36AL06D Utvikling og innovasjon

36AL06D Utvikling og innovasjon

    • Studiepoeng
      3
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

Endringsledelse

Teamutvikling

Digitale verktøy i feltet (driftsverktøy)

Kreativitet og innovasjon

Prosessverktøy

Kvalitetsutvikling

Fagterminologi ift. utvikling av matkonsepter

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten …

  • har kunnskap om sentrale organisasjonsutviklingsteorier
  • har kunnskap om endringsledelse
  • har kunnskap om ledelse av prosesser for teamutvikling
  • har kunnskap om ledelsens rolle i kulturbygging i serveringsvirksomheter
  • har kunnskap om kreativitet og innovasjon
  • har kunnskap om kvalitetssystemer
  • har kunnskap om estetikk ift. mat, lokaler, servering osv.
  • har kunnskap om hvor og hvordan relevant og sikker informasjon og kunnskap knyttet til ledelse av serveringsvirksomheter kan finnes
  • har kunnskap om både muntlig og skriftlig fagterminologien i kjøkken og restaurant
  • har kunnskap om bruk av visjon i ledelse og utvikling av serveringsvirksomheter og forstår egen virksomhets visjon
Ferdigheter

Kandidaten …

  • kan lede og delta i ledelsen av organisasjonsutviklingsprosesser i servicevirksomheter
  • kan lede og delta i rollen som leder i kulturbygging i servicevirksomheter
  • kan tilrettelegge for og motivere for kreativitet og innovasjon blant ansatte i serveringsvirksomheter
  • kan anvende kunnskap om kvalitetssystemer til å bidra til å utvikle kvalitet i alle ledd i serveringsvirksomheter
  • kan anvende kunnskap om estetikk ift. mat, lokaler, servering osv. i utvikling av serveringskonsepter
  • kan finne relevant og sikker informasjon og kunnskap knyttet til ledelse av serveringsvirksomheter
  • kan anvende fagterminologi fra kjøkken og restaurant både internt i virksomheten og i formidling til gjester, f.eks. menyer
Generell kompetanse

Kandidaten …

  • kan lede og utvikle serveringsvirksomhet ut fra styringsdokumenter
  • kan bruke sin kunnskap og ferdigheter om utvikling og utviklingsprosesser i organisasjoner til å bidra til at serveringsvirksomheter kontinuerlig utvikler seg til å være bæredyktige, konkurransedyktige og lønnsomme
  • kan involvere medarbeidere og relevante eksterne aktører i utviklingsarbeid i tråd med lover, regler og yrkesetiske retningslinjer for serveringsvirksomheter
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • 2 læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat
  • En oppgave – individuelt eller i gruppe. Omfang 800 – 1200 ord
  • En hverandrevurderinger/vurdering av medstudenters læringsnotat
Vurdering
  • Mappevurdering av læringsnotater og oppgaver
  • Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter

Sluttvurdering

 

  • Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgave
  • Vurdering av ekstern sensor med karakter A-F

​​​​​​​

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • To-dagers fysisk samling med treningsoppgaver i prosessledelse
  • Undervisning «live» på videokonferanse
  • Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
  • Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
  • Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
  • Individuelt læringsnotat
  • Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
  • Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
  • Videreutvikling av egne læringsnotat
Pensumliste
  • Karp, Tom (2014). Endring i organisasjoner. Ideologi, teori og praksis. Oslo; Cappelen Damm Akademisk. 321 s.
  • Oddane, Torild (2017). Kreativitet og innovasjon. Fem sider av nesten samme sak. Oslo; Fagbokforlaget. 267 s.
  • Digitale ressurser