36AL06D Utvikling og innovasjon

36AL06D Utvikling og innovasjon

    • Studiepoeng
      4
    • Emneansvarlig
      Elizabeth Rose Skottheim, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2025 Vår
Studiested
Horten
Introduksjon

Emne 4 handler om utvikling og innovasjon som gir utviklingskompetanse i kreativitet, endrings-/ utviklingsledelse.

Innhold

Emnet gir innføring i følgende temaer:

Endringsledelse

Kreativitet og innovasjon

Gjennomføring av utvikling og innovasjon

Markedsføring: markedsplan, visjon, kommuniksjonsstrategier, lovverk mm.

De fem P`ene, merkevarebygging, markedshjulet og bruk av sosiale medier 

 

Kunnskap
  • har kunnskap om kjøkken- og restaurantvirksomheters egenskaper, visjoner, verdier og strategier, og deres betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har kunnskap om bruk av visjon i ledelse, utvikling og innovasjon av kjøkken- og restaurantdrift og forstår egen virksomhets visjon
  • har kunnskap om ledelse av prosesser for teamutvikling og innovasjon
  • har kjennskap til ulike strategiske modeller
  • har kunnskap om endringsledelse
  • har kunnskap om kreativitet og innovasjon
  • kan lede og delta i ledelsen av organisasjonsutviklings- og innovasjonsprossser for kjøkken- og restaurantdrift
  • har kunnskap om aktivitetsplan for markedsføring
  • har kunnskap om kjøpsatferd og markedsplanlegging ift. kjøkken- og restaurantdrift med hensyn til nasjonale, internasjonale trender og dietter
  • har kunnskap om digital markedsføring og bruk av sosiale medier
  • har kunnskap om både muntlig og skriftlig fagterminologien for kjøkken- og restaurantdrift
Ferdigheter
  • kan lede og delta i ledelsen av organisasjonsutviklingsprosesser i kjøkken- og restaurant
  • kan tilrettelegge for og motivere for kreativitet og innovasjon blant ansatte i kjøkken- og restaurantvirksomheter
  • kan anvende kunnskap om grunnleggende utviklingstrekk og egenskaper ved organisasjoner og sentrale organisasjonsteoretiske begreper i både daglig personal-,  drifts- og utviklingsledelse
  • kan bruke sosiale media og annen digital markedsføring til å fremme kjøkken- og restaurantvirksomheters lønnsomhet
Generell kompetanse
  • kan lede og utvikle kjøkken - og restaurantvirksomheter ut fra styringsdokumenter og behov
  • kan bruke sin kunnskap og ferdigheter som leder innen utvikling og utviklingsprosesser til å bidra til at egen virksomhet kontinuerlig utvikler seg til å være bæredyktige, konkurransedyktig og lønnsom
  • kan planlegge, markedsføre og drifte kjøkken- og restaurantvirksomheter for kundegrupper ut fra nasjonale og internasjonale trender og dietter
  • kan planlegge og lede effektiv markedsføring som er i tråd med lovverket som regulerer markedsføring, slik at kjøkken- og restaurantvirksomheten fremstår attraktiv for gjester
Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Læringsnotat: Endringsledelseaglig oppgave: Innovasjon
Arbeidskrav 2
Læringsnotat: Kreativitet og innovasjon
Arbeidskrav 3
Læringsnotat: Markedsføring
Arbeidskrav 4
Faglig oppgave: Gjennomføre en innovasjon
Quiz, markedsføring
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Evaluering

Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur
  • Oddane, T. (2017). Kreativitet og innovasjon. Fem sider av nesten samme sak. Fagbokforlaget.

  • Digitale ressurser