36HH33D Profesjonell yrkesutøvelse
36HH33D Profesjonell yrkesutøvelse
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring, Birte Marten Oswald
- Start2026 Høst
- Observasjons- og vurderingskompetanse, deltid
- Observasjons- og vurderingskompetanse, nett
Emne 4 handler om risikovurdering ved sykdom og skade, utvikling av egen yrkesrolle, helsefaglig innovasjon og ledelse, samt pasientsikkerhet og forbedrings- og kvalitetsarbeid. Emnet har også fokus på praktisk yrkesutøvelse og studenten vil få opplæring i utvalgte praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie, smittevern og legemiddelhåndtering. Enkelte prosedyrer kan kreve godkjenning på det enkelte arbeidssted jmf. lov om helsepersonell kap. 2 § 4 om forsvarlighet.
4a. Risikovurdering
- Væskebalanse og ernæring
- Immobilitet
- Fall
- Vold og overgrep i nære relasjoner
- Selvmord og selvskading
4b. Praktisk yrkesutøvelse
- Praktiske prosedyreferdigheter i klinisk sykepleie (stell av kirurgiske sår og kroniske sår, stell av stomi, blodsukkermåling, administrering av insulin med insulinpenn, prøvetakning, administrering av enteral ernæring, frakobling av infusjonsvæske fra PVK, administrasjon av subcutan injeksjon (lavmolekylært heparin), ren intermitterende kateterisering (RIK) og steril intermitterende kateterisering (SIK))
- Hygieniske prinsipper og smittevern
- Legemidler og legemiddelhåndtering
4c. Helsefaglig innovasjon og ledelse
- Velferdsteknologi for behandling og pleie
- Kunnskapsbasert praksis
- Undervisning, opplæring og veiledning
- Pasientsikkerhet
- Forbedrings- og kvalitetsarbeid
Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om utvalgte praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie
- har kunnskap om hygieniske prinsipper og smittevern
- har kunnskap om legemidler og legemiddelhåndtering
- har innsikt i relevant lovverk og faglige retningslinjer for gjennomføring av risikovurdering ved sykdom og skade
- har kunnskap om risikovurdering for å forebygge komplikasjoner ved sykdom, skade og funksjonsnedsettelse
- har kunnskap om pasientsikkerhet og forbedrings- og kvalitetsarbeid for å redusere uønskede hendelser
- kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi for behandling og pleie
- forstår betydningen av pasientsikkerhet, forbedrings- og kvalitetsarbeid for en innovativ og bærekraftig helsetjeneste
Studenten
- kan anvende kunnskap om legemidler for å sikre riktig og god legemiddelhåndtering
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologiske løsninger for å kvalitetssikre behandling og pleie
- kan anvende kartleggingsverktøy for å identifisere og vurdere risikofaktorer ved sykdom og skade
- kan veilede og undervise pasienter, pårørende, kollegaer og annet helsepersonell
- kan finne relevant informasjon og fagstoff om risikovurdering for å forebygge komplikasjoner og avverge alvorlige hendelser
- kan kartlegge risikofaktorer hos pasienter og identifisere behov for iverksetting av forebyggende tiltak
Studenten
- har forståelse for egen yrkesrolle og ansvar i utøvelsen av praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie, smittevern og legemiddelhåndtering
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk i den profesjonelle yrkesutøvelsen gjennom kunnskapsbasert praksis
- kan utføre utvalgte praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie og smittevern i tråd med gjeldende retningslinjer
- kan bygge relasjoner med kollegaer og bidra til helsefaglig innovasjon og ledelse på arbeidsplassen
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen risikovurdering for å kvalitetssikre helsehjelpen
Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Faglærer/veileder gir konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav innen tre uker. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle arbeidskrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonsmappe og muntlig høring kan gjennomføres. Studenten har to forsøk per arbeidskrav.
Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede arbeidskrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Vurderingene av presentasjonsmappen og muntlig høring legger grunnlaget for emnekarakteren, som består av et vektet gjennomsnitt, der presentasjonsmappen vektes 40% og muntlig høring vektes 60%. Begge deler må bestås for å få emnekarakter. Vurderingsuttrykk: gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og med F for ikke bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Undervisning i risikovurdering | Arbeidskrav (Individuell oppgave) med plan for undervisning og individuelt refleksjonsnotat |
Arbeidskrav 2 | Praktiske prosedyreferdigheteri klinisk sykepleie | Praktisk gjennomføring av en forhåndsbestemt prosedyre i klinisk sykepleie og pasientsamarbeid. Muntlig refleksjon knyttet til gjennomføringen. |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Presentasjonsmappe med sluttprøve | Individuell skriftlig innlevering og muntlig høring i slutten av emne 4. |
Evaluering av emne 4 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Obligatoriske læremidler
Bøker:
- Husevåg, E. (2022). Ernæringsarbeid i praksis. Fagbokforlaget.
- Grasaas, K. K., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon for fagskoleutdanningene. Cappelen Damm AS.
- Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk.
- Knutstad, U. (Red.). Sykepleieboken 3. Utøvelse av klinisk sykepleie (3. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
- Skau, G. M. (2024): Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker (utg. 6). Cappelen Akademisk.
- Vabo, G. (2022). Dokumentasjon av helsehjelp (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
Nettressurser:
- Helsedirektoratet. (2022, 14. mars). Nasjonal faglig retningslinjer for forebygging og behandling av underernæring. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/forebygging-og-behandling-av-underernaering
- Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress. (u.å.). Dinutvei – Nasjonal veiviser ved vold og overgrep. Hentet 2. februar 2024 fra https://dinutvei.no/
- Vern for eldre. (u.å.). Hentet 24. januar 2024 fra http://www.vernforeldre.no/index.php/e-laeringsprogrammet/
- BASIS: Basis – Fallforebyggende trening for eldre
- Helselovgivning, www.lovdata.no
- NOKLUS, https://www.noklus.no/
- VAR Healthcare, https://www.varnett.no/portal/
E-læringsprogram:
- Ernæringsarbeid i hjemmet, https://www.kompetansebroen.no/courses/ernaeringsarbeid-i-hjemmet?o=vestfold
Tilleggslitteratur
- Akselsen, P. E. (2018). Smittevern i helsetjenesten. Gyldendal.
- Dalland, O. (2024). Metode og oppgaveskriving. (8.utg.). Gyldendal akademiske forlag.
- Lillevik, O. G., Salamonsen, J. S. & Nordhaug, I. (Red.). (2019). Vold i nære relasjoner. Gyldendal.
- Nakrem, S. & Sigurjónsson, J. B. (2017). Velferdsteknologi i praksis; perspektiver på teknologi i kommunal helse- og omsorgstjeneste. Cappelen Damm Akademisk.
- Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok. Akribe.
- Olsen, L. A., Kofoed, E. & Rygg, L. Ø. (2018). Håndtering av legemidler. Cappelen Damm Akademisk.