36HH89D Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud

36HH89D Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Eva Bratland Ramberg, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2026 Høst
Used in other programs
  • Palliasjon, nett
Studiested
Horten
Introduksjon

Emne 4 handler om det palliative tjenestetilbudet, aktører, organisering og samhandling i pasienttilpassede forløp, samt ulike aspekter knyttet til hjemmedød. Emnet skal også gi studentene økt bevissthet om egen yrkesrolle og ansvar knyttet til kommunikasjon, medarbeiderskap, veiledning og fagutvikling på arbeidsplassen. Ferdighetstrening i kommunikasjon vektlegges i dette emnet.

Innhold

4a. Aktører og organisering av det palliative tjenestetilbudet

  • Det palliative tjenestetilbudet i spesialisthelsetjenesten
  • Det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten
  • Familieomsorg
  • Lærings- og mestringssentre
  • Interesse- og brukerorganisasjoner
  • Frivillige aktører
  • Det palliative tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier
  • Samhandling og koordinering av tjenester
  • Pasienttilpassede forløp
  • Palliativ plan og koordinator
  • Sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
  • Hjemmedød

4b. Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse

  • Yrkesrolle og identitet
  • Relasjonskompetanse
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Samarbeid med pårørende og frivillige aktører
  • Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
    • Evne til å se og la seg berøre
    • Evne til å lytte
    • Mot til samtale
    • Forhåndssamtale om livets siste fase
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper og undervisning
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Fagutvikling
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om profesjonell kommunikasjon i møte med alvorlig og uhelbredelig syke pasienter, pårørende og kollegaer
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper i yrkesutøvelsen
  • har innsikt i sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
  • har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
  • har innsikt i pasienttilpassede forløp til alvorlig og uhelbredelig syke pasienter
  • har kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasient- og omsorgsforløp for pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og koordinering av helsetjenester til pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom
  • har kunnskap om familieomsorg, frivillige aktører og interesse- og brukerorganisasjoner knyttet til palliasjon
  • har kjennskap til regionale kompetansetjenester for lindrende behandling
  • har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis
  • har kunnskap om fagutvikling og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede pasienter og deres pårørende
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur til å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter og teknikker i samtale med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med pasienter, pårørende, frivillige aktører og interesse- og brukerorganisasjoner
  • kan finne informasjon og fagstoff til å kunne informere og veilede pasienter og deres pårørende om det palliative tjenestetilbudet, sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
Generell kompetanse

Studenten

  • har et bevisst forhold til egne verdier knyttet til sykdom, lidelse og død og til eget faglig og personlig engasjement og begrensninger
  • har mot til å samtale med alvorlig og uhelbredelig og døende pasienter og deres pårørende
  • kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og tjenestenivå
  • kan gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen bidra, til å utvikle arbeidsmetoder og tjenester i palliasjon for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Faglærer/veileder gir konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav innen tre uker. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle arbeidskrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonsmappe og muntlig høring kan gjennomføres. Studenten har to forsøk per arbeidskrav.

Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede arbeidskrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Vurderingene av presentasjonsmappen og muntlig høring legger grunnlaget for emnekarakteren, som består av et vektet gjennomsnitt, der presentasjonsmappen vektes 40% og muntlig høring vektes 60%. Begge deler må bestås for å få emnekarakter. Vurderingsuttrykk: gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og med F for ikke bestått. 

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Kommunikasjon
Arbeidskrav (individuelt) med selvvalgt problemstilling og individuelle refleksjons notater
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
Individuell skriftlig innlevering og muntlig høring i slutten av emne 4.
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1

Evaluering

Evaluering av emne 4 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Dalland, O. (2024). Metode og oppgaveskriving. (8.utg.). Gyldendal akademiske forlag.
  • Holm, M. S. & Husebø, S (Red.). (2015). En verdig alderdom: Omsorg ved livets slutt. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. 
  • Kaasa, S. & Loge, J.H. (red.). (2016). Palliasjon. Nordisk lærebok. (3. utg.). Gyldendal. 
  • Lindring i Nord, Kompetansesenter for Lindrende behandling. (2024). Håndbok i lindrende behandling. Universitetssykehuset Nord-Norge. HFHåndbok i lindrende behandling - Universitetssykehuset Nord-Norge 
  • Reitan, A. M. & Schjølberg, T.K. (Red.). (2017). Kreftsykepleie: Pasient – Utfordring-Handling. (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk. 
  • Rønsen, A. & Trier, E. M. L. (2022). Omsorg for døende og deres pårørende. Å være der og være nær. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS.
  • Skau, G. M. (2024): Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker (6. utg.). Cappelen Akademisk.
  • Meld. St. 24 (2019-2020). Lindrende behandling og omsorg — Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/52d05db7090c411abc7a3f4d47124119/no/pdfs/stm201920200024000dddpdfs.pdf

Tilleggslitteratur