00TB00E EITKBYFH24 Byggesaken
00TB00E EITKBYFH24 Byggesaken
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TB00E EITKBYFH24
 - StudieprogramBygg, Fredrikstad
 - Studiepoeng10
 - StudiestedFredrikstad
 - StudienivåFagskole nivå 5.2
 - EmneansvarligTommy Kenneth Moen
 
 
Used in other programs
- Bygg, Fredrikstad
 
Temaer
Søknadsprosedyrer (3 stp.)
- Planlegging og utarbeiding av byggesøknader for aktuelle tiltaksklasser
 - Anvendelse av PBL med forskrifter
 - Anvendelse av areal- og reguleringsplaner i sammenheng med byggesøknader
 - Anvendelse av lokale vedtekter
 - Dataverktøy til utarbeiding av byggesøknader
 
Anbud og kontrakter (4 stp.)
- Entrepriseformer
 - Aktører og roller i ulike entrepriseformer
 - Avtalerett
 - Regelverk og standarder ved ulike entrepriseformer
 - Kontrahering
 
Kvalitetsstyring og HMS (3 stp.)
- Regelverk
 - SHA i bygg-/ anleggsprosjekter
 - HMS i bygg-/ anleggsprosjekter
 - Internkontroll i bedrift
 - Kvalitetsbeskrivelse og sikring
 
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som benyttes i alle faser av byggesaker, fra søknadsprosedyrer til kontraktsskriving og oppfølging av HMS
 - har kunnskap om aktuelle krav til godkjennings-, sertifiserings- og kontrollordninger
 - har kunnskap om innholdet i «40-timers» verneombuds kurs dokumentert med eget kursbevis
 - har gjennomført førstehjelps- og LHR kurs
 - har kunnskap om aktuelle lover, forskrifter, vedtekter og standarder innen byggesaker
 - har kunnskap om anbudsprosessen og kontraktsinngåelse
 - har kunnskap om kvalitet og HMS som en viktig del av all prosjektering, planlegging og utførelse innen byggesaker
 - har kunnskap om registrering og oppfølging av avvik i en byggesak
 - kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav
 - har kunnskap om byggebransjen og kjennskap til søknadsprosesser, anbudsrunder og kontraktsskriving og om hvordan bransjen forholder seg til kvalitetsstyring og HMS
 - kan oppdatere sin kunnskap innen byggesaker ved å følge med på nye krav og retningslinjer i byggebransjen
 
Studenten
- kan gjøre rede for søknadsprosedyrer, anbudsprosesser og kontraktsinngåelse i en byggesak
 - kan gjøre rede for krav i standarder og sertifiseringer som angår kvalitet og HMS i byggesaker
 - kan utøve funksjon som verneombud
 - kan reflektere over egen faglig utøvelse i byggesaker og justere denne under veiledning
 - kan finne og henvise til informasjon og fagstoff angående byggesaker og aktuelle arbeidsoppgaver
 
Studenten
- kan planlegge og utarbeide søknad om byggetillatelse for aktuelle tiltaksklasser alene og som deltaker i gruppe i tråd med etiske krav, aktuelle lover, vedtekter, standarder og forskrifter
 - kan planlegge og følge opp anbud, tilbud, kontrakter, HMS/KS-krav i en byggesak alene og som deltaker i gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer for å ivareta kontraktsmessige forpliktelser og rettigheter
 - kan utarbeide og følge opp en KS/SHA-plan etter godkjennings-, sertifiserings- og kontrollordninger
 - kan utføre arbeidet etter kunders behov og myndigheters krav i en byggesak
 - kan bygge relasjoner med fagfeller innen bygg- og anleggsbransjen og på tvers av fag, samt med byggherrer og myndigheter for å utvide egen kunnskap angående byggesaker
 - kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bygg- og anleggsbransjen og delta i diskusjoner om utfordringer i byggesaker
 - kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på nye krav og retningslinjer i byggesaker
 
Arbeidskrav
Innenfor hvert tema i emnet kreves det at studenten gjennomfører en eller flere obligatoriske aktiviteter, enten individuelt eller som gruppe. Aktivitetene vil bli beskrevet i temaets fremdriftsplan.
Aktiviteter kan være:
- Praktiske oppgaver (laboratorie- eller feltoppgaver, befaringer, og møter)
 - Produksjon og innlevering av rapporter eller notater
 - Utarbeide og holde presentasjoner
 - Produsere podcaster
 - Tester
 
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent for at studenten skal få emnekarakter.
I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene.