30HH62B Teknologien og dens premisser
30HH62B Teknologien og dens premisser
- Studiepoeng3
- EmneansvarligEva Kirkeberg, Agnes Brønstad
- Start2023 Høst
Industriell utvikling
Teknologi i velferdsteknologiske løsninger
Teknologi og sikkerhet
Betjening/ HMI/ Brukergrensesnitt
Tverrfaglig samarbeid og tilpasning av løsninger
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
• har kunnskap om den industrielle / teknologiske utviklingen frem til og med dagens nye
teknologi
• har kunnskap om protokoller og systemintegrasjon
• har kunnskap om datasikkerhet
• har kunnskap om lagring av data
• har kunnskap om alternative betjeningsformer
• har kunnskap om muligheter for å tilpasse brukergrensesnitt til enkeltpersoner
• har kunnskap om tilpasninger i teknologiske løsninger og tverrfaglig samarbeid
• har kunnskap om lover og forskrifter knyttet til velferdsteknologi
• har kunnskap om organisasjonens retningslinjer for back-up løsninger som er livsnødvendige
• har kunnskap om gevinstrealisering
• kan anvende kunnskap om teknologisk utvikling i vurdering og valg av velferdsteknologiske
løsninger
• kan anvende lovverk i vurdering av velferdsteknologiske løsninger for brukere
• kan bruke FAT og SAT til å sikre kvalitet på leveranse av velferdsteknologiske løsninger
• kan vurdere IT sikkerhet knyttet til velferdsteknologiske løsninger
• kan vurdere funksjonssikkerhet knyttet til velferdsteknologiske løsninger
• kan foreslå ulike betjeningsformer til enkeltpersoner
• kan definere sin egen rolle i en tverrfaglig gruppe som tilpasser en teknologisk løsning for
enkeltpersoner.
• kan bruke forskrifter om teknologi knyttet til velferdsteknologiske løsninger
• kan bruke personvernloven og normen for informasjonssikkerhet knyttet til
velferdsteknologiske løsninger
• kan foreslå egnede velferdsteknologiske løsninger for brukere og pårørende
• kan veilede og trygge slik at brukere og pårørende oppnår mestring
Gjennom emnet vil du få utlevert ulike arbeidskrav. Disse må være godkjent før studenten får gå opp til sluttvurdering i emnet (emnekarakter).
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Læringsnotat 1 | |
Arbeidskrav 2 | Læringsnotat 2 | |
Arbeidskrav 3 | Læringsnotat 3 | |
Arbeidskrav 4 | Faglig oppgave |
Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
• Devik, S. A. & Hellzen, O. (2012). Velferdsteknologi og hjemmeboende eldre: hvilke gevinster er oppnådd med velferdsteknologi som kommunikasjonsstøtte for hjemmeboende eldre i kommunehelsetjenesten? - Og hva kan påvirke utbyttet? En systematisk litteraturstudie . 35 s.
• Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Gyldendal akademisk. Kap. 6, 20, 21. 50 s.
• Helsedirektoratet. (2014). Anbefaling på valg av standarder/rammeverk for velferdsteknologi. Rapport IS-2200 . 66 s.
• Helsedirektoratet. (2015). Arkitektur for velferdsteknologi – anbefaling for utprøving og faser for realisering Nasjonalt velferdsteknologiprogram. 32 s.
• Direktoratet for e-helse. Teknisk anbefaling velferdsteknologi ANBEFALINGER KNYTTET TIL TEKNISK KRAV FOR TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI. Rapport IS-2534. (2015). 22 s.
• Veileder i informasjonssikkerhet ved bruk av velferdsteknologi . 36 s.
• E-kompendie fra læringsplattform
• Totalt ca. 220 s.