36HH89D Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud
36HH89D Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud
- Studiepoeng10
- EmneansvarligEva Bratland Ramberg, Hilde Eide Tørring
- Start2024 Høst
Emne 4 handler om det palliative tjenestetilbudet, aktører, organisering og samhandling i pasienttilpassede forløp, samt ulike aspekter knyttet til hjemmedød. Emnet skal også gi studentene økt bevissthet om egen yrkesrolle og ansvar knyttet til kommunikasjon, medarbeiderskap, veiledning og fagutvikling på arbeidsplassen. Ferdighetstrening i kommunikasjon vektlegges i dette emnet.
4a. Aktører og organisering av det palliative tjenestetilbudet
- Det palliative tjenestetilbudet i spesialisthelsetjenesten
- Det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten
- Familieomsorg
- Lærings- og mestringssentre
- Interesse- og brukerorganisasjoner
- Frivillige aktører
- Det palliative tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier
- Samhandling og koordinering av tjenester
- Pasienttilpassede forløp
- Palliativ plan og koordinator
- Sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- Hjemmedød
4b. Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Yrkesrolle og identitet
- Relasjonskompetanse
- Tverrfaglig samarbeid
- Samarbeid med pårørende og frivillige aktører
- Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Evne til å se og la seg berøre
- Evne til å lytte
- Mot til samtale
- Forhåndssamtale om livets siste fase
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper og undervisning
- Kunnskapsbasert praksis
- Fagutvikling
Studenten
- har kunnskap om profesjonell kommunikasjon i møte med alvorlig og uhelbredelig syke pasienter, pårørende og kollegaer
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper i yrkesutøvelsen
- har innsikt i sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
- har innsikt i pasienttilpassede forløp til alvorlig og uhelbredelig syke pasienter
- har kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasient- og omsorgsforløp for pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og koordinering av helsetjenester til pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom
- har kunnskap om familieomsorg, frivillige aktører og interesse- og brukerorganisasjoner knyttet til palliasjon
- har kjennskap til regionale kompetansetjenester for lindrende behandling
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om fagutvikling og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
Studenten
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede pasienter og deres pårørende
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur til å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter og teknikker i samtale med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
- kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med pasienter, pårørende, frivillige aktører og interesse- og brukerorganisasjoner
- kan finne informasjon og fagstoff til å kunne informere og veilede pasienter og deres pårørende om det palliative tjenestetilbudet, sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
Studenten
- har et bevisst forhold til egne verdier knyttet til sykdom, lidelse og død og til eget faglig og personlig engasjement og begrensninger
- har mot til å samtale med alvorlig og uhelbredelig og døende pasienter og deres pårørende
- kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og tjenestenivå
- kan gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen bidra, til å utvikle arbeidsmetoder og tjenester i palliasjon for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter
Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Organisering av palliative tjenester | Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat |
Arbeidskrav 2 | Kommunikasjon | Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Presentasjonsmappe med sluttprøve | Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede mappekrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring. |
Evaluering etter gjennomføring av emnene 2, 3 og 4 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform når emne 4 er gjennomført. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Obligatorisk litteratur
- Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving. (7.utg.). Gyldendal akademiske forlag
- Holm, M. S. & Husebø, S (Red.). (2015). En verdig alderdom: Omsorg ved livets slutt. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. Kap. 14, 16 og 25.
- Kaasa, S. & Loge, J.H. (red.). (2016). Palliasjon. Nordisk lærebok. (3. utg.). Gyldendal. Kap. 7, 9, 11-12 og 15.
- Reitan, A. M. & Schjølberg, T.K. (Red.). (2017). Kreftsykepleie: Pasient – Utfordring-Handling. (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 5 og 17.
- Skau, G. M. (2011): Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Cappelen Akademisk.
- Meld. St. 24 (2019-2020). Lindrende behandling og omsorg — Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/52d05db7090c411abc7a3f4d47124119/no/pdfs/stm201920200024000dddpdfs.pdf
Tilleggslitteratur
- Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk.
- Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V & Reinar, L. M. (2012) Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok. Akribe.
- Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk - helsekompetanse og brukermedvirkning. (2.utg.). Fagbokforlaget.
- Foreningen for barnepalliasjon, http://barnepalliasjon.no/
- Helsedirektoratet. (2015). Nasjonalt handlingsprogram med retningslinjer for palliasjon i kreftomsorgen. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/palliasjon-i-kreftomsorgen-handlingsprogram
- Helsedirektoratet. (2017). Nasjonal faglig retningslinjer for palliasjon til barn og unge uavhengig av diagnose. 15 sider.
- Kreftforeningen, https://kreftforeningen.no/
- NOU 2017: 16. (2016). På liv og død— Palliasjon til alvorlig syke og døende. Hentet fra https://www.regjeringen.no
- Helselovgivning, www.lovdata.no