00TE01G Reguleringstekniske systemer med faglig ledelse

00TE01G Reguleringstekniske systemer med faglig ledelse

    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2022 Høst
Emnets innhold

Faglig ledelse (integrert)

Reguleringsteknikk

Instrumentering

Normer og standarder

Dokumentasjon

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten …

  • har kunnskap om reguleringssystemer benyttet i automatiserte anlegg.
  • har kunnskap om målemetoder, analyseverktøy og teknisk utstyr som anvendes på automatiserte anlegg.
  • har kunnskap om kalibrering og justering av instrumenter innen reguleringstekniske styringssystemer.
  • har kunnskap om matematiske modeller ut fra sprangresponser og fysiske målinger.
  • har kunnskap om at reguleringssystemer integreres i bedriftens totale SCADA (databehandlingssystemer).
  • har kunnskap om videreutvikling og design av reguleringssystemer innen automasjonsfaget.
  • har kunnskap om EUs regelverk for CE merking gjennom Norges EØS avtale.
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende myndighetskrav på automatiserte anlegg som forskrifter, normer og internasjonale krav.
  • har kunnskap om bransjen innen reguleringstekniske systemer.
  • kan oppdatere sin kunnskap om reguleringstekniske systemer.
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagfeltet reguleringstekniske systemer.
Ferdigheter

Studenten …

  • kan gjøre rede for sine valg med hensyn til teknisk kvalitet og integrering i et større system i et automasjonsanlegg.
  • kan gjøre rede for valg av digitale verktøy og metoder for planlegging og gjennomføring av prosjekt aktiviteter i et automatisert anlegg.
  • kan gjøre rede for sine faglige valg ved automasjonsanleggets vedlikeholdssystem.
  • kan reflektere over simulering og analyse av prosesser og vurdere resultatene for kontroll og optimalisering av reguleringstekniske egenskaper.
  • kan reflektere over implementering og analyse av funksjonaliteten av ny teori og vurdere resultatene for kontroll og optimalisering av reguleringstekniske funksjoner.
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff innen fagområdet og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt.
  • kan kartlegge en situasjon i et automatisert anlegg relatert til reguleringstekniske systemer og identifisere behov for teoretiske og praktiske problemstillinger.
  • kan kartlegge funksjonsfeil i reguleringstekniske systemer ved feilsøking og behov for iverksetting av tiltak.
Generell kompetanse

Studenten …

  • kan planlegge, gjennomføre og drifte reguleringstekniske systemer på automatiserte anlegg som deltaker eller leder i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer og myndighetskrav for sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i henhold til digital kommunikasjon som er i tråd med de etiske forutsetningene, juridiske retningslinjer for personvern og økonomiske krav innenfor gjeldende faglige normer.
  • kan planlegge og gjennomføre arbeid på automatiserte anlegg ved å utøve tverrfaglig lederskap og ta ansvar under idriftsettelse på automatiserte anlegg innenfor rammene av gjeldende myndighetskrav, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
  • kan utføre arbeidet etter leverandørers og spesialisters behov og krav.
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper som leverandører og spesialister for erfaringsutveksling og kompetansebygging og for å inngå formelle arbeidsavtaler.
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor automatiseringsbransjen ved å integrere reguleringssystemer i bedriftens totale SCADA (databehandlingssystemer) og kan drøfte løsninger for effektivt vedlikehold og optimalisering av produksjonsprosesser og miljøhensyn.
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved bruk av avviksmeldinger ved eventuelle hendelser og bruke rapporteringen i kontinuerlig forbedring.
Vurdering
  • 4 læringsnotater
  • 3 Innleveringsoppgaver
  • 2 prøver

Mappevurdering: Obligatoriske læringsnotater og faglige oppgaver vurderes som godkjent / ikke godkjent i løpet av studiet. Dette er en formativ vurdering.

Emnekarakter: De obligatoriske innleveringene samles på et gitt tidspunkt på slutten av semesteret til en presentasjonsmappe, som innleveres til avsluttende summativ vurdering av ekstern sensor med karakter A-F.

Eksamenskarakter: Det er trekkeksamen i dette emnet, ekstern sensur på alle eksamensbesvarelser

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Undervisning «live» på læringsplattform
  • Gruppearbeid på læringsplattform i løpet av hver undervisningsøkt
  • Læringsnotater og oppgaver
  • Bruk av egne praktiske erfaringer i læringsnotater og oppgaver
  • Individuell skriftlig tilbakemelding pr læringsnotat og oppgave
  • Gruppeveiledning i forbindelse med undervisning på læringsplattform
  • Studie av fagstoff på læringsplattformen og innhenting av relevant faginformasjon
  • Repetisjon, opptak av undervisningsøkt på læringsplattform
  • Digitale opptak med læringsnotat
  • Laboratoriearbeid på skolen ved hjelp av PC for programmering reguleringstekniske systemer (PLS)