00TB01F EITKBYF Konstruksjon bygg m/ faglig ledelse
00TB01F EITKBYF Konstruksjon bygg m/ faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TB01F EITKBYF
 - StudieprogramBygg, Fredrikstad
 - Studiepoeng15
 - StudiestedFredrikstad
 - StudienivåFagskole nivå 5.2
 - EmneansvarligTommy Kenneth Moen
 
 
Used in other programs
- Bygg, Fredrikstad
 
Hovedtemaer
Faglig ledelse (integrert)
Betongkonstruksjoner
- Dimensjonering enkle dekker, bjelker og korte søyler etter Eurokode standarder
 - Tegningsproduksjon og forståelse med hensyn til betong- og armeringstegninger
 - Kjennskap til betongelementer
 
Konstruksjonslære
- Bestemmelse av snølaster, vindlaster, egenlaster og nyttelaster etter gjeldene standarder.
 - Anvendelse av laster på aktuelle konstruksjoner
 - Statiske beregninger sett i forhold til konstruksjoner i stål-, tre- og betong.
 
Tre- og stålkonstruksjoner
- Lastberegning, velge/ plukke ut laster ut i fra normer og standarder
 - Valg av konstruksjonsløsninger/ design
 - Dimensjonering, manuelt
 - Dataverktøy for dimensjonering
 - Tegningsproduksjon og forståelse
 
Bygningsfysikk
- Klimafaktorer i forhold til materialer, konstruksjoner og byggemåter
 - Varmeisolering og vindtetting av bygg og utføre energiberegninger i forhold til byggeforskriftenes krav
 - Lydforhold inklusive etterklangstid i forhold til byggeforskriftenes krav
 - Fasene i et brannforløp og fastlegging byggeforskriftenes krav til brannmotstand og krav til klassifiseringer
 
Kandidaten:
- har kunnskap om konstruksjonsløsninger på bygg i ulike materialer, som tre, stål og betong
 - har kunnskap om hvordan en beregner laster på bygningskonstruksjoner
 - har kunnskap om dimensjonering av enkle betongdekker, bjelker og søyler
 - har kunnskap om aktuelle prøvemetoder
 - har kunnskap om forskrifter for bærekonstruksjoner og brannkrav
 - har kunnskap om gjeldende Euronormer
 - kan vurdere konstruksjonsløsningen i forhold til gjeldende standarder for last, materialer og dimensjonering
 - kan vurdere brannbeskyttelse i forhold til brannkrav som gjelder for bygningsdeler og bærekonstruksjoner
 - har kunnskap om bransjen som driver med konstruksjon av bygg
 - kan oppdatere sin kunnskap om konstruksjoner av bygg
 - kjenner til byggkonstruksjonsbransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
 - har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen konstruksjon av bygg
 
Kandidaten:
- kan gjøre rede for valg av konstruksjonsløsning ut fra tekniske og økonomiske forhold
 - kan gjøre rede for valg av materialkvalitet til ulike konstruksjoner
 - kan gjøre rede for hvordan en dimensjonerer konstruksjoner i tre og stål etter gjeldende standarder i tiltaksklasse 2
 - kan gjøre rede for hvordan man leser og tegner enkle betong- og armeringstegninger
 - kan reflektere over hvilke løsninger som er tatt for konstruksjoner på bygg og justere disse under veiledning
 - kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om konstruksjoner av bygg og vurdere relevansen for et byggeprosjekt
 - kan kartlegge konstruksjonen av et bygg og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
 
Kandidaten:
- kan planlegge og gjennomføre konstruksjonsarbeid for byggverk som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med krav og standarder som gjelder for helse, miljø og sikkerhet
 - kan utføre et konstruksjonsarbeid etter kundens ønsker og myndigheters krav
 - kan bygge relasjoner med fagfeller innen konstruksjon av bygg og på tvers av fag som designere og ingeniører, samt med eksterne målgrupper
 - kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor konstruksjon av bygg og delta i diskusjoner om sikker, økonomisk og miljøvennlig praksis
 - kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom proaktiv rapportering om eventuelle hendelser
 
Arbeidskrav
- Det skal i emnet gjennomføres 3-6 arbeidsoppdrag hvor det legges opp til at minst et av oppdragene gjennomføres som gruppeoppdrag. Minst ett av arbeidsoppdragene skal også presenteres i plenum for å ivareta kommunikasjonsbiten.
 - Det forutsettes tilstedeværelse i timene med tilbakemelding ved fravær. Dette med tanke på grunnlag for vurdering.
 - Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
 
Forelesninger, gruppearbeid, øvingsoppgaver med veiledning, framlegg og selvstudie.