35TE50L Elektriske systemer
35TE50L Elektriske systemer
- Studiepoeng20
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Kretsteknikk i like- og vekselstrømskretser
- Se LUB
Magnetisme og statisk elektrisitet
- Se LUB
Måleteknikk og laboratoriearbeid
- Se LUB
Tegne- og simuleringsverktøy
- Se LUB
- Tekniske standarder/normer
Dokumentasjon og regelverk
- Se LUB
Tekniske standarder/normer og regelverk
Kretsteknikk i like- og vekselstrøms kretser
Magnetisme og statisk elektrisitet
Måleteknikk og laboratoriearbeid
Tegne- og simuleringsverktøy
Dokumentasjon og regelverk
Studenten:
- har kunnskap om grunnleggende elektrotekniske lover og formler og forstår virkemåte og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer
- har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
- har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
- har kunnskap om elektrisk og industriell måleteknikk og bruk av relevant måleverktøy
- har kunnskaper om krav til framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt kan forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
- har kunnskap om regelverk som omhandler elsikkerhet
- kan vurdere om dokumentasjon er i forhold til gjeldende normer og bransjestandarder for elektroteknisk arbeid
Studenten:
- kan gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
- kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
- kan gjøre rede for målinger på elektriske kretselementer og systemer med relevant måleutstyr, og vurdere måleresultatene
- kan gjøre rede for valg av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre arbeid i forbindelse med elektriske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere elektrotekniske laboratorieøvinger alene og som deltaker i gruppe og i tråd med krav og retningslinjer
- kan utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner om utvikling av god elsikkerhetspraksis
- kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektroteknikk som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
Oppmøtekrav
1 obligatorisk ekskursjon/aktivitet på skole(samling).
Oppmøteplikt kan unngås hvis sammenlignbare oppgaver kan gjøres ellers og hvis alternativ oppgave godkjennes av emnelærer og faglig ansvarlig.
Arbeidskrav
- 8 obligatoriske innleveringer/laboratorierapporter
Vurderingsuttrykk: Karakter/godkjent/ikke godkjent (formativ vurdering)
Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent.
Vurderingsgrunnlag for emnekarakter
De obligatoriske innleveringene inngår i en mappe som gir summativ vurdering av innleverte oppgaver
- Summativ vurdering av mappe (30%)
- Emneprøver (70%)
Hver del må bestås separat.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått. Jf. kap. «Vurderings- og eksamensordninger»
Eksamen
Trekkfag