30HH62B Teknologien og dens premisser
30HH62B Teknologien og dens premisser
- Studiepoeng3
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
- Industriell utvikling
- Teknologi i velferdsteknologiske løsninger Teknologi og sikkerhet
- Betjening/ HMI/ Brukergrensesnitt
- Tverrfaglig samarbeid og tilpasning av løsninger
Kandidaten …
· Har kunnskap om den industrielle / teknologiske utviklingen frem til og med dagens nye teknologi
· Har kunnskap om feltbusser, protokoller og systemintegrasjon
· Har kunnskap om datasikkerhet
· Har kunnskap om lagring av data
· Har kunnskap om alternative betjeningsformer
· Har kunnskap om muligheter for å tilpasse brukergrensesnitt til enkeltpersoner
· Har kunnskap om tilpasninger i teknologiske løsninger og tverrfaglig samarbeid
· Har kunnskap om lover og forskrifter knyttet til velferdsteknologi
· Har kunnskap om organisasjonens retningslinjer for back-up løsninger som er livsnødvendige
· Har kunnskap om gevinstrealisering
Kandidaten …
· Kan anvende kunnskap om teknologisk utvikling i vurdering og valg av velferdsteknologiske løsninger
· Kan anvende lovverk i vurdering av velferdsteknologiske løsninger for brukere
· Kan bruke FAT og SAT til å sikre kvalitet på leveranse av velferdsteknologiske løsninger
· Kan vurdere IT sikkerhet knyttet til velferdsteknologiske løsninger
· Kan vurdere funksjonssikkerhet knyttet til velferdsteknologiske løsninger
· Kan foreslå ulike betjeningsformer til enkeltpersoner
· Kan definere sin egen rolle i en tverrfaglig gruppe som tilpasser en teknologisk løsning for enkeltpersoner.
· Kan bruke forskrifter om teknologi knyttet til velferdsteknologiske løsninger
· Kan bruke personvernloven og normen for informasjonssikkerhet knyttet til velferdsteknologiske løsninger
Kandidaten …
· Kan foreslå egnede velferdsteknologiske løsninger for brukere og pårørende
Kan veilede og trygge slik at brukere og pårørende oppnår mestring
· Undervisning «live» på videokonferanse
· Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
· Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
· Relevant informasjonsinnhenting på internett
· Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
· Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
· Individuelt læringsnotat
· Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
· Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
Videreutvikling av egne læringsnotat
Arbeidskrav
· Tre læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat.
· En faglig oppgave – individuelt eller gruppe. Omfang 400 – 800 ord.
· Studentene skal skrive minst ett selvstendig innlegg og kommentere minst tre innlegg fra medstudenter i blogg/ diskusjonsforum. Minst 50 ord pr. innlegg.
Fremdriftsrapport
· Mappevurdering av arbeidsmappe med læringsnotater og oppgaver
Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter
Eksamen
· Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgave
Vurdering med karakter A-F
• Devik, S. A. & Hellzen, O. (2012). Velferdsteknologi og hjemmeboende eldre: hvilke gevinster er oppnådd med velferdsteknologi som kommunikasjonsstøtte for hjemmeboende eldre i kommunehelsetjenesten? - Og hva kan påvirke utbyttet? En systematisk litteraturstudie
. 35 s.• Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 6, 20, 21. 50 s.
• Helsedirektoratet. (2014). Anbefaling på valg av standarder/rammeverk for velferdsteknologi. Rapport IS-2200
. 66 s.• Helsedirektoratet. (2015). Arkitektur for velferdsteknologi – anbefaling for utprøving og faser for realisering Nasjonalt velferdsteknologiprogram. 32 s.
• Direktoratet for e-helse. Teknisk anbefaling velferdsteknologi ANBEFALINGER KNYTTET TIL TEKNISK KRAV FOR TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI. Rapport IS-2534. (2015). 22 s.
• Veileder i informasjonssikkerhet ved bruk av velferdsteknologi
. 36 s.• E-kompendie fra læringsplattform• Totalt ca. 220 s.