36HH33C Særlig sårbare pasientgrupper
36HH33C Særlig sårbare pasientgrupper
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring, Birte Marten Oswald
- Start2026 Vår
- Observasjons- og vurderingskompetanse, deltid
- Observasjons- og vurderingskompetanse, nett
Emne 3 handler om observasjons- og vurderingskompetanse rettet mot særlig sårbare pasientgrupper. Emnet omhandler utvalgte kroniske somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser. Studenten vil få kunnskap om sykepleieprosessen og bruk av aktuelle kartleggingsverktøy for å vurdere og dokumentere helsetilstand og endringer i helsetilstand. Studenten vil få kompetanse om hvordan symptomer på sykdom kan opptre annerledes og mer komplekst hos særlig sårbare pasienter. Studenten skal få forståelse for egen yrkesutøvelse for å sikre en faglig forsvarlig ivaretakelse av pasienter som er særlig sårbare for påkjenninger.
3a. Særlig sårbare pasientgrupper
- Geriatriske pasienter
- Pasienter med kognitiv svikt
- Pasienter med psykiske sykdommer og/eller ruslidelser
- Pasienter i postoperativ fase
- Pasienter i palliativ fase
- Personer med utviklingshemming
- Personer med omfattende kommunikasjonsvansker
3b. Helhetlig tilnærming
- Sykepleieprosessen
- Bruk av kartleggingsverktøy ved sykdom
- Personsentrert omsorg
- Hverdagsmestring
- Forebygging og håndtering av utfordrende atferd
3c. Kroniske somatiske sykdommer
- Hjerte- og karsykdommer
- Lungesykdommer
- Diabetes mellitus
- Nevrologiske sykdommer
- Kreft
- Demens
- Sår og sårbehandling
3d. Psykiske sykdommer og ruslidelser
- Angst
- Depresjon
- Psykoser
- Alkoholmisbruk
- Vanedannende legemidler
- Andre rusmidler
Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om utvalgte kroniske somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser
- har kunnskap om særlig sårbare pasientgrupper og hvordan symptomer på sykdom kan opptre annerledes og mer komplekst
- har kunnskap om sykepleieprosessen og kartleggingsverktøy som benyttes for å vurdere og dokumentere helsetilstand og endringer i helsetilstand
- har innsikt i relevante faglige retningslinjer, relatert til utvalgte kroniske somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser
- har kunnskap om personsentrert omsorg, forebygging og håndtering av utfordrende atferd
- kan oppdatere sin kunnskap om observasjons- og vurderingskompetanse ved utvalgte kroniske somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser
- forstår betydningen av egen profesjon og yrkesutøvelse i arbeidet med særlig sårbare pasienter
Studenten
- kan anvende kunnskap om særlig sårbare pasientgrupper for å vurdere, dokumentere og rapportere helsetilstand og endringer i helsetilstand
- kan anvende sykepleieprosessen og aktuelle kartleggingsverktøy for å vurdere og dokumentere helsetilstand ved kronisk somatisk sykdom, psykisk sykdom og ruslidelser
- kan finne informasjon og fagstoff om personsentrert omsorg og hvordan det kan brukes for å forebygge og håndtere utfordrende atferd
- kan kartlegge helsetilstand og identifisere behov for iverksetting av tiltak hos pasienter som er særlig sårbare for påkjenninger
Studenten
- har forståelse for hvordan egen yrkesutøvelse kan sikre faglig forsvarlig ivaretakelse av pasienter som er særlig sårbare for påkjenninger
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved ivaretakelse av den enkeltes pasients behov
- kan utføre personsentrert omsorg til pasienter med somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser
- kan bygge relasjoner med kollegaer og samhandle på tvers av tjenestene om vurdering og ivaretakelse av særlig sårbare pasientgrupper
- kan utvikle tjenester til særlig sårbare pasienter for å sikre faglig forsvarlig helsehjelp
Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Faglærer/veileder gir konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav innen tre uker. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle arbeidskrav må være godkjent før sluttvurderingen, med innlevering av presentasjonsmappe og muntlig høring kan gjennomføres. Studenten har to forsøk per arbeidskrav.
Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede arbeidskrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Vurderingene av presentasjonsmappen og muntlig høring legger grunnlaget for emnekarakteren, som består av et vektet gjennomsnitt, der presentasjonsmappen vektes 40% og muntlig høring vektes 60%. Begge deler må bestås for å få emnekarakter. Vurderingsuttrykk: gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og med F for ikke bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Sykdom og klinisk sykepleie | Arbeidskrav (Individuell oppgave) med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat |
Arbeidskrav 2 | Personsentrert omsorg | Arbeidskrav (individuell oppgave) med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Presentasjonsmappe med sluttprøve | Individuell skriftlig innlevering og muntlig høring i slutten av emne 4. |
Evaluering av emne 3 gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Obligatoriske læremidler
Bøker:
- Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk.
- Haugen, J. E. (2024). Akuttmedisin - utenfor sykehus (5. utg.). Gyldendal.
- Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk.
- Knutstad, U. (Red.). Sykepleieboken 3. Utøvelse av klinisk sykepleie (3. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
- Vabo, G. (2022). Dokumentasjon av helsehjelp (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
Nettressurser:
- Helsedirektoratet. (2017). Demens - Nasjonal faglig retningslinje om demens. https://app.magicapp.org/app#/guideline/2273
- Nasjonalt senter for aldring og helse. https://www.aldringoghelse.no/
- Statped. (u.å.). Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Hentet 24. Januar 2024 fra https://www.statped.no/ask/
- Helselovgivning, www.lovdata.no
- VAR Healthcare, https://www.varnett.no/portal/
- Fagprosedyre for diabetes: https://butikk.aldringoghelse.no/ViewFile.aspx?ItemID=11967
- Temaheftet om diabetes: https://butikk.aldringoghelse.no/abc-materiell/temahefter/pdf-diabetes-kunnskap-som-kan-gjore-en-forskjell
- E-læring: diabetes hos eldre : https://edu.aldringoghelse.no/course/view.php?id=94 (innlogging med ID-port)
Tilleggslitteratur
- Dalland, O. (2024). Metode og oppgaveskriving. (8.utg.). Gyldendal akademiske forlag.
- Tretteteig, S. (Red.). (2016). Demensboka: lærebok for helse- og omsorgspersonell. Forlaget Aldring og helse.
- Tretteteig, S. (Red.). (2020). Psykiske sykdommer hos eldre: lærebok for helse- og omsorgspersonell. Forlaget Aldring og helse.