35TE50O Klima- og energistyring med faglig ledelse
35TE50O Klima- og energistyring med faglig ledelse
- Studiepoeng10
- EmneansvarligRobert Immerstein, Espen M. Aamodt
- Start2026 Vår
Emnet introduserer metodiske tilnærminger som kan bidra til å øke energieffektivitet og termisk-komfort i bygninger.
Studenten får oversikt over mulige tiltak, samt en innføring i energieffektive nullutslippsbygg.
Dette gjøres ved å studere energikilder, styringssystemer, samt parametere som kan karakterisere brukerens termiske-komfort og luftkvalitet.
Gjennom arbeidskrav i emnet og emneoppgave vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten...
- har kunnskap om vannbårenvarme
- har kunnskap om ventilasjon
- har kunnskap om inneklima
- har kunnskap om system integrasjon og ITB
- har kunnskap om aktuelle NS
- har kunnskap om dokumentasjon innen klima og energistyring
- kan oppdatere sin kunnskap om klima og energistyring
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagfeltet klima og energistyring
Studenten kan...
- gjøre rede for valg og bruk av tekniske løsninger i samsvar med miljø, operasjonelle krav og funksjon
- kartlegge en situasjon i et bygg relatert innemiljø og kunne identifisere teoretiske og praktiske problemstillinger
- reflektere over egen faglig utøvelse innen klima og energistyring og justere denne under veiledning
- finne og henvise til informasjon og fagstoff innen fagområdet klima og energistyring og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt
- planlegge og gjennomføre prosjektaktiviteter i et klima og energistyring anlegg
- kartlegge funksjonsfeil i bygget ved feilsøking og finne og iverksetting av tiltak
Studenten kan...
- planlegge og gjennomføre prosjektaktiviteter i et bygg for å avdekke klima og energistyring problemstillinger
- planlegge og gjennomføre arbeid inne klima og energistyring og utføre tverrfaglig lederskap og ta ansvar under idriftsettelse innenfor rammene av gjeldende myndighetskrav, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk
- bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper som leverandører og spesialister for erfaringsutveksling og kompetansebygging og for å inngå formelle arbeidsavtaler
- bidra til organisasjonsutvikling ved bruk av avviksmeldinger ved eventuelle hendelser og bruke rapporteringen i kontinuerlig forbedringer
Studentene arbeider med en skriftlig innlevering gjennom semesteret. I tillegg følger en muntlig del.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Innlevering | Vurderes til godkjent-/ikke godkjent. |
Arbeidskrav 2 | Innlevering | Vurderes til godkjent-/ikke godkjent. |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Innlevering med muntlig del | Den muntlige delen vurderes med gradert karakter. |
Bestått emnene:
35TE50A Realfaglige Redskap
35TE50L Elektriske systemer
35TE50M Elektroniske systemer
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.