30HH62B Teknologien og dens premisser

30HH62B Teknologien og dens premisser

    • Studiepoeng
      3
    • Emneansvarlig
      Eva Kirkeberg, Agnes Brønstad
    • Start
      2023 Høst
Studiested
Horten
Innhold

Industriell utvikling

Teknologi i velferdsteknologiske løsninger

Teknologi og sikkerhet

Betjening/ HMI/ Brukergrensesnitt

Tverrfaglig samarbeid og tilpasning av løsninger

Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

• har kunnskap om den industrielle / teknologiske utviklingen frem til og med dagens nye 
teknologi
• har kunnskap om protokoller og systemintegrasjon
• har kunnskap om datasikkerhet
• har kunnskap om lagring av data
• har kunnskap om alternative betjeningsformer
• har kunnskap om muligheter for å tilpasse brukergrensesnitt til enkeltpersoner
• har kunnskap om tilpasninger i teknologiske løsninger og tverrfaglig samarbeid
• har kunnskap om lover og forskrifter knyttet til velferdsteknologi
• har kunnskap om organisasjonens retningslinjer for back-up løsninger som er livsnødvendige
• har kunnskap om gevinstrealisering

Ferdigheter

• kan anvende kunnskap om teknologisk utvikling i vurdering og valg av velferdsteknologiske
løsninger
• kan anvende lovverk i vurdering av velferdsteknologiske løsninger for brukere
• kan bruke FAT og SAT til å sikre kvalitet på leveranse av velferdsteknologiske løsninger
• kan vurdere IT sikkerhet knyttet til velferdsteknologiske løsninger
• kan vurdere funksjonssikkerhet knyttet til velferdsteknologiske løsninger
• kan foreslå ulike betjeningsformer til enkeltpersoner
• kan definere sin egen rolle i en tverrfaglig gruppe som tilpasser en teknologisk løsning for
enkeltpersoner.
• kan bruke forskrifter om teknologi knyttet til velferdsteknologiske løsninger
• kan bruke personvernloven og normen for informasjonssikkerhet knyttet til
velferdsteknologiske løsninger

Generell kompetanse

• kan foreslå egnede velferdsteknologiske løsninger for brukere og pårørende
• kan veilede og trygge slik at brukere og pårørende oppnår mestring

Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Veiledning
Vurdering

Gjennom emnet vil du få utlevert ulike arbeidskrav. Disse må være godkjent før studenten får gå opp til sluttvurdering i emnet (emnekarakter).

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Læringsnotat 1
Arbeidskrav 2
Læringsnotat 2
Arbeidskrav 3
Læringsnotat 3
Arbeidskrav 4
Faglig oppgave
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Evaluering

Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

• Devik, S. A. & Hellzen, O. (2012). Velferdsteknologi og hjemmeboende eldre: hvilke gevinster er oppnådd med velferdsteknologi som kommunikasjonsstøtte for hjemmeboende eldre i kommunehelsetjenesten? - Og hva kan påvirke utbyttet? En systematisk litteraturstudie . 35 s.

• Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Gyldendal akademisk. Kap. 6, 20, 21. 50 s.

• Helsedirektoratet. (2014). Anbefaling på valg av standarder/rammeverk for velferdsteknologi. Rapport IS-2200 . 66 s.

• Helsedirektoratet. (2015). Arkitektur for velferdsteknologi – anbefaling for utprøving og faser for realisering Nasjonalt velferdsteknologiprogram. 32 s.

• Direktoratet for e-helse. Teknisk anbefaling velferdsteknologi ANBEFALINGER KNYTTET TIL TEKNISK KRAV FOR TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI. Rapport IS-2534. (2015). 22 s.

• Veileder i informasjonssikkerhet ved bruk av velferdsteknologi . 36 s.

• E-kompendie fra læringsplattform

• Totalt ca. 220 s.