00TE02A Realfaglige Redskap
00TE02A Realfaglige Redskap
- Studiepoeng10
 - EmneansvarligTone strand
 - Start2023 Høst
 
Matematikk
- Likninger og formler
 - Trigonometri og komplekse tall (relatert til elektronikk)
 - Drøfte funksjoner i praktiske situasjoner slik som lineære- og ulineære funksjoner, derivasjon og integrasjon
 
Fysikk
- Rettlinjet bevegelse
 - Kraft og bevegelse
 - Arbeid og energi
 - Statikk
 - Fysikk i væske og gass
 - Termofysikk
 
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten...
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
 - har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
 - har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
 - kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
 - har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
 - kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
 - kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
 
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
 
Studenten kan...
- gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
 - gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
 - reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
 - finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
 - kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
 
Studenten kan...
- planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
 - utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
 - bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
 - utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
 
| Arbeidskrav | Navn | Kommentar | 
|---|---|---|
Arbeidskrav 1  | Matematikk 1  | |
Arbeidskrav 2  | Matematikk 2  | |
Arbeidskrav 3  | Fysikk 1  | |
Arbeidskrav 4  | Fysikk 2  | 
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.