36HH89A Etikk, samhandling og kommunikasjon

36HH89A Etikk, samhandling og kommunikasjon

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Emne 1 danner et felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helsefag og skal gi en grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen. Sentrale temaer i emne 1 er etikk, kommunikasjon og samhandling, lovverk og kvalitetsarbeid og sosiologi og psykologi.  

Innhold

1a. Kommunikasjon og samhandling

  • Brukerperspektivet
  • Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
  • Profesjonell kommunikasjon
  • Gruppeprosess og konflikthåndtering 

1b. Etikk

  • Helhetlig menneskesyn
  • Etiske teorier og prinsipper
  • Etiske dilemma
  • Etikk og teknologi
  • Etisk refleksjon

1c. Sosiologi og psykologi

  • Utviklingspsykologi
  • Sorg-og kriseteori
  • Sosiale roller og nettverk
  • Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk

1d. Lovverk og kvalitetsarbeid

  • Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkeområde
  • Kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om etiske teorier og prinsipper, yrkesetikk og etisk refleksjon
  • har kunnskap om gruppeprosesser og konflikthåndtering
  • har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk
  • har innsikt i lover og forskrifter som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbudet i helsesektoren
  • har kjennskap til begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet og sosialt nettverk
  • kan oppdatere sin kunnskap om kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid i helsetjenesten
  • forstår hva kompetanse innen relasjonsbygging, profesjonell kommunikasjon og samhandling i helsetjenesten betyr for pasient/bruker, pårørende og samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om etiske teorier og prinsipper, yrkesetikk som grunnlag for etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til arbeid i helsetjenesten
  • kan anvende kunnskap om kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid til å identifisere behov for kvalitetsforbedring knyttet til arbeid i helsetjenesten
  • kan anvende kommunikasjonsteknikker for å fremme relasjonsbygging og samhandling med pasienter/brukere, pårørende og kollegaer
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til arbeid i helsetjenesten
  • kan kartlegge situasjoner og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske prinsipper og yrkesetikk knyttet til arbeid i helsetjenesten
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, samt gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienter/brukere, pårørende og samarbeidspartnere
  • kan kommunisere og samhandle med pasienter/brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med brukermedvirkning og helhetlig menneskesyn
  • kan samhandle og bygge relasjoner til kollegaer
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenester til pasienter/brukere, gjennom kunnskapsdeling og refleksjon på arbeidsplassen
Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Veiledning
Vurdering

Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres. 

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Kommunikasjon og samhandling
Mappekrav med individuelt refleksjonsnotat
Arbeidskrav 2
Etikk
Mappekrav med individuelt refleksjonsnotat
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av to godkjente og bearbeidede arbeidskrav. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring.
Evaluering

Evaluering av studiestart og etter emne 1 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur
  • Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk. Kap. 1-9 og 13.
  • Eide, T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka; Refleksjon, organisasjon, ledelse. Kommuneforlaget. Kap. 1-4 .
  • Helgesen, L. A. (2016). Sosiologi og psykologi: for fagskoleutdanningene. Cappelen Damm AS. Kap. 3-12.
  • Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. (5. utg.). Cappelen Akademisk. Kap. 1-5.
  • Helselovgivning, www.lovdata.no