00TE02A Realfaglige Redskap
00TE02A Realfaglige Redskap
- Studiepoeng10
 - EmneansvarligGaute Birkeli, Olav Løvøen
 - Start2025 Høst
 
Realfaglige redskap består av matematikk og fysikk. Emnet skal gi studenten nødvendige verktøy som kan brukes til å forstå og løse problemstillinger innenfor studiets fagretning.
Matematikk
- Tallbehandling og algebra
 - Likninger og formler
 - Geometri og trigonometri
 - Funksjoner
- Rette linjer
 - Polynomfunksjoner
 - Derivasjon av polynomfunksjoner
 - Praktisk bruk av integralregning
 - Funksjoner i praktiske situasjoner
 
 - Linjespesifikke emner (komplekse tall / differesiallikninger / binære tallsystemer / grunnleggende programmering)
 
Fysikk
- Rettlinjet bevegelse
 - Kraft og bevegelse
 - Arbeid og energi
 - Fysikk i væske og gass
 - Termofysikk
 
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde.
 - har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes
 - kan utføre beregninger, overslag og problemløsning relevant for dimensjoneringer og andre problemstillinger innen studieretningen
 - kan vurdere eget arbeid i henhold til matematiske og fysiske lover
 - kan utvide sine kunnskaper og har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag.
 - kjenner til matematikkens og fysikkens egenart og plass i samfunnet
 
Studenten
- kan gjøre rede for valg av regnemetode som anvendes for å løse faglige problemer
 - kan gjøre rede for valg av digitale verktøy som anvendes til problemløsning innen realfaglige tema
 - kan anvende digitale hjelpemidler til å løse likninger og andre matematiske oppgaver
 - kan vurdere resultater av beregninger, samt reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
 - kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff i formelsamlinger, tabeller og fagbøker
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger
 - har kjennskap til og kan anvende grunnleggende fysiske lover og fysikkens metodikk
 - kan tolke og anvende modeller som benyttes innen matematikk og fysikk
 
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov
 - har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger
 - har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes
 - kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling
 
For å kunne delta på sluttprøve, må alle arbeidskrav være godkjent.
Det gis en sluttkartakter i emnet, basert på resulatet fra sluttprøven.
Karakterskala A-F.
| Arbeidskrav | Navn | Kommentar | 
|---|---|---|
Arbeidskrav 1  | Underveisvurdering. Tall og Algebra (matematikk).  | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.  |  
Arbeidskrav 2  | Underveisvurdering. Trigonometri (matematikk).  | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.  |  
Arbeidskrav 3  | Underveisvurdering. Bevegelse, krefter og energi (fysikk).  | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.  |  
Arbeidskrav 4  | Underveisvurdering. Funksjoner, derivasjon og integrasjon (matematikk).  | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.  |  
Arbeidskrav 5  | Underveisvurdering. Fysikk i væsker og gasser, og termofysikk (fysikkk).  | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.  |  
Arbeidskrav 6  | Underveisvurdering. Regresjon, komplekse tall og eksponentialfunksjoner (matematikk).  | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.  |  
| Vurdering | Kommentar | 
|---|---|
Skriftlig oppgave uten muntlig høring  | Individuell sluttprøve. Teller 100% av sluttvurderingen i emnet.  |  
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.
Lærebøker:
Ekern, Guldahl, Holst (2020). Matematikk for fagskolen (3. utgave). Fagbokforlaget.
ISBN: 9788245034196 
Kalvø, Opdahl, Skrindo, Weidser (2023). Gyldendals formelsamling i matematikk. Gyldendal.
ISBN: 9788205568440
Ekern, Guldahl (2009). Fysikk for fagskolen (1. utgave). Fagbokforlaget.
ISBN: 9788256269518
Haugan, Aamot (2022). Gyldendals tabeller og formler i fysikk (3. utgave). Gyldendal.
ISBN: 9788205565302
Kalkulator:
Casio fx-CG50
(Andre modeller kan også brukes. Sjekk med faglærer. Kalkulatoren må kunne tegne grafer.)