00TE02A Realfaglige Redskap

00TE02A Realfaglige Redskap

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Tone strand
    • Start
      2023 Høst
Studiested
Horten
Innhold

Matematikk 

  • Likninger og formler
  • Trigonometri og komplekse tall (relatert til elektronikk)
  • Drøfte funksjoner i praktiske situasjoner slik som lineære- og ulineære funksjoner, derivasjon og integrasjon

 

Fysikk

  • Rettlinjet bevegelse
  • Kraft og bevegelse
  • Arbeid og energi
  • Statikk
  • Fysikk i væske og gass
  • Termofysikk
Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
  • har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
  • kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
  • kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Ferdigheter

Studenten kan...

  • gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
  • gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
  • reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
  • finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
  • kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten kan...

  • planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
  • bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Refleksjon
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Matematikk 1
Arbeidskrav 2
Matematikk 2
Arbeidskrav 3
Fysikk 1
Arbeidskrav 4
Fysikk 2
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur

Matematikk for fagskole, (Ekern, Guldahl og Holst), NKI, 978-82-562-7273-0

Fysikk:for fagskolen, (Ekern og Guldahl), NKI, 978-82-562-6951-8