35TE50O Klima- og energistyring m/faglig ledelse

35TE50O Klima- og energistyring m/faglig ledelse

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon
  • Faglig ledelse (integrert)
  • Vannbåren varme
  • Ventilasjon
  • Inneklima
  • ITB
  • NS
  • Dokumentasjon
  • Energisentraler
Emnets innhold
  • Faglig ledelse (integrert)
  • Vannbåren varme
  • Ventilasjon
  • Inneklima
  • ITB
  • NS
  • Dokumentasjon
  • Energisentraler
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om vannbårenvarme
  • har kunnskap om ventilasjon
  • har kunnskap om inneklima
  • har kunnskap om system integrasjon og ITB
  • har kunnskap om aktuelle NS
  • har kunnskap om dokumentasjon innen klima og energistyring
  • kan oppdatere sin kunnskap om klima og energistyring
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagfeltet klima og energistyring
Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjøre rede for valg og bruk av tekniske løsninger i samsvar med miljø, operasjonelle krav og funksjon
  • kan kartlegge en situasjon i et bygg relatert innemiljø og kunne identifisere teoretiske og praktiske problemstillinger
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innen klima og energistyring og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff innen fagområdet klima og energistyring og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt
  • kan planlegge og gjennomføre prosjektaktiviteter i et klima og energistyring anlegg
  • kan kartlegge funksjonsfeil i bygget ved feilsøking og finne og iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten:

 

  • kan planlegge og gjennomføre prosjektaktiviteter i et bygg for å avdekke klima og energistyring problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre arbeid inne klima og energistyring og utføre tverrfaglig lederskap og ta ansvar under idriftsettelse innenfor rammene av gjeldende myndighetskrav, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper som leverandører og spesialister for erfaringsutveksling og kompetansebygging og for å inngå formelle arbeidsavtaler
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved bruk av avviksmeldinger ved eventuelle hendelser og bruke rapporteringen i kontinuerlig forbedringer
Arbeidsinnsats

Oppmøte

1 obligatoriske ekskursjoner/aktiviteter på skole(samlinger).

 

Oppmøteplikt kan unngås hvis sammenlignbare oppgaver kan gjøres ellers og hvis alternativ oppgave godkjennes av emnelærer og faglig ansvarlig.

 

Arbeidskrav

  • 1 innleveringer

Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent

Vurdering

Vurderingsgrunnlag for emnekarakter

Studentene arbeider med en oppgave gjennom semester, som gir grunnlag for fastsettelse av emnekarakter. Dette munner ut i grupperapport og presentasjon. I tillegg følger en individuell muntlig høring. Ved muntlig høring får student mulighet til å forsvare og forklare emneoppgave.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått. Jf. kap. «Vurderings- og eksamensordninger»

 

Eksamen

Det er ikke eksamen i emnet. 

Forkunnskapskrav

Emnene Realfaglige redskap, Elektroniske- og Elektriske systemer må være bestått før emnet blir vurdert

Evaluering

Ekstern deltakelse ved utforming av prosjektoppgave og sensorveiledning for prosjektrapport og muntlig høring.

Pensumliste

Enøk i bygninger, ISBN 978-82-05-37496-6

Kompendium fra lærere