36HH31B Målrettet miljøarbeid

36HH31B Målrettet miljøarbeid

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring, Anne Marie Gulvik
    • Start
      2025 Høst
Used in other programs
  • Habilitering og atferdsstøtte
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Nasjonal veileder for gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming (Helsedirektoratet, 2021) har stort fokus på faglig forsvarlige tjenester og individuelt tilpassede tjenester. Målrettet miljøarbeid skal fremme atferd og opprettholde og utvikle selvstendighet i daglig livet. I målrettet miljøarbeid vektlegges individuell tilpasning, brukermedvirkning og en personfokusert tilnærming. Tjenestene trenger tjenesteytere som har kompetanse til å tilpasse sine metoder og iverksette målrettet miljøarbeid i samarbeid med den enkelte tjenestemottakers ut fra dens unike behov og forutsetninger.

Utdanningsmodulen i målrettet miljøarbeid har som mål å utvikle kompetanse som er nødvendig for å utføre effektivt og målrettet miljøarbeid til personer med utviklingshemming. Dette inkluderer inngående kunnskap om arbeidsmodeller, atferdsanalyse, og fagspesifikke metoder i miljøarbeid. Studentene skal kunne anvende disse kunnskapene for å kartlegge, analysere, og evaluere behov i samarbeid med tjenestemottakere, samt finne og tilpasse metoder basert på individuelle behov og selvbestemmelse.

Utdanningsmodulen i målrettet miljøarbeid har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:

  • 9 nettsamlinger á 3 timer mellom kl. 10.30 - 13.15 en fast ukedag
  • 2-3 sammenhengende fysiske samlingsdager fra kl. 09.00 - 15.00
  • Egeninnsats og veiledning
  • 3 studiekrav
Innhold

a) Miljøarbeid som metode

  • Hva er målrettet miljøarbeid?
  • Målrettet arbeidsmodell
  • Atferdsanalyse og funksjonell analyse
    • Forsterkning
    • Prompting
    • FAK-analyse
  • Brukermedvirkning, selvbestemmelse og beslutningsstøtte
  • Kommunikasjon, samhandling og relasjoner
  • Læringshistorie
  • Samarbeid med pårørende

b) Målrettet miljøarbeid – en arbeidsprosess

  • Ansvarsfordeling i målrettet miljøarbeid
  • Kartlegging, registrering og analyse
    • Baselineregistering
    • Registreringsmetoder
    • Registreringsskjemaer
    • Analyse og drøfting av behov
  • Målvalgprosess
    • Målvalg og prioritering i samarbeid med tjenestemottaker og/eller andre nære personer
    • Konkretisering av målatferd
  • Tiltak og gjennomføring
    • Valg av metode
      • Metoder for å fremme atferd (forsterkning, preferansekartlegging, tegnøkonomi og avtalestyring)
      • Metoder for å opprettholde og utvikle selvstendighet i dagliglivet (ADL)
      • Fagspesifikke metoder (fysisk, psykisk og sosialt)
      • Oppgaveavlasting for tjenestemottaker
    • Velferdsteknologiske løsninger
    • Behov for kompetanse og veiledning
  • Evaluering
    • Sammenligning av baseline og tiltaksdata
    • Videre oppfølging
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om målrettet arbeidsmodell til bruk i miljøarbeid
  • har kunnskap om atferdsanalyse og funksjonell analyse som metode i målrettet miljøarbeid
  • har kunnskap om metoder som fremmer atferd, opprettholder og utvikler selvstendighet i dagliglivet og om fagspesifikke metoder i målrettet miljøarbeid
  • har kunnskap om kommunikasjon og samhandling i målrettet miljøarbeid
  • har innsikt i lovverk som regulerer retten til bruker- og pårørendemedvirkning
  • har kunnskap om målrettet miljøarbeid som metode og arbeidsprosess og kjennskap til ansvar og oppgaver for ulike yrkesgrupper og samarbeidspartnere
  • kan oppdatere sin kunnskap om kartleggingsmetoder og registreringsskjemaer for å kunne kartlegge og analysere behov for tiltak som fremmer atferd, opprettholder og utvikler selvstendighet i dagliglivet og om fagspesifikke metoder i målrettet miljøarbeid
  • forstår hvordan målrettet miljøarbeid kan bidra til medvirkning, mestring og livskvalitet hos tjenestemottaker og deres pårørende
  • forstår betydningen av kompetanse og veiledning for å fremme selvbestemmelse og støtte den enkelte i å ta egne beslutninger
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om målrettet arbeidsmodell til å kartlegge, registrere og analysere behov, prioritere mål og evaluere prosessen i samarbeid med tjenestemottaker og/eller andre nære personer
  • kan anvende atferdsanalyse og funksjonell analyse for å kartlegge og forstå atferd
  • kan anvende atferdsanalytiske metoder for å fremme atferd, og opprettholde og utvikle selvstendighet i dagliglivet
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter og -teknikker i målrettet miljøarbeid
  • kan finne informasjon og fagstoff om målrettet miljøarbeid for å tilpasse metoder til den enkeltes behov, læringshistorie og dagsform
  • kan kartlegge atferd og identifisere faglige, juridiske og etiske problemstillinger i gjennomføringen av målrettet miljøarbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for lovverk og yrkesetiske prinsipper som sikrer selvbestemmelse og rett til informasjon og medvirkning for tjenestemottakere og deres pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar selvbestemmelse og retten til bruker- og pårørendemedvirkning
  • kan utføre målrettet miljøarbeid ut fra den enkeltes behov i samarbeid med tjenestemottaker og deres pårørende
  • kan bygge relasjoner med kollegaer på arbeidsplassen og andre samarbeidspartnere ved målrettet miljøarbeid
  • kan utvikle arbeidsmetoder i målrettet miljøarbeid gjennom kunnskapsdeling, veiledning, faglig og etisk refleksjon på arbeidsplassen 
Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hvert arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Faglærer gir konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav innen tre uker. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Studenten har to forsøk per arbeidskrav. Alle arbeidskravene inngår i vurderingen av karakteren for modulen. Vurderingsuttrykk for modulen: bestått eller ikke bestått.  

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Måladferd og baselineregistrering
Skriftlig innlevering -Individuelt
Arbeidskrav 2
Målvalgsprosess og tiltaksutforming
Skriftlig innlevering -Individuelt
Arbeidskrav 3
Gjennomføring av tiltak og evaluering
Skriftlig innlevering med presentasjon -Individuelt
Evaluering

Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Bøker:

Viken, K. (2018). Atferdsanalytisk miljøbehandling: struktur og kvalitet i tilrettelagte tjenester. Gyldendal.

Kopi av enkeltkapitler:

Haugland, S., Berge, U., Gjermestad, A. Høium, K. & Løkke, J. A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.

Nettressurser:

Helsedirektoratet. (2022, 17. oktober). Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming

Løkke, J. A. & Salthe, G. (2012). Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid: fra normative og deskriptive premisser til tiltak og evaluering. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 39, 17-32. https://nta.atferd.no/getFile.ashx?IdFile=640

Aktuelt lovverk, https://lovdata.no/

Tilleggslitteratur:

Holden, B. & Finstad, J. (Red.). (2010). Atferdsavtaler: et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd. Gyldendal.

Holden, B. (2016). Utfordrende atferd og utviklingshemning: atferdsanalytisk forståelse og behandling (2. utg.). Gyldendal.

Isaksen, J. & Karlsen, A. (2018). Innføring i atferdsanalyse (2. utg.). Universitetsforlaget.