36HH31B Målrettet miljøarbeid
36HH31B Målrettet miljøarbeid
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
- Start2024 Høst
Nasjonal veileder for gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming (Helsedirektoratet, 2021) har stort fokus på faglig forsvarlige tjenester og individuelt tilpassede tjenester. Målrettet miljøarbeid skal fremme atferd og opprettholde og utvikle selvstendighet i daglig livet. I målrettet miljøarbeid vektlegges individuell tilpasning, brukermedvirkning og en personfokusert tilnærming. Tjenestene trenger tjenesteytere som har kompetanse til å tilpasse sine metoder og iverksette målrettet miljøarbeid i samarbeid med den enkelte tjenestemottakers ut fra dens unike behov og forutsetninger.
Utdanningsmodulen i målrettet miljøarbeid har som mål å utvikle kompetanse som er nødvendig for å utføre effektivt og målrettet miljøarbeid til personer med utviklingshemming. Dette inkluderer inngående kunnskap om arbeidsmodeller, atferdsanalyse, og fagspesifikke metoder i miljøarbeid. Studentene skal kunne anvende disse kunnskapene for å kartlegge, analysere, og evaluere behov i samarbeid med tjenestemottakere, samt finne og tilpasse metoder basert på individuelle behov og selvbestemmelse.
Utdanningsmodulen i målrettet miljøarbeid har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:
- 9 nettsamlinger á 2 timer mellom kl. 10.30 - 13.15 en fast ukedag
- 2-3 sammenhengende fysiske samlingsdager fra kl. 09.00 - 15.00
- Egeninnsats og veiledning
- 3 studiekrav
a) Miljøarbeid som metode
- Hva er målrettet miljøarbeid?
- Målrettet arbeidsmodell
- Atferdsanalyse og funksjonell analyse
- Forsterkning
- Prompting
- FAK-analyse
- Brukermedvirkning, selvbestemmelse og beslutningsstøtte
- Kommunikasjon, samhandling og relasjoner
- Læringshistorie
- Samarbeid med pårørende
b) Målrettet miljøarbeid – en arbeidsprosess
- Ansvarsfordeling i målrettet miljøarbeid
- Kartlegging, registrering og analyse
- Baselineregistering
- Registreringsmetoder
- Registreringsskjemaer
- Analyse og drøfting av behov
- Målvalgprosess
- Målvalg og prioritering i samarbeid med tjenestemottaker og/eller andre nære personer
- Konkretisering av målatferd
- Tiltak og gjennomføring
- Valg av metode
- Metoder for å fremme atferd (forsterkning, preferansekartlegging, tegnøkonomi og avtalestyring)
- Metoder for å opprettholde og utvikle selvstendighet i dagliglivet (ADL)
- Fagspesifikke metoder (fysisk, psykisk og sosialt)
- Oppgaveavlasting for tjenestemottaker
- Velferdsteknologiske løsninger
- Behov for kompetanse og veiledning
- Valg av metode
- Evaluering
- Sammenligning av baseline og tiltaksdata
- Videre oppfølging
Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om målrettet arbeidsmodell til bruk i miljøarbeid
- har kunnskap om atferdsanalyse og funksjonell analyse som metode i målrettet miljøarbeid
- har kunnskap om metoder som fremmer atferd, opprettholder og utvikler selvstendighet i dagliglivet og om fagspesifikke metoder i målrettet miljøarbeid
- har kunnskap om kommunikasjon og samhandling i målrettet miljøarbeid
- har innsikt i lovverk som regulerer retten til bruker- og pårørendemedvirkning
- har kunnskap om målrettet miljøarbeid som metode og arbeidsprosess og kjennskap til ansvar og oppgaver for ulike yrkesgrupper og samarbeidspartnere
- kan oppdatere sin kunnskap om kartleggingsmetoder og registreringsskjemaer for å kunne kartlegge og analysere behov for tiltak som fremmer atferd, opprettholder og utvikler selvstendighet i dagliglivet og om fagspesifikke metoder i målrettet miljøarbeid
- forstår hvordan målrettet miljøarbeid kan bidra til medvirkning, mestring og livskvalitet hos tjenestemottaker og deres pårørende
- forstår betydningen av kompetanse og veiledning for å fremme selvbestemmelse og støtte den enkelte i å ta egne beslutninger
Studenten
- kan anvende kunnskap om målrettet arbeidsmodell til å kartlegge, registrere og analysere behov, prioritere mål og evaluere prosessen i samarbeid med tjenestemottaker og/eller andre nære personer
- kan anvende atferdsanalyse og funksjonell analyse for å kartlegge og forstå atferd
- kan anvende atferdsanalytiske metoder for å fremme atferd, og opprettholde og utvikle selvstendighet i dagliglivet
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter og -teknikker i målrettet miljøarbeid
- kan finne informasjon og fagstoff om målrettet miljøarbeid for å tilpasse metoder til den enkeltes behov, læringshistorie og dagsform
- kan kartlegge atferd og identifisere faglige, juridiske og etiske problemstillinger i gjennomføringen av målrettet miljøarbeid
Studenten
- har forståelse for lovverk og yrkesetiske prinsipper som sikrer selvbestemmelse og rett til informasjon og medvirkning for tjenestemottakere og deres pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar selvbestemmelse og retten til bruker- og pårørendemedvirkning
- kan utføre målrettet miljøarbeid ut fra den enkeltes behov i samarbeid med tjenestemottaker og deres pårørende
- kan bygge relasjoner med kollegaer på arbeidsplassen og andre samarbeidspartnere ved målrettet miljøarbeid
- kan utvikle arbeidsmetoder i målrettet miljøarbeid gjennom kunnskapsdeling, veiledning, faglig og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Studiekrav 1 | Måladferd og baselineregistrering | Skriftlig innlevering |
Studiekrav 2 | Målvalgsprosess og tiltaksutforming | Skriftlig innlevering |
Studiekrav 3 | Gjennomføring av tiltak og evaluering | Skriftlig innlevering med presentasjon |
Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Bøker:
Viken, K. (2018). Atferdsanalytisk miljøbehandling: struktur og kvalitet i tilrettelagte tjenester. Gyldendal.
Kopi av enkeltkapitler:
Haugland, S., Berge, U., Gjermestad, A. Høium, K. & Løkke, J. A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.
Nettressurser:
Helsedirektoratet. (2022, 17. oktober). Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
Løkke, J. A. & Salthe, G. (2012). Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid: fra normative og deskriptive premisser til tiltak og evaluering. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 39, 17-32. https://nta.atferd.no/getFile.ashx?IdFile=640
Aktuelt lovverk, https://lovdata.no/
Tilleggslitteratur:
Holden, B. & Finstad, J. (Red.). (2010). Atferdsavtaler: et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd. Gyldendal.
Holden, B. (2016). Utfordrende atferd og utviklingshemning: atferdsanalytisk forståelse og behandling (2. utg.). Gyldendal.
Isaksen, J. & Karlsen, A. (2018). Innføring i atferdsanalyse (2. utg.). Universitetsforlaget.