36HH31B Målrettet miljøarbeid

36HH31B Målrettet miljøarbeid

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Nasjonal veileder for gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming (Helsedirektoratet, 2021) har stort fokus på faglig forsvarlige tjenester og individuelt tilpassede tjenester. Målrettet miljøarbeid skal fremme atferd og opprettholde og utvikle selvstendighet i daglig livet. I målrettet miljøarbeid vektlegges individuell tilpasning, brukermedvirkning og en personfokusert tilnærming. Tjenestene trenger tjenesteytere som har kompetanse til å tilpasse sine metoder og iverksette målrettet miljøarbeid i samarbeid med den enkelte tjenestemottakers ut fra dens unike behov og forutsetninger.

Utdanningsmodulen i målrettet miljøarbeid har som mål å utvikle kompetanse som er nødvendig for å utføre effektivt og målrettet miljøarbeid til personer med utviklingshemming. Dette inkluderer inngående kunnskap om arbeidsmodeller, atferdsanalyse, og fagspesifikke metoder i miljøarbeid. Studentene skal kunne anvende disse kunnskapene for å kartlegge, analysere, og evaluere behov i samarbeid med tjenestemottakere, samt finne og tilpasse metoder basert på individuelle behov og selvbestemmelse.

Utdanningsmodulen i målrettet miljøarbeid har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:

  • 9 nettsamlinger á 2 timer mellom kl. 10.30 - 13.15 en fast ukedag
  • 2-3 sammenhengende fysiske samlingsdager fra kl. 09.00 - 15.00
  • Egeninnsats og veiledning
  • 3 studiekrav
Innhold

a) Miljøarbeid som metode

  • Hva er målrettet miljøarbeid?
  • Målrettet arbeidsmodell
  • Atferdsanalyse og funksjonell analyse
    • Forsterkning
    • Prompting
    • FAK-analyse
  • Brukermedvirkning, selvbestemmelse og beslutningsstøtte
  • Kommunikasjon, samhandling og relasjoner
  • Læringshistorie
  • Samarbeid med pårørende

b) Målrettet miljøarbeid – en arbeidsprosess

  • Ansvarsfordeling i målrettet miljøarbeid
  • Kartlegging, registrering og analyse
    • Baselineregistering
    • Registreringsmetoder
    • Registreringsskjemaer
    • Analyse og drøfting av behov
  • Målvalgprosess
    • Målvalg og prioritering i samarbeid med tjenestemottaker og/eller andre nære personer
    • Konkretisering av målatferd
  • Tiltak og gjennomføring
    • Valg av metode
      • Metoder for å fremme atferd (forsterkning, preferansekartlegging, tegnøkonomi og avtalestyring)
      • Metoder for å opprettholde og utvikle selvstendighet i dagliglivet (ADL)
      • Fagspesifikke metoder (fysisk, psykisk og sosialt)
      • Oppgaveavlasting for tjenestemottaker
    • Velferdsteknologiske løsninger
    • Behov for kompetanse og veiledning
  • Evaluering
    • Sammenligning av baseline og tiltaksdata
    • Videre oppfølging
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om målrettet arbeidsmodell til bruk i miljøarbeid
  • har kunnskap om atferdsanalyse og funksjonell analyse som metode i målrettet miljøarbeid
  • har kunnskap om metoder som fremmer atferd, opprettholder og utvikler selvstendighet i dagliglivet og om fagspesifikke metoder i målrettet miljøarbeid
  • har kunnskap om kommunikasjon og samhandling i målrettet miljøarbeid
  • har innsikt i lovverk som regulerer retten til bruker- og pårørendemedvirkning
  • har kunnskap om målrettet miljøarbeid som metode og arbeidsprosess og kjennskap til ansvar og oppgaver for ulike yrkesgrupper og samarbeidspartnere
  • kan oppdatere sin kunnskap om kartleggingsmetoder og registreringsskjemaer for å kunne kartlegge og analysere behov for tiltak som fremmer atferd, opprettholder og utvikler selvstendighet i dagliglivet og om fagspesifikke metoder i målrettet miljøarbeid
  • forstår hvordan målrettet miljøarbeid kan bidra til medvirkning, mestring og livskvalitet hos tjenestemottaker og deres pårørende
  • forstår betydningen av kompetanse og veiledning for å fremme selvbestemmelse og støtte den enkelte i å ta egne beslutninger
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om målrettet arbeidsmodell til å kartlegge, registrere og analysere behov, prioritere mål og evaluere prosessen i samarbeid med tjenestemottaker og/eller andre nære personer
  • kan anvende atferdsanalyse og funksjonell analyse for å kartlegge og forstå atferd
  • kan anvende atferdsanalytiske metoder for å fremme atferd, og opprettholde og utvikle selvstendighet i dagliglivet
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter og -teknikker i målrettet miljøarbeid
  • kan finne informasjon og fagstoff om målrettet miljøarbeid for å tilpasse metoder til den enkeltes behov, læringshistorie og dagsform
  • kan kartlegge atferd og identifisere faglige, juridiske og etiske problemstillinger i gjennomføringen av målrettet miljøarbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for lovverk og yrkesetiske prinsipper som sikrer selvbestemmelse og rett til informasjon og medvirkning for tjenestemottakere og deres pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar selvbestemmelse og retten til bruker- og pårørendemedvirkning
  • kan utføre målrettet miljøarbeid ut fra den enkeltes behov i samarbeid med tjenestemottaker og deres pårørende
  • kan bygge relasjoner med kollegaer på arbeidsplassen og andre samarbeidspartnere ved målrettet miljøarbeid
  • kan utvikle arbeidsmetoder i målrettet miljøarbeid gjennom kunnskapsdeling, veiledning, faglig og etisk refleksjon på arbeidsplassen 
Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Studiekrav 1
Måladferd og baselineregistrering
Skriftlig innlevering
Studiekrav 2
Målvalgsprosess og tiltaksutforming
Skriftlig innlevering
Studiekrav 3
Gjennomføring av tiltak og evaluering
Skriftlig innlevering med presentasjon
Evaluering

Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Bøker:

Viken, K. (2018). Atferdsanalytisk miljøbehandling: struktur og kvalitet i tilrettelagte tjenester. Gyldendal.

Kopi av enkeltkapitler:

Haugland, S., Berge, U., Gjermestad, A. Høium, K. & Løkke, J. A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.

Nettressurser:

Helsedirektoratet. (2022, 17. oktober). Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming

Løkke, J. A. & Salthe, G. (2012). Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid: fra normative og deskriptive premisser til tiltak og evaluering. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 39, 17-32. https://nta.atferd.no/getFile.ashx?IdFile=640

Aktuelt lovverk, https://lovdata.no/

Tilleggslitteratur:

Holden, B. & Finstad, J. (Red.). (2010). Atferdsavtaler: et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd. Gyldendal.

Holden, B. (2016). Utfordrende atferd og utviklingshemning: atferdsanalytisk forståelse og behandling (2. utg.). Gyldendal.

Isaksen, J. & Karlsen, A. (2018). Innføring i atferdsanalyse (2. utg.). Universitetsforlaget.