00TT04A Realfaglige Redskap
00TT04A Realfaglige Redskap
- Studiepoeng10
- EmneansvarligArne Gustav Furu, Barbro Nilsen
- Start2025 Vår
Emnet danner et grunnlag til å kunne utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer og annen problemløsning, slik at studenten får en god forståelse og innarbeidede ferdigheter innenfor tekniske fagfelt i emnene. Realfagemnet er integrert i de tekniske emnene gjennom matematikk- og fysikkgrunnleggende begreper og Ms Excel. Begrepene omformes til tekniske kalkulasjonsverktøy som en fagskoleingeniør må anvende i sitt yrke.
Matematikk
- Algebra og likninger - Vekt på regning med fortegn, behandling av bokstavuttrykk, brøkregning, tall på normalform, prefikser, potenser og røtter. Grunnlag for beregninger av økonomi, mekanikk, termodynamikk og vannkjemi. - Likninger av forskjellige typer med en og to ukjente. Tilpasning og omforming av formler til spesifikke problemstillinger i fordypningsfag.
- Praktiske begreper - Måleenheter, formlikhet, areal, omkrets og volum. Prosentregning. Grunnleggende grafiske presentasjoner, regne med geometriske figurer og forskjellige målestokker - Bruk av SI-systemet i sammenheng med begrepene masse, tyngde og massetetthet. Vurdering av usikkerhet og gjeldende siffer. Grunnlag for alle fordypningsfag.
- Trigonometri med bruk av Pytagoras setning og sinus, cosinus og tangens som grunnlag for dekomponering og summering av belastninger på maskindeler.
- Funksjonslære med lineære funksjoner, polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner og vekstfunksjoner. Polynomfunksjoner i forhold til strømningslære i termodynamikk og vannbehandling. Grafisk løsning av likninger, likningssett og ulikheter som grunnlag i bl.a. kjemifaget. Bruk av dataverktøy/kalkulator til å håndtere mer kompliserte funksjoner, derivasjon og integrasjon.
- Eksponential- og logaritmelikninger. Naturlige logaritmer, briggslogaritmer som grunnlag for bl.a. lesing og bruk av diagrammer i Energiteknikk, maskinkonstruksjon og dimensjonering.
Fysikk
- Energi med beregning av arbeid, effekt, virkningsgrad, kinetisk og potensiell energi, varme og indre energi, loven om bevaring av energi
- Termofysikk med termofysikkens 1. hovedsetning, varmekapasitet, varmeovergang, faser og faseoverganger
- Kraft og bevegelse, kraft- og momentbegrepet som grunnlag for bl.a. mekanikk og maskinkonstruksjon
- Statikk som grunnlag for mekanikk og maskinkonstruksjon/dimensjonering
- Fysikk i væsker og gasser som grunnlag i bl.a. termodynamikk, pumpe- og rørdimensjonering
- Termofysikk som grunnlag ved beregning av varmeoverføring ved termodynamiske prosesser
Excel
- Funksjonalitet
- Regning og formler
- Vanlige funksjoner
- Hente data fra tabeller
- Lage kalkyle og tilbud
- Tabeller og databehandling
- Lage diagrammer
- Utfylling av fremdriftsplan
- Lage egen Excel kalkulator
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten..
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
- har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
- kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
- kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Studenten kan
- gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
- gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
- reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
- finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
- kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Studenten..
- planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
- utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
- utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Emneoppgave: Individuell oppgave som omfatter hele pensum. Oppgaven gis underveis emnet og kan jobbes med fram til emnets slutt. Oppgaven må da leveres og teller 100% av vurderingsgrunnlaget.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Innleveringsoppgave | Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent |
Arbeidskrav 2 | Innleveringsoppgave | Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent |
Arbeidskrav 3 | Innleveringsoppgave | Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent |
Arbeidskrav 4 | Innleveringsoppgave | Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent |
Arbeidskrav 5 | Innleveringsoppgave | Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent |
Arbeidskrav 6 | Innleveringsoppgave | Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent |
- Ekern, Fysikk for fagskole, NKI- forlaget, ISBN 9788256269518
- Ekern, Matematikk for fagskolen NKI- forlaget, ISBN 9788245034196
- Kalkulator: Casio fx9860G-III eller tilsvarende
- Gyldendals tabeller og formler i fysikk, ISBN 9788205565302
- Gyldendals formelsamling i matematikk, ISBN 9788205463059