36HH89B Palliasjon
36HH89B Palliasjon
- Studiepoeng5
- EmneansvarligEva Bratland Ramberg, Hilde Eide Tørring
- Start2024 Vår
Emne 2 tar for seg sentrale begreper innen palliasjon og verdigrunnlaget som Hospicefilosofien bygger på. Emnet handler også om livshjelp for å bedre livskvalitet og opplevelse av mestring og håp, slik at den enkelte kan leve best mulig i egne omgivelser, med minst mulig plager. Emnet skal øke forståelsen for hva det kan innebære å få en alvorlig og uhelbredelig sykdom for pasient og pårørende og for den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i palliativ omsorg.
2a. Palliasjon – hva er palliasjon?
- Palliasjon
- Livsforlengende behandling
- Hospicefilosofien
- Livshjelp
- Pasientsentrert tilnærming
- Integritet
- Livskvalitet, håp og mestring
2b. Alvorlig og uhelbredelig sykdom - hva det kan innebære for pasient og pårørende
- Akutt og kronisk syk
- Psykiske reaksjoner
- Åndelige og eksistensielle utfordringer
- Etiske utfordringer
- Påvirkning av nettverk og omgivelser
- Sosiale omveltninger
- Pårørende
- Barn og unge som pårørende
- Krise og sorg
- Den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i møte med alvorlig syke og døende pasienter og deres pårørende
- Velferdsteknologi
2c. Døden i et historisk og kulturelt perspektiv
- Døden i et historisk perspektiv
- Sykdom og død i ulike kulturer
Studenten
- har kunnskap om hva palliativ behandling, omsorg og pleie er og omfatter
- har kunnskap om hvordan alvorlig og uhelbredelig sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
- har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få eller å være nær pårørende til en som får alvorlig og uhelbredelig sykdom
- har kunnskap om hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
- har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
- forstår hva det betyr for pasient og pårørende å ha en pasientsentrert tilnærming i palliativ behandling, pleie og omsorg
- kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger knyttet til palliasjon
- har kunnskap om Hospicefilosofien egenart, verdigrunnlag og betydning i samfunnet
Studenten
- kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming til å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig og uhelbredelige syke og døende pasienter
- kan anvende kunnskap om reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom og deres pårørende
- kan finne informasjon om ulike kulturelle aspekter knyttet til alvorlig sykdom og død for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende
Studenten
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
- kan utøve pleie og omsorg for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter i tråd med verdigrunnlaget for palliasjon og Hospicefilosofien og pasientsentrert tilnærming
Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før sluttvurderingen i emne 4, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Palliasjon til alvorlig og uhelbredelig syke pasienter | Mappekrav med individuelt refleksjonsnotat |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Presentasjonsmappe med sluttprøve | Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede mappekrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring. |
Evaluering av av emne 2 gjennomføres som en felles evaluring av emnene 2, 3 og 4 etter gjennomført emne 4.
Obligatorisk litteratur
- Dahl, A. A. (2016). Kreftsykdom; Psykologiske og sosiale perspektiver. Cappelen Damm Akademisk. Kap.: 1, 3, 7-14 og 16.
- Holm, M. S. & Husebø, S (Red.). (2015). En verdig alderdom: Omsorg ved livets slutt. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. Kap. 1 - 3, 13 og 18.
- Kaasa, S. & Loge, J.H. (red.). (2016). Palliasjon. Nordisk lærebok. (3. utg.). Gyldendal. Kap. 1, 3, 13, 20 og 24.
- Reitan, A. M. & Schjølberg, T.K. (Red.). (2017). Kreftsykepleie: Pasient – Utfordring-Handling. (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2-4, 13-14 og 16.
- Meld. St. 24 (2019-2020). Lindrende behandling og omsorg — Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/52d05db7090c411abc7a3f4d47124119/no/pdfs/stm201920200024000dddpdfs.pdf
Tilleggslitteratur
- Corwin, G. (2005). Idas dans: en mors beretning. Dinamo forlag
- Falk, B. (2016). Å være der du er. Fagbokforlaget.
- Lindquist, U-C. (2004). Ro uten årer – en bok om livet og døden. Gyldendal.
- Rønsen, A. & Jakobsen, R. (2016). Å fullføre et liv; omsorg for døende og de som står nær. Gyldendal Akademiske.
- Helsedirektoratet. (2015). Nasjonalt handlingsprogram med retningslinjer for palliasjon i kreftomsorgen. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/palliasjon-i-kreftomsorgen-handlingsprogram
- NOU 2017: 16. (2016). På liv og død— Palliasjon til alvorlig syke og døende. Hentet fra https://www.regjeringen.no
- Helselovgivning, www.lovdata.no