36HH31C Positiv atferdsstøtte

36HH31C Positiv atferdsstøtte

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring, Anne Marie Gulvik
    • Start
      2026 Vår
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Både helsemyndighetene og stortinget signaliserer at personer med nedsatt funksjonsevne i større grad skal få delta på lik linje med andre i samfunnet, og at samfunnsskapte barrierer for deltakelse skal bygges ned. Ifølge nasjonal veileder om gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming (Helsedirektoratet, 2021) kan rammeverket positiv atferdsstøtte være et hensiktsmessig retningsvalg for å imøtekomme disse forventningene og kravene. Positiv atferdsstøtte tar utgangspunkt i menneskerettigheter og verdier som legges til grunn for faglig forsvarlige tjenester. Med en personfokusert tilnærming, et tydelig verdifokus og med systematiske og strukturerte intervensjoner med utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis, tilstrebes størst mulig grad av selvstendighet og god livskvalitet.

Utdanningsmodulen i positiv atferdsstøtte har som mål at tjenesteytere skal arbeide i tråd med rammeverket positiv atferdsstøtte. Studentene lærer om verdier og rettigheter, teori- og kunnskapsgrunnlag og prosesser og strategier for å utvikle og opprettholde gode forsvarlige tjenester, ivareta brukermedvirkning og legge til rette for mest mulig selvstendige liv hos de som mottar tjenester.

Utdanningsmodulen i positiv atferdsstøtte har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:

  • 9 nettsamlinger á 3 timer mellom kl. 10.30 - 13.15 en fast ukedag
  • 2-3 sammenhengende fysiske samlingsdager fra kl. 09.00 - 15.00
  • Egeninnsats og veiledning
  • 3 studiekrav
Innhold

a) Positiv atferdsstøtte som rammeverk

  • Hva er positiv atferdsstøtte (PAS)?
  • Bakgrunnen for positiv atferdsstøtte
  • Hovedkategorier
    • Verdier og rettigheter
    • Teori- og kunnskapsgrunnlag
    • Prosess og strategi

b) Nøkkelkomponenter i positiv atferdsstøtte

  • Et personfokusert fundament
  • En myndiggjørende og utviklende praksis
  • Samarbeid med og støtte til nøkkelpersoner
  • Fravær av inngripende og krenkende praksiser
  • En biopsykososial forståelse av personen
  • En atferdsvitenskaplig tilnærming
  • Andre kunnskapsbaserte tilnærminger
  • Data og kunnskapsbaserte beslutninger
  • Omsorg og støttemiljøer
  • Intensive tiltak baseres på en utvidet funksjonell vurdering
  • Multikomponent PAS-plan
  • Innføring av positiv atferdsstøtte
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva positiv atferdsstøtte er
  • har kunnskap om verdier og rettigheter innen positiv atferdsstøtte
  • har kunnskap om teori- og kunnskapsgrunnlaget innen positiv atferdsstøtte
  • har kunnskap om faglige verktøy i teori- og kunnskapsgrunnlaget for positiv atferdsstøtte
  • har kunnskap om prosesser og strategier for planlegging og gjennomføring av positiv atferdsstøtte
  • har innsikt i nasjonale og internasjonale føringer for gjennomføring av positiv atferdsstøtte i tjenester til personer med utviklingshemming
  • kan oppdatere seg på faglige tilnærminger for å ta kunnskapsbaserte beslutninger i arbeid med personer med utviklingshemming
  • forstår betydningen av positiv atferdsstøtte for å skape verdige og meningsfylte liv i tråd med tjenestemottakers ønsker og verdier
  • forstår hvordan positiv atferdsstøtte kan bidra til å sikre faglige forsvarlige tjenester til personer med utviklingshemming
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om positiv atferdsstøtte for å planlegge og gjennomføre målrettet miljøarbeid til personer med utviklingshemming
  • kan anvende prinsipper om aktiv støtte, metoder fra traumebevisst forståelse, samt lavaffektiv tilnærming i samhandling med personer med utviklingshemming
  • kan anvende atferdsanalytiske prinsipper for å forstå atferd i relasjon med omgivelsene
  • kan finne kunnskapsbasert informasjon og fagstoff om positiv atferdsstøtte
  • kan kartlegge mulige og/eller reelle utfordrende situasjoner, identifisere behov og iverksette tiltak i tråd med positiv atferdsstøtte
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for den helhetlige tilnærmingen i positiv atferdsstøtte
  • har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med verdigrunnlaget i positiv atferdsstøtte
  • kan utføre personfokuserte tjenester til personer med utviklingshemming ut fra deres individuelle behov
  • kan bygge relasjoner med kollegaer på arbeidsplassen og andre samarbeidspartnere i planlegging og gjennomføring av positiv atferdsstøtte
  • kan utvikle tjenester til personer med utviklingshemming i tråd med positiv atferdsstøtte gjennom kunnskapsdeling, veiledning, faglig og etisk refleksjon på arbeidsplassen   
Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Faglærer gir konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav innen tre uker. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Studenten har to forsøk per arbeidskrav. Alle arbeidskravene inngår i vurderingen av karakteren for modulen. Vurderingsuttrykk for modulen: bestått eller ikke bestått.  

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Beslutningsstøtte
Muntlig videopresentasjon
Arbeidskrav 2
Biopsykososial forståelsesmodell
Skriftlig innlevering
Arbeidskrav 3
Implementering av PAS
Forberedelse til panelsamtale
Evaluering

Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Bøker og temahefte:

Berge, U. I. W. (2023). Temahefte Positiv atferdsstøtte – et rammeverk som forplikter. Forlaget Aldring og helse.

McDonnell, A. (2013). Håndtering av aggressiv atferd med laveeffektive tilnærminger. Universitetsforlaget.

Skarstad, K. (2019). Funksjonshemmedes menneskerettigheter: fra prinsipper til praksis. Universitetsforlaget.

Viken, K. (2018). Atferdsanalytisk miljøbehandling: struktur og kvalitet i tilrettelagte tjenester. Gyldendal.

Nettressurser:

Helsedirektoratet. (2022, 17. oktober). Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming

Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. (2013). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/2006-12-13-34

Stiftelsen SOR. (u.å.). Nasjonalt nettverk for positiv atferdsstøtte (PAS). Hentet 30. januar 2024 fra https://stiftelsensor.no/kompetanse/pas

Aktuelt lovverk, https://lovdata.no/

Tilleggslitteratur:

Holden, B. (2016). Utfordrende atferd og utviklingshemning: atferdsanalytisk forståelse og behandling (2. utg.). Gyldendal.

Isaksen, J. & Karlsen, A. (2018). Innføring i atferdsanalyse (2. utg.). Universitetsforlaget.