på personell, materiell og miljø
- kan gjøre rede for kvalitetsbegreper og kunne vurdere og beskrive aktiviteter som sikrer tilsiktet kvalitet i en virksomhet
Kandidaten:
- kan initiere, planlegge og gjennomføre et prosjekt og utarbeide relevant dokumentasjon
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor kvalitetsledelse og delta i diskusjoner om hvordan slik ledelse kan utøves
- kan bidra til utvikling i etablert organisasjon og i prosjektorganisasjon, og kan ivareta medarbeiderne og prosjektdeltakerne
Arbeidskrav
- Det skal i emnet gjennomføres minst 4 obligatoriske arbeidsoppdrag hvor ett gjennomføres som gruppeoppdrag.
- Emnetest/tematest ved slutten av emnet/temaet
- Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet