36HH89D Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud

36HH89D Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Eva Bratland Ramberg, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Emne 4 handler om det palliative tjenestetilbudet, aktører, organisering og samhandling i pasienttilpassede forløp, samt ulike aspekter knyttet til hjemmedød. Emnet skal også gi studentene økt bevissthet om egen yrkesrolle og ansvar knyttet til kommunikasjon, medarbeiderskap, veiledning og fagutvikling på arbeidsplassen. Ferdighetstrening i kommunikasjon vektlegges i dette emnet.

Innhold

4a. Aktører og organisering av det palliative tjenestetilbudet

  • Det palliative tjenestetilbudet i spesialisthelsetjenesten
  • Det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten
  • Familieomsorg
  • Lærings- og mestringssentre
  • Interesse- og brukerorganisasjoner
  • Frivillige aktører
  • Det palliative tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier
  • Samhandling og koordinering av tjenester
  • Pasienttilpassede forløp
  • Palliativ plan og koordinator
  • Sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
  • Hjemmedød

4b. Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse

  • Yrkesrolle og identitet
  • Relasjonskompetanse
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Samarbeid med pårørende og frivillige aktører
  • Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
    • Evne til å se og la seg berøre
    • Evne til å lytte
    • Mot til samtale
    • Forhåndssamtale om livets siste fase
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper og undervisning
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Fagutvikling
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om profesjonell kommunikasjon i møte med alvorlig og uhelbredelig syke pasienter, pårørende og kollegaer
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper i yrkesutøvelsen
  • har innsikt i sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
  • har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
  • har innsikt i pasienttilpassede forløp til alvorlig og uhelbredelig syke pasienter
  • har kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasient- og omsorgsforløp for pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og koordinering av helsetjenester til pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom
  • har kunnskap om familieomsorg, frivillige aktører og interesse- og brukerorganisasjoner knyttet til palliasjon
  • har kjennskap til regionale kompetansetjenester for lindrende behandling
  • har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis
  • har kunnskap om fagutvikling og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede pasienter og deres pårørende
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur til å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter og teknikker i samtale med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med pasienter, pårørende, frivillige aktører og interesse- og brukerorganisasjoner
  • kan finne informasjon og fagstoff til å kunne informere og veilede pasienter og deres pårørende om det palliative tjenestetilbudet, sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
Generell kompetanse

Studenten

  • har et bevisst forhold til egne verdier knyttet til sykdom, lidelse og død og til eget faglig og personlig engasjement og begrensninger
  • har mot til å samtale med alvorlig og uhelbredelig og døende pasienter og deres pårørende
  • kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og tjenestenivå
  • kan gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen bidra, til å utvikle arbeidsmetoder og tjenester i palliasjon for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Organisering av palliative tjenester
Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat
Arbeidskrav 2
Kommunikasjon
Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede mappekrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring.
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1

Evaluering

Evaluering etter gjennomføring av emnene 2, 3 og 4 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform når emne 4 er gjennomført. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving. (7.utg.). Gyldendal akademiske forlag
  • Holm, M. S. & Husebø, S (Red.). (2015). En verdig alderdom: Omsorg ved livets slutt. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. Kap. 14, 16 og 25.
  • Kaasa, S. & Loge, J.H. (red.). (2016). Palliasjon. Nordisk lærebok. (3. utg.). Gyldendal. Kap. 7, 9, 11-12 og 15.
  • Reitan, A. M. & Schjølberg, T.K. (Red.). (2017). Kreftsykepleie: Pasient – Utfordring-Handling. (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 5 og 17.
  • Skau, G. M. (2011): Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Cappelen Akademisk.
  • Meld. St. 24 (2019-2020). Lindrende behandling og omsorg — Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/52d05db7090c411abc7a3f4d47124119/no/pdfs/stm201920200024000dddpdfs.pdf

Tilleggslitteratur