35TE50A Realfaglige Redskap
35TE50A Realfaglige Redskap
- Studiepoeng10
- EmneansvarligGaute Birkeli
- Start2023 Høst
Realfaglige redskap består av matematikk og fysikk. Emnet er ment å gi studenten nødvendige verktøy som kan brukes til å forstå og løse problemstillinger innenfor studiets fagretning.
Matematikk
- Tallbehandling og algebra
- Likninger og formler
- Geometri
- Trigonometri
- Rette linjer
- Polynomfunksjoner
- Derivasjon av polynomfunksjoner
- Praktisk bruk av integralregning
- Funksjoner i praktiske situasjoner
- Statistikk
- komplekse tall
- differesiallikninger
- binære tallsystemer
- grunnleggende programmering
Fysikk
- Rettlinjet bevegelse
- Kraft og bevegelse
- Arbeid og energi
- Statikk
- Fysikk i væske og gass
- Termofysikk
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten...
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
- har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
- har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
- kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
- kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
- kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Studenten kan...
- gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
- gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
- reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
- finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
- kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Studenten kan...
- planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
- utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
- bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Test av forkunnskaper | Første arbeidskrav har som formål å få en oversikt over den enkelte students forkunnskaper ved starten av emnet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart. |
Arbeidskrav 2 | Underveisvurdering | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart. |
Arbeidskrav 3 | Underveisvurdering | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart. |
Arbeidskrav 4 | Underveisvurdering | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart. |
Arbeidskrav 5 | Underveisvurdering | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart. |
Arbeidskrav 6 | Forberedelser til sluttprøve | Siste arbeidskrav har som formål å hjelpe studenten i sine forberedelser til sluttprøve. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart. |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Skriftlig oppgave uten muntlig høring | Skriftlig sluttprøve som gjennomføres i klasserom. |
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.