00TT04A Realfaglige Redskap

00TT04A Realfaglige Redskap

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Arne Gustav Furu, Barbro Nilsen
    • Start
      2025 Vår
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Emnet danner et grunnlag til å kunne utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer og annen problemløsning, slik at studenten får en god forståelse og innarbeidede ferdigheter innenfor tekniske fagfelt i emnene. Realfagemnet er integrert i de tekniske emnene gjennom matematikk- og fysikkgrunnleggende begreper og Ms Excel. Begrepene omformes til tekniske kalkulasjonsverktøy som en fagskoleingeniør må anvende i sitt yrke.

Innhold

Matematikk

  • Algebra og likninger - Vekt på regning med fortegn, behandling av bokstavuttrykk, brøkregning, tall på normalform, prefikser, potenser og røtter. Grunnlag for beregninger av økonomi, mekanikk, termodynamikk og vannkjemi. - Likninger av forskjellige typer med en og to ukjente. Tilpasning og omforming av formler til spesifikke problemstillinger i fordypningsfag.
  • Praktiske begreper - Måleenheter, formlikhet, areal, omkrets og volum. Prosentregning. Grunnleggende grafiske presentasjoner, regne med geometriske figurer og forskjellige målestokker - Bruk av SI-systemet i sammenheng med begrepene masse, tyngde og massetetthet. Vurdering av usikkerhet og gjeldende siffer. Grunnlag for alle fordypningsfag.
  • Trigonometri med bruk av Pytagoras setning og sinus, cosinus og tangens som grunnlag for dekomponering og summering av belastninger på maskindeler.
  • Funksjonslære med lineære funksjoner, polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner og vekstfunksjoner. Polynomfunksjoner i forhold til strømningslære i termodynamikk og vannbehandling. Grafisk løsning av likninger, likningssett og ulikheter som grunnlag i bl.a. kjemifaget. Bruk av dataverktøy/kalkulator til å håndtere mer kompliserte funksjoner, derivasjon og integrasjon.
  • Eksponential- og logaritmelikninger. Naturlige logaritmer, briggslogaritmer som grunnlag for bl.a. lesing og bruk av diagrammer i Energiteknikk, maskinkonstruksjon og dimensjonering.

Fysikk

  • Energi med beregning av arbeid, effekt, virkningsgrad, kinetisk og potensiell energi, varme og indre energi, loven om bevaring av energi
  • Termofysikk med termofysikkens 1. hovedsetning, varmekapasitet, varmeovergang, faser og faseoverganger
  • Kraft og bevegelse, kraft- og momentbegrepet som grunnlag for bl.a. mekanikk og maskinkonstruksjon
  • Statikk som grunnlag for mekanikk og maskinkonstruksjon/dimensjonering
  • Fysikk i væsker og gasser som grunnlag i bl.a. termodynamikk, pumpe- og rørdimensjonering
  • Termofysikk som grunnlag ved beregning av varmeoverføring ved termodynamiske prosesser

Excel

  • Funksjonalitet
  • Regning og formler
  • Vanlige funksjoner
  • Hente data fra tabeller
  • Lage kalkyle og tilbud
  • Tabeller og databehandling
  • Lage diagrammer
  • Utfylling av fremdriftsplan
  • Lage egen Excel kalkulator
Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

Studenten..

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
  • har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
  • kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
  • gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
  • reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
  • finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
  • kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten..

  • planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
  • utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Veiledning
Vurdering

Emneoppgave: Individuell oppgave som omfatter hele pensum. Oppgaven gis underveis emnet og kan jobbes med fram til emnets slutt. Oppgaven må da leveres og teller 100% av vurderingsgrunnlaget.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Innleveringsoppgave
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 2
Innleveringsoppgave
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 3
Innleveringsoppgave
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 4
Innleveringsoppgave
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 5
Innleveringsoppgave
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 6
Innleveringsoppgave
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Forkunnskapskrav

Ingen

Litteratur
  • Ekern, Fysikk for fagskole, NKI- forlaget, ISBN 9788256269518
  • Ekern, Matematikk for fagskolen NKI- forlaget, ISBN 9788245034196
  • Kalkulator: Casio fx9860G-III eller tilsvarende
  • Gyldendals tabeller og formler i fysikk, ISBN 9788205565302
  • Gyldendals formelsamling i matematikk, ISBN 9788205463059