35TE50A Realfaglig redskap
35TE50A Realfaglig redskap
- Studiepoeng10
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Matematikk
- Algebra
- Likninger
- Formelregning
- Enheter
- Prosent
- Trigonometri
Fysikk
- Begreper og størrelser
- Statikk
- Krefter
- Energi
Studenten:
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
- har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og digitale verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
- har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
- kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
Studenten:
- kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
- kan anvende digitale verktøy til problemløsninger innen realfaglige tema
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe
- kan benytte digitale verktøy til å løse ulike realfaglige problemstillinger
- kan bygge relasjoner med andre innenfor realfag og på tvers av fag
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
- 10 individuelle arbeidskrav:
- 5 i Matematikk
- 5 i Fysikk
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Vurderingsgrunnlag for emnekarakter
Studentene arbeider med en individuell emneoppgave gjennom semesteret. Denne emneoppgaven gir vurderingsgrunnlag for fastsettelse av emnekarakter.
- Emneoppgave (100%)
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått. Jf. kap. «Vurderings- og eksamensordninger»
Eksamen
Det er ikke eksamen i emnet.
- Ekern, T., Guldahl, Ø. & Holst, E. Matematikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN 978-82-562-6677-4.
Kap.1.1-kap.1.5 s9-s73, Kap.2.1-2.5 s73- s135, Kap.3.1-3.5 s135-197, Kap.4.1-4.5 s 197-245, Kap.5.1-5.2 s245-280, Kap.6.1 s303-314, Kap.6.4-6.6 s325-361, Kap.7.4-7.5 s383407, Kap.8.1-8.5 s 407-435, Kap.9.1-9.3 s457-488. Totalt 353 sider
- Ekern, T. &Guldahl, Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN978-82-562-6951-8. Hele boka, 283 sider
Totalt: 636 sider
Tilleggslitteratur
- Gyldendals formelsamling i matematikk. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-46305-9
- Gyldendals tabeller og formler i fysikk. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-41919-3
- Øvrige hjelpemidler: Kalkulator: Casio fx9860G II