00TT04A Realfaglige Redskap
00TT04A Realfaglige Redskap
- Studiepoeng10
- EmneansvarligThomas Fuglesen
- Start2026 Vår
- Maskinteknikk, nett
Matematikk:
- algebra
- likninger
- formelregning
- enheter
- prosenter
- trigonometri og funksjoner
- vekst
- derivasjon og integrasjon
Fysikk:
- begreper og størrelser
- krefter og Newtons 2. lov
- statikk
- energi
- fysikk i væske
- hydraulikk og termofysikk
Excel:
- Funksjonalitet
- Regning og formler
- Vanlige funksjoner
- Hente data fra tabeller
- Lage kalkyle og tilbud
- Tabeller og databehandling
- Lage diagrammer
- Utfylling av fremdriftsplan
- Lage egen Excel kalkulator
Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under:
Studenten..
- har kunnskap om realfag som redskap innen fagfeltet maskin
- har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og digitale verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen maskinfag
- har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagfeltet maskin
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
- kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
Studenten kan
- gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
- anvende digitale verktøy til problemløsninger innen realfaglige tema
- reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
- finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
- kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Studenten..
-
planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe
-
benytte digitale verktøy til å løse ulike realfaglige problemstillinger
-
bygge relasjoner med andre innenfor realfag og på tvers av fag
-
utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor maskin bransjen og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Sluttvurdering settes på bakgrunn av:
- en større skriftlig individuell emneoppgave som inneholder oppgaver fra matematikk, fysikk og excel. Emneoppgaven kan jobbes med parallelt med studiet over en avtalt tidsperiode og leveres ved emnets slutt.
- en skriftlig individuell prøve i utvalgte temaer på siste samling i semesteret.
For å kunne få sluttvurdering må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Matte/Fysikk 1 | Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent |
Arbeidskrav 2 | Matte/Fysikk 2 | Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent |
Arbeidskrav 3 | Matte/Fysikk 3 | Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent |
Arbeidskrav 4 | Excel | Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Skriftlig oppgave uten muntlig høring | Emneoppgave. Vurderingsuttrykk: A-F. Denne oppgaven teller 80% av karakteren for emnet. |
Matematikk:
Lærebok: Ekern, T., Guldahl, Ø. & Holst, E. Matematikk for fagskolen, 3. utgave. : Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-3419-6.
Kap1.1-kap1.5 s9-s73, Kap2.1-2.5 s73- s135, Kap 3.1-3.5 s135-197, Kap 4.1-4.5 s 197-245, Kap 5.1-5.2 s245-280, Kap 6.1 s303-314, Kap 6.4-6.6 s325-361, Kap 7.4-7.5 s383407, Kap 8.1-8.5 s 407-435, Kap 9.1-9.3 s457-488. Totalt 353 sider
Fysikk:
Lærebok: Ekern, T. &Guldahl, Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN978-82-562-6951-8. Hele boka, 283 sider
Øvrig pensum er beskrevet i læremateriell utarbeidet av faglærer.
Kalkulator: Casio fx9860G-III eller tilsvarende
Gyldendals tabeller og formler i fysikk, ISBN 9788205565302
Gyldendals formelsamling i matematikk, ISBN 9788205463059