35TE50L Elektriske systemer

35TE50L Elektriske systemer

    • Studiepoeng
      20
    • Emneansvarlig
      Bjørn Ove Mannes, Espen M. Aamodt
    • Start
      2023 Høst
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Elektriskesystemer er delt i fire delemner:

1. Likestrømsteknikk (5 studiepoeng)
2. Tegning og dokumentasjon (5 studiepoeng)
3. Vekselstrømsteknikk (5 studiepoeng)
4. Måleteknikk (5 studiepoeng)

Innhold
  • Kretsteknikk i like- og vekselstrømskretser
  • Magnetisme og statisk elektrisitet
  • Måleteknikk og laboratoriearbeid
  • Tegne- og simuleringsverktøy
  • Dokumentasjon og regelverk
Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om grunnleggende elektrotekniske lover og formler og forstår virkemåte og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer
  • har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
  • har kunnskap om elektrisk og industriell måleteknikk og bruk av relevant måleverktøy
  • har kunnskaper om krav til framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt kan forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • har kunnskap om regelverk som omhandler elsikkerhet
  • kan vurdere om dokumentasjon er i forhold til gjeldende normer og bransjestandarder for elektroteknisk arbeid
Ferdigheter

Studenten kan...

  • gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
  • gjøre rede for målinger på elektriske kretselementer og systemer med relevant måleutstyr, og vurdere måleresultatene
  • gjøre rede for valg av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten kan...

  • planlegge og gjennomføre arbeid i forbindelse med elektriske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere elektrotekniske laboratorieøvinger alene og som deltaker i gruppe og i tråd med krav og retningslinjer
  • utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter målgruppers behov
  • bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner om utvikling av god elsikkerhetspraksis
  • bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektroteknikk som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Veiledning
Vurdering

Alle fire delemner avsluttes med en skriftlig oppgave hver.

Hver av disse teller 25% av sluttvurderingen.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Likestrømsteknikk 1.
Tema: Kretsteknikk, effekt og energi.
Arbeidskrav 3
Likestrømsteknikk 2.
Tema: Kretsanalyse, magnetisme og elektrostatikk.
Arbeidskrav 2
Tegning og dokumentasjon 1.
Arbeidskrav 4
Tegning og dokumentasjon 2.
Arbeidskrav 5
Vekselstrømsteknikk 1.
Arbeidskrav 7
Vekselstrømsteknikk 2.
Arbeidskrav 6
Måleteknikk 1.
Tema: Grunnleggende begreper, trykk og nivåmåling.
Arbeidskrav 8
Måleteknikk 2
Tema: Gjennomstrømnings- temperatur- og pH måling.
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Likestrømsteknikk.
Teller 25% av sluttvurderingen i emnet.
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Vekselstrømsteknikk (AC)
Teller 25% av sluttvurderingen i emnet.
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Tegning og dokumentasjon
Teller 25% av sluttvurderingen i emnet.
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Måleteknikk
Teller 25% av sluttvurderingen i emnet.
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.