36HH33C Særlig sårbare pasientgrupper
36HH33C Særlig sårbare pasientgrupper
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
- Start2025 Vår
Emne 3 handler om observasjons- og vurderingskompetanse rettet mot særlig sårbare pasientgrupper. Emnet omhandler utvalgte kroniske somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser. Studenten vil få kunnskap om sykepleieprosessen og bruk av aktuelle kartleggingsverktøy for å vurdere og dokumentere helsetilstand og endringer i helsetilstand. Studenten vil få kompetanse om hvordan symptomer på sykdom kan opptre annerledes og mer komplekst hos særlig sårbare pasienter. Studenten skal få forståelse for egen yrkesutøvelse for å sikre en faglig forsvarlig ivaretakelse av pasienter som er særlig sårbare for påkjenninger.
3a. Særlig sårbare pasientgrupper
- Geriatriske pasienter
- Pasienter med kognitiv svikt
- Pasienter med psykiske sykdommer og/eller ruslidelser
- Pasienter i postoperativ fase
- Pasienter i palliativ fase
- Personer med utviklingshemming
- Personer med omfattende kommunikasjonsvansker
3b. Helhetlig tilnærming
- Sykepleieprosessen
- Bruk av kartleggingsverktøy ved sykdom
- Personsentrert omsorg
- Hverdagsmestring
- Forebygging og håndtering av utfordrende atferd
3c. Kroniske somatiske sykdommer
- Hjerte- og karsykdommer
- Lungesykdommer
- Diabetes mellitus
- Nevrologiske sykdommer
- Kreft
- Demens
- Sår og sårbehandling
3d. Psykiske sykdommer og ruslidelser
- Angst
- Depresjon
- Psykoser
- Alkoholmisbruk
- Vanedannende legemidler
- Andre rusmidler
Læringsutbyttet for emnet deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om utvalgte kroniske somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser
- har kunnskap om særlig sårbare pasientgrupper og hvordan symptomer på sykdom kan opptre annerledes og mer komplekst
- har kunnskap om sykepleieprosessen og kartleggingsverktøy som benyttes for å vurdere og dokumentere helsetilstand og endringer i helsetilstand
- har innsikt i relevante faglige retningslinjer, relatert til utvalgte kroniske somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser
- har kunnskap om personsentrert omsorg, forebygging og håndtering av utfordrende atferd
- kan oppdatere sin kunnskap om observasjons- og vurderingskompetanse ved utvalgte kroniske somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser
- forstår betydningen av egen profesjon og yrkesutøvelse i arbeidet med særlig sårbare pasienter
Studenten
- kan anvende kunnskap om særlig sårbare pasientgrupper for å vurdere, dokumentere og rapportere helsetilstand og endringer i helsetilstand
- kan anvende sykepleieprosessen og aktuelle kartleggingsverktøy for å vurdere og dokumentere helsetilstand ved kronisk somatisk sykdom, psykisk sykdom og ruslidelser
- kan finne informasjon og fagstoff om personsentrert omsorg og hvordan det kan brukes for å forebygge og håndtere utfordrende atferd
- kan kartlegge helsetilstand og identifisere behov for iverksetting av tiltak hos pasienter som er særlig sårbare for påkjenninger
Studenten
- har forståelse for hvordan egen yrkesutøvelse kan sikre faglig forsvarlig ivaretakelse av pasienter som er særlig sårbare for påkjenninger
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved ivaretakelse av den enkeltes pasients behov
- kan utføre personsentrert omsorg til pasienter med somatiske sykdommer, psykiske sykdommer og ruslidelser
- kan bygge relasjoner med kollegaer og samhandle på tvers av tjenestene om vurdering og ivaretakelse av særlig sårbare pasientgrupper
- kan utvikle tjenester til særlig sårbare pasienter for å sikre faglig forsvarlig helsehjelp
Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav. Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle arbeidskrav må være godkjent før sluttvurderingen i emne 4, med innlevering av presentasjonmappe og muntlig høring kan gjennomføres.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Sykdom og klinisk sykepleie | Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat |
Arbeidskrav 2 | Personsentrert omsorg | Mappekrav med selvvalgt problemstilling og individuelt refleksjonsnotat |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Presentasjonsmappe med sluttprøve | Sluttvurderingen av de fagspesifikke emnene 2, 3 og 4 gjøres til slutt i emne 4. Innlevering av individuell presentasjonsmappe bestående av tre godkjente og bearbeidede mappekrav, ett fra emne 2, ett fra emne 3 og ett fra emne 4. Den innleverte presentasjonsmappa må vurderes til bestått før studenten kan gjennomføre muntlig høring. |
Evaluering av av emne 3 gjennomføres som en felles evaluring av emnene 2, 3 og 4 etter gjennomført emne 4.
Obligatoriske læremidler
Bøker:
- Haugen, J. E. (2024). Akuttmedisin - utenfor sykehus (5. utg.). Gyldendal.
- Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk.
- Knutstad, U. (Red.). Sykepleieboken 3. Utøvelse av klinisk sykepleie (3. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
- Vabo, G. (2022). Dokumentasjon av helsehjelp (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
Nettressurser:
- Helsedirektoratet. (2017). Demens - Nasjonal faglig retningslinje om demens. https://app.magicapp.org/app#/guideline/2273
- Nasjonalt senter for aldring og helse. https://www.aldringoghelse.no/
- Statped. (u.å.). Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Hentet 24. Januar 2024 fra https://www.statped.no/ask/
- Helselovgivning, www.lovdata.no
- VAR Healthcare, https://www.varnett.no/portal/
Tilleggslitteratur
- Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving. (7.utg.). Gyldendal akademiske forlag.
- Tretteteig, S. (Red.). (2016). Demensboka: lærebok for helse- og omsorgspersonell. Forlaget Aldring og helse.
- Tretteteig, S. (Red.). (2020). Psykiske sykdommer hos eldre: lærebok for helse- og omsorgspersonell. Forlaget Aldring og helse.