35TE50L Elektriske systemer

35TE50L Elektriske systemer

    • Studiepoeng
      20
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

Kretsteknikk i like- og vekselstrømskretser

  • Se LUB

Magnetisme og statisk elektrisitet

  • Se LUB

Måleteknikk og laboratoriearbeid

  • Se LUB

Tegne- og simuleringsverktøy

  • Se LUB
  • Tekniske standarder/normer

Dokumentasjon og regelverk

  • Se LUB

Tekniske standarder/normer og regelverk

Emnets innhold

Kretsteknikk i like- og vekselstrøms kretser

Magnetisme og statisk elektrisitet

Måleteknikk og laboratoriearbeid

Tegne- og simuleringsverktøy

Dokumentasjon og regelverk

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om grunnleggende elektrotekniske lover og formler og forstår virkemåte og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer
  • har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
  • har kunnskap om elektrisk og industriell måleteknikk og bruk av relevant måleverktøy
  • har kunnskaper om krav til framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt kan forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • har kunnskap om regelverk som omhandler elsikkerhet
  • kan vurdere om dokumentasjon er i forhold til gjeldende normer og bransjestandarder for elektroteknisk arbeid
Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
  • kan gjøre rede for målinger på elektriske kretselementer og systemer med relevant måleutstyr, og vurdere måleresultatene
  • kan gjøre rede for valg av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre arbeid i forbindelse med elektriske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere elektrotekniske laboratorieøvinger alene og som deltaker i gruppe og i tråd med krav og retningslinjer
  • kan utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner om utvikling av god elsikkerhetspraksis
  • kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektroteknikk som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
Arbeidsinnsats

Oppmøtekrav

1 obligatorisk ekskursjon/aktivitet på skole(samling).

 

Oppmøteplikt kan unngås hvis sammenlignbare oppgaver kan gjøres ellers og hvis alternativ oppgave godkjennes av emnelærer og faglig ansvarlig.

 

Arbeidskrav

  • 8 obligatoriske innleveringer/laboratorierapporter

Vurderingsuttrykk: Karakter/godkjent/ikke godkjent (formativ vurdering)

Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent.

Vurdering

Vurderingsgrunnlag for emnekarakter

De obligatoriske innleveringene inngår i en mappe som gir summativ vurdering av innleverte oppgaver

  • Summativ vurdering av mappe (30%)
  • Emneprøver (70%)

Hver del må bestås separat.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått. Jf. kap. «Vurderings- og eksamensordninger»

 

Eksamen

Trekkfag

Forkunnskapskrav

Ingen

Evaluering

Ekstern deltakelse ved sluttevaluering og vurderingsordning.

Pensumliste

Se skolens nettside for oppdatert litteraturliste