36HH31C Positiv atferdsstøtte
36HH31C Positiv atferdsstøtte
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
- Start2025 Vår
Både helsemyndighetene og stortinget signaliserer at personer med nedsatt funksjonsevne i større grad skal få delta på lik linje med andre i samfunnet, og at samfunnsskapte barrierer for deltakelse skal bygges ned. Ifølge nasjonal veileder om gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming (Helsedirektoratet, 2021) kan rammeverket positiv atferdsstøtte være et hensiktsmessig retningsvalg for å imøtekomme disse forventningene og kravene. Positiv atferdsstøtte tar utgangspunkt i menneskerettigheter og verdier som legges til grunn for faglig forsvarlige tjenester. Med en personfokusert tilnærming, et tydelig verdifokus og med systematiske og strukturerte intervensjoner med utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis, tilstrebes størst mulig grad av selvstendighet og god livskvalitet.
Utdanningsmodulen i positiv atferdsstøtte har som mål at tjenesteytere skal arbeide i tråd med rammeverket positiv atferdsstøtte. Studentene lærer om verdier og rettigheter, teori- og kunnskapsgrunnlag og prosesser og strategier for å utvikle og opprettholde gode forsvarlige tjenester, ivareta brukermedvirkning og legge til rette for mest mulig selvstendige liv hos de som mottar tjenester.
Utdanningsmodulen i positiv atferdsstøtte har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:
- 9 nettsamlinger á 2 timer mellom kl. 10.30 - 13.15 en fast ukedag
- 2-3 sammenhengende fysiske samlingsdager fra kl. 09.00 - 15.00
- Egeninnsats og veiledning
- 3 studiekrav
a) Positiv atferdsstøtte som rammeverk
- Hva er positiv atferdsstøtte (PAS)?
- Bakgrunnen for positiv atferdsstøtte
- Hovedkategorier
- Verdier og rettigheter
- Teori- og kunnskapsgrunnlag
- Prosess og strategi
b) Nøkkelkomponenter i positiv atferdsstøtte
- Et personfokusert fundament
- En myndiggjørende og utviklende praksis
- Samarbeid med og støtte til nøkkelpersoner
- Fravær av inngripende og krenkende praksiser
- En biopsykososial forståelse av personen
- En atferdsvitenskaplig tilnærming
- Andre kunnskapsbaserte tilnærminger
- Data og kunnskapsbaserte beslutninger
- Omsorg og støttemiljøer
- Intensive tiltak baseres på en utvidet funksjonell vurdering
- Multikomponent PAS-plan
- Innføring av positiv atferdsstøtte
Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om hva positiv atferdsstøtte er
- har kunnskap om verdier og rettigheter innen positiv atferdsstøtte
- har kunnskap om teori- og kunnskapsgrunnlaget innen positiv atferdsstøtte
- har kunnskap om faglige verktøy i teori- og kunnskapsgrunnlaget for positiv atferdsstøtte
- har kunnskap om prosesser og strategier for planlegging og gjennomføring av positiv atferdsstøtte
- har innsikt i nasjonale og internasjonale føringer for gjennomføring av positiv atferdsstøtte i tjenester til personer med utviklingshemming
- kan oppdatere seg på faglige tilnærminger for å ta kunnskapsbaserte beslutninger i arbeid med personer med utviklingshemming
- forstår betydningen av positiv atferdsstøtte for å skape verdige og meningsfylte liv i tråd med tjenestemottakers ønsker og verdier
- forstår hvordan positiv atferdsstøtte kan bidra til å sikre faglige forsvarlige tjenester til personer med utviklingshemming
Studenten
- kan anvende kunnskap om positiv atferdsstøtte for å planlegge og gjennomføre målrettet miljøarbeid til personer med utviklingshemming
- kan anvende prinsipper om aktiv støtte, metoder fra traumebevisst forståelse, samt lavaffektiv tilnærming i samhandling med personer med utviklingshemming
- kan anvende atferdsanalytiske prinsipper for å forstå atferd i relasjon med omgivelsene
- kan finne kunnskapsbasert informasjon og fagstoff om positiv atferdsstøtte
- kan kartlegge mulige og/eller reelle utfordrende situasjoner, identifisere behov og iverksette tiltak i tråd med positiv atferdsstøtte
Studenten
- har forståelse for den helhetlige tilnærmingen i positiv atferdsstøtte
- har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med verdigrunnlaget i positiv atferdsstøtte
- kan utføre personfokuserte tjenester til personer med utviklingshemming ut fra deres individuelle behov
- kan bygge relasjoner med kollegaer på arbeidsplassen og andre samarbeidspartnere i planlegging og gjennomføring av positiv atferdsstøtte
- kan utvikle tjenester til personer med utviklingshemming i tråd med positiv atferdsstøtte gjennom kunnskapsdeling, veiledning, faglig og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Studiekrav 1 | Beslutningsstøtte | Muntlig videopresentasjon |
Studiekrav 2 | Biopsykososial forståelsesmodell | Skriftlig innlevering |
Studiekrav 3 | Implementering av PAS | Forberedelse til panelsamtale |
Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Bøker og temahefte:
Berge, U. I. W. (2023). Temahefte Positiv atferdsstøtte – et rammeverk som forplikter. Forlaget Aldring og helse.
McDonnell, A. (2013). Håndtering av aggressiv atferd med laveeffektive tilnærminger. Universitetsforlaget.
Skarstad, K. (2019). Funksjonshemmedes menneskerettigheter: fra prinsipper til praksis. Universitetsforlaget.
Viken, K. (2018). Atferdsanalytisk miljøbehandling: struktur og kvalitet i tilrettelagte tjenester. Gyldendal.
Nettressurser:
Helsedirektoratet. (2022, 17. oktober). Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. (2013). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/2006-12-13-34
Stiftelsen SOR. (u.å.). Nasjonalt nettverk for positiv atferdsstøtte (PAS). Hentet 30. januar 2024 fra https://stiftelsensor.no/kompetanse/pas
Aktuelt lovverk, https://lovdata.no/
Tilleggslitteratur:
Holden, B. (2016). Utfordrende atferd og utviklingshemning: atferdsanalytisk forståelse og behandling (2. utg.). Gyldendal.
Isaksen, J. & Karlsen, A. (2018). Innføring i atferdsanalyse (2. utg.). Universitetsforlaget.