00TM05I Norsk

00TM05I Norsk

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Jon Asle Ottne, Morteza Shabani
    • Start
      2025 Høst
Studiested
Horten
Introduksjon

Emnet vil i hovedsak gå mer inn på følgende tema:

  • Studieteknikk
  • Skriftlig kommunikasjon
  • Muntlig kommunikasjon
  • Kildebruk og kildekritikk
  • Kulturforståelse, språk, identitet og ledelse
  • Informasjons- og kommunikasjonsteknologi
  • Metode
  • Loggbøker og rapporter
  • Presentasjonsteknikk 
  • Undervisningsteknikk (Opplæring ombord og øvelser) 
Læringsutbytte

Forventet læringsutbytte etter gjennomført studie er beskrevet nedenfor. 

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om språkformuleringer som anvendes i konvensjoner, forskrifter og regelverk
  • har kunnskap om rapportskriving, både struktur, logisk argumentering/fremstilling og krav til formuleringer
Ferdigheter

Studenten...

  • kan fremme et budskap på en strukturert måte
  • kan forberede og presentere et undervisningopplegg for mannskapet ombord
Generell kompetanse

Studenten...

  • kan utveksle synspunkter med kolleger og andre i maritim næring og delta i faglige diskusjoner
Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Vurdering

En sluttvurdering skal kontrollere studentenes oppnåelse av både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Skriftlig oppgave
Skrive en jobbsøknad tilpasset en relevant stillingsannonse. Teksten følger oppsett for formelt brev.
Arbeidskrav 2
Muntlig presentasjon
En presentasjon av egen kompetanse sett i forhold til arbeidslivet.
Arbeidskrav 3
Skriftlig oppgave
Det skal utformes en resonnerende tekst om kommunikasjon på et tverrkulturelt skip.
Arbeidskrav 4
Muntlig presentasjon
Presentasjonen skal omhandle kommunikasjon, veiledning og ledelse i eget yrke.
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave med muntlig høring
For å kvalifisere seg til sluttvurdering i emnet må alle arbeidskrav være levert og godkjent. Sluttvurderingen består av en skriftlig oppgave som vurderes til bestått eller ikke bestått. En bestått skriftlig oppgave gir adgang til en muntlig høring, som danner grunnlaget for den endelige karakteren bestått, ikke bestått.
Evaluering

Underveisevalueringen og veiledningen skjer gjennom tilbakemeldinger på arbeidskrav som er levert av studenten.

Litteratur

Norsk for Fagskolen, M. Federl, A. Hoel, NKI-forlaget - ISBN 978825627120