36HH89B Palliasjon

36HH89B Palliasjon

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Eva Bratland Ramberg, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2025 Høst
Used in other programs
  • Palliasjon, nett
Studiested
Horten
Introduksjon

Emne 2 tar for seg sentrale begreper innen palliasjon og verdigrunnlaget som Hospicefilosofien bygger på. Emnet handler også om livshjelp for å bedre livskvalitet og opplevelse av mestring og håp, slik at den enkelte kan leve best mulig i egne omgivelser, med minst mulig plager. Emnet skal øke forståelsen for hva det kan innebære å få en alvorlig og uhelbredelig sykdom for pasient og pårørende og for den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i palliativ omsorg.

Innhold

2a. Palliasjon – hva er palliasjon?

  • Palliasjon
  • Livsforlengende behandling
  • Hospicefilosofien
  • Livshjelp
  • Pasientsentrert tilnærming
  • Integritet
  • Livskvalitet, håp og mestring

2b. Alvorlig og uhelbredelig sykdom - hva det kan innebære for pasient og pårørende

  • Akutt og kronisk syk
  • Psykiske reaksjoner
  • Åndelige og eksistensielle utfordringer
  • Etiske utfordringer
  • Påvirkning av nettverk og omgivelser
  • Sosiale omveltninger
  • Pårørende
  • Barn og unge som pårørende
  • Krise og sorg
  • Den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i møte med alvorlig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • Yrkesstolthet
  • Velferdsteknologi

2c. Døden i et historisk og kulturelt perspektiv

  • Døden i et historisk perspektiv
  • Sykdom og død i ulike kulturer
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva palliativ behandling, omsorg og pleie er og omfatter
  • har kunnskap om hvordan alvorlig og uhelbredelig sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
  • har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få eller å være nær pårørende til en som får alvorlig og uhelbredelig sykdom
  • har kunnskap om hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
  • forstår hva det betyr for pasient og pårørende å ha en pasientsentrert tilnærming i palliativ behandling, pleie og omsorg
  • kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger knyttet til palliasjon
  • har kunnskap om Hospicefilosofien egenart, verdigrunnlag og betydning i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming til å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig og uhelbredelige syke og døende pasienter
  • kan anvende kunnskap om reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom og deres pårørende
  • kan finne informasjon om ulike kulturelle aspekter knyttet til alvorlig sykdom og død for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • kan utøve pleie og omsorg for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter i tråd med verdigrunnlaget for palliasjon og Hospicefilosofien og pasientsentrert tilnærming
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Faglærer/veileder gir konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav innen tre uker. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle arbeidskrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonsmappe og muntlig høring kan gjennomføres. Studenten har to forsøk per arbeidskrav.

Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede arbeidskrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Vurderingene av presentasjonsmappen og muntlig høring legger grunnlaget for emnekarakteren, som består av et vektet gjennomsnitt, der presentasjonsmappen vektes 40% og muntlig høring vektes 60%. Begge deler må bestås for å få emnekarakter. Vurderingsuttrykk: gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og med F for ikke bestått. 

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Palliasjon til alvorlig og uhelbredelig syke pasienter
Arbeidskrav (individuelt) med individuelt refleksjonsnotat
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
Individuell skriftlig innlevering og muntlig høring i slutten av emne 4.
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1

Evaluering

Evaluering av emne 2 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Dahl, A. A. (2016). Kreftsykdom; Psykologiske og sosiale perspektiver. Cappelen Damm Akademisk. 
  • Holm, M. S. & Husebø, S (Red.). (2015). En verdig alderdom: Omsorg ved livets slutt. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. 
  • Kaasa, S. & Loge, J.H. (red.). (2016). Palliasjon. Nordisk lærebok. (3. utg.). Gyldendal. 
  • Lindring i Nord, Kompetansesenter for Lindrende behandling. (2024). Håndbok i lindrende behandling. Universitetssykehuset Nord-Norge. HFHåndbok i lindrende behandling - Universitetssykehuset Nord-Norge 
  • Reitan, A. M. & Schjølberg, T.K. (Red.). (2017). Kreftsykepleie: Pasient – Utfordring-Handling. (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk. 
  • Meld. St. 24 (2019-2020). Lindrende behandling og omsorg — Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/52d05db7090c411abc7a3f4d47124119/no/pdfs/stm201920200024000dddpdfs.pdf

Tilleggslitteratur