36HH33C Særlig sårbare pasientgrupper

36HH33C Særlig sårbare pasientgrupper

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
    • Start
      2025 Vår
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Emne 3 handler om observasjons- og vurderingskompetanse rettet mot særlig sårbare pasientgrupper. Emnet omhandler utvalgte kroniske somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser. Studenten vil få kunnskap om sykepleieprosessen og bruk av aktuelle kartleggingsverktøy for å vurdere og dokumentere helsetilstand og endringer i helsetilstand. Studenten vil få kompetanse om hvordan symptomer på sykdom kan opptre annerledes og mer komplekst hos særlig sårbare pasienter. Studenten skal få forståelse for egen yrkesutøvelse for å sikre en faglig forsvarlig ivaretakelse av pasienter som er særlig sårbare for påkjenninger.

Innhold

3a. Særlig sårbare pasientgrupper

  • Geriatriske pasienter
  • Pasienter med kognitiv svikt
  • Pasienter med psykiske sykdommer og/eller ruslidelser
  • Pasienter i postoperativ fase
  • Pasienter i palliativ fase
  • Personer med utviklingshemming
  • Personer med omfattende kommunikasjonsvansker

3b. Helhetlig tilnærming

  • Sykepleieprosessen
  • Bruk av kartleggingsverktøy ved sykdom
  • Personsentrert omsorg
  • Hverdagsmestring
  • Forebygging og håndtering av utfordrende atferd

3c. Kroniske somatiske sykdommer

  • Hjerte- og karsykdommer
  • Lungesykdommer
  • Diabetes mellitus
  • Nevrologiske sykdommer
  • Kreft
  • Demens
  • Sår og sårbehandling

3d. Psykiske sykdommer og ruslidelser

  • Angst
  • Depresjon
  • Psykoser
  • Alkoholmisbruk
  • Vanedannende legemidler
  • Andre rusmidler
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om utvalgte kroniske somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser
  • har kunnskap om særlig sårbare pasientgrupper og hvordan symptomer på sykdom kan opptre annerledes og mer komplekst
  • har kunnskap om sykepleieprosessen og kartleggingsverktøy som benyttes for å vurdere og dokumentere helsetilstand og endringer i helsetilstand
  • har innsikt i relevante faglige retningslinjer, relatert til utvalgte kroniske somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser
  • har kunnskap om personsentrert omsorg, forebygging og håndtering av utfordrende atferd
  • kan oppdatere sin kunnskap om observasjons- og vurderingskompetanse ved utvalgte kroniske somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser
  • forstår betydningen av egen profesjon og yrkesutøvelse i arbeidet med særlig sårbare pasienter
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om særlig sårbare pasientgrupper for å vurdere, dokumentere og rapportere helsetilstand og endringer i helsetilstand
  • kan anvende sykepleieprosessen og aktuelle kartleggingsverktøy for å vurdere og dokumentere helsetilstand ved kronisk somatisk sykdom, psykisk sykdom og ruslidelser
  • kan finne informasjon og fagstoff om personsentrert omsorg og hvordan det kan brukes for å forebygge og håndtere utfordrende atferd
  • kan kartlegge helsetilstand og identifisere behov for iverksetting av tiltak hos pasienter som er særlig sårbare for påkjenninger
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan egen yrkesutøvelse kan sikre faglig forsvarlig ivaretakelse av pasienter som er særlig sårbare for påkjenninger
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved ivaretakelse av den enkeltes pasients behov
  • kan utføre personsentrert omsorg til pasienter med somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser
  • kan bygge relasjoner med kollegaer og samhandle på tvers av tjenestene om vurdering og ivaretakelse av særlig sårbare pasientgrupper
  • kan utvikle tjenester til særlig sårbare pasienter for å sikre faglig forsvarlig helsehjelp
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle arbeidskrav må være godkjent før sluttvurderingen i emne 4, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Sykdom og klinisk sykepleie
Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat
Arbeidskrav 2
Personsentrert omsorg
Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede mappekrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring.
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1

Evaluering

Evaluering av av emne 3 gjennomføres som en felles evaluring av emnene 2, 3 og 4 etter gjennomført emne 4.

Litteratur

Obligatoriske læremidler

Bøker:

  • Haugen, J. E. (2024). Akuttmedisin - utenfor sykehus (5. utg.). Gyldendal.
  • Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk.
  • Knutstad, U. (Red.). Sykepleieboken 3. Utøvelse av klinisk sykepleie (3. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
  • Vabo, G. (2022). Dokumentasjon av helsehjelp (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk.

Nettressurser:

Tilleggslitteratur

  • Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving. (7.utg.). Gyldendal akademiske forlag.
  • Tretteteig, S. (Red.). (2016). Demensboka: lærebok for helse- og omsorgspersonell. Forlaget Aldring og helse.
  • Tretteteig, S. (Red.). (2020). Psykiske sykdommer hos eldre: lærebok for helse- og omsorgspersonell. Forlaget Aldring og helse.