36HH89A Etikk, samhandling og kommunikasjon
36HH89A Etikk, samhandling og kommunikasjon
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring
- Start2023 Høst
Emne 1 danner et felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helsefag og skal gi en grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen. Sentrale temaer i emne 1 er etikk, kommunikasjon og samhandling, lovverk og kvalitetsarbeid og sosiologi og psykologi.
1a. Kommunikasjon og samhandling
- Brukerperspektivet
- Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
- Profesjonell kommunikasjon
- Gruppeprosess og konflikthåndtering
1b. Etikk
- Helhetlig menneskesyn
- Etiske teorier og prinsipper
- Etiske dilemma
- Etikk og teknologi
- Etisk refleksjon
1c. Lovverk og kvalitetsarbeid
- Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkeområde
- Kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid
1d. Sosiologi og psykologi
- Utviklingspsykologi
- Sorg-og kriseteori
- Sosiale roller og nettverk
- Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk
Studenten
- har kunnskap om etiske teorier og prinsipper, yrkesetikk og etisk refleksjon
- har kunnskap om gruppeprosesser og konflikthåndtering
- har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk
- har innsikt i lover og forskrifter som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbudet i helsesektoren
- har kjennskap til begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet og sosialt nettverk
- kan oppdatere sin kunnskap om kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid i helsetjenesten
- forstår hva kompetanse innen relasjonsbygging, profesjonell kommunikasjon og samhandling i helsetjenesten betyr for pasient/bruker, pårørende og samfunnet
Studenten
- kan anvende kunnskap om etiske teorier og prinsipper, yrkesetikk som grunnlag for etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til arbeid i helsetjenesten
- kan anvende kunnskap om kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid til å identifisere behov for kvalitetsforbedring knyttet til arbeid i helsetjenesten
- kan anvende kommunikasjonsteknikker for å fremme relasjonsbygging og samhandling med pasienter/brukere, pårørende og kollegaer
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til arbeid i helsetjenesten
- kan kartlegge situasjoner og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk
Studenten
- har forståelse for etiske prinsipper og yrkesetikk knyttet til arbeid i helsetjenesten
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, samt gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienter/brukere, pårørende og samarbeidspartnere
- kan kommunisere og samhandle med pasienter/brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med brukermedvirkning og helhetlig menneskesyn
- kan samhandle og bygge relasjoner til kollegaer
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenester til pasienter/brukere, gjennom kunnskapsdeling og refleksjon på arbeidsplassen
Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Kommunikasjon og samhandling | Mappekrav med individuelt refleksjonsnotat |
Arbeidskrav 2 | Etikk | Mappekrav med individuelt refleksjonsnotat |
Arbeidskrav 3 | Kvalitetsforbedringsarbeid | Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Presentasjonsmappe med sluttprøve | Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av to godkjente og bearbeidede arbeidskrav. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring. |
Evaluering av studiestart og etter emne 1 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
- Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk. Kap. 1-9 og 13.
- Eide, T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka; Refleksjon, organisasjon, ledelse. Kommuneforlaget. Kap. 1-4 .
- Grasaas, K. K., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon for fagskoleutdanningene. Cappelen Damm AS. Kap. 1, 5-17 og 19-20.
- Helgesen, L. A. (2016). Sosiologi og psykologi: for fagskoleutdanningene. Cappelen Damm AS. Kap. 3-12.
- Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. (5. utg.). Cappelen Akademisk. Kap. 1-5.
- Helselovgivning, www.lovdata.no