00TE01G Reguleringstekniske systemer med faglig ledelse
00TE01G Reguleringstekniske systemer med faglig ledelse
- Studiepoeng15
- EmneansvarligErgun Ege, Espen M. Aamodt
- Start2023 Høst
Hovedkategorier:
- Faglig ledelse (integrert)
- Reguleringsteknikk
- Instrumentering
- Normer og standarder
- Dokumentasjon
Relevante temaer:
- Modellering-Differensiallikninger
- Laplace omforming
- Transferfunskjoner
- Grunnleggende reguleringsprinsipper
- Standardregulatorer P, PI, PD og PID.
- Av/På – regulering
- Flertrinnsregulering
- Sprangresponsen av en prosses
- Praktiske metoder for å bestemme PID parameterne
- System identifikasjon/Matlab toolbox
- Blokkskjemareduksjon
- Frekvensanalyse
- Stabilitiet
- Dimensjonering av analoge reguleringssystemer
- Fuzzy regulering
- Andre reguleringsstrukturer
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten...
- har kunnskap om reguleringssystemer benyttet i automatiserte anlegg
- har kunnskap om målemetoder, analyseverktøy og teknisk utstyr som anvendes på automatiserte anlegg
- har kunnskap om kalibrering og justering av instrumenter innen reguleringstekniske styringssystemer
- har kunnskap om matematiske modeller ut fra sprangresponser og fysiske målinger
- har kunnskap om at reguleringssystemer integreres i bedriftens totale SCADA (databehandlingssystemer)
- har kunnskap om videreutvikling og design av reguleringssystemer innen automasjonsfaget
- har kunnskap om EUs regelverk for CE merking gjennom Norges EØS avtale
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende myndighetskrav på automatiserte anlegg som forskrifter, normer og internasjonale krav
- har kunnskap om bransjen innen reguleringstekniske systemer
- kan oppdatere sin kunnskap om reguleringstekniske systemer
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagfeltet reguleringstekniske systemer
Studenten kan...
- gjøre rede for sine valg med hensyn til teknisk kvalitet og integrering i et større system i et automasjonsanlegg
- gjøre rede for valg av digitale verktøy og metoder for planlegging og gjennomføring av prosjekt aktiviteter i et automatisert anlegg
- gjøre rede for sine faglige valg ved automasjonsanleggets vedlikeholdssystem
- reflektere over simulering og analyse av prosesser og vurdere resultatene for kontroll og optimalisering av reguleringstekniske egenskaper
- reflektere over implementering og analyse av funksjonaliteten av ny teori og vurdere resultatene for kontroll og optimalisering av reguleringstekniske funksjoner
- finne og henvise til informasjon og fagstoff innen fagområdet og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt
- kartlegge en situasjon i et automatisert anlegg relatert til reguleringstekniske systemer og identifisere behov for teoretiske og praktiske problemstillinger
- kartlegge funksjonsfeil i reguleringstekniske systemer ved feilsøking og behov for iverksetting av tiltak
Studenten kan...
- planlegge, gjennomføre og drifte reguleringstekniske systemer på automatiserte anlegg som deltaker eller leder i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer og myndighetskrav for sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk
- planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i henhold til digital kommunikasjon som er i tråd med de etiske forutsetningene, juridiske retningslinjer for personvern og økonomiske krav innenfor gjeldende faglige normer
- planlegge og gjennomføre arbeid på automatiserte anlegg ved å utøve tverrfaglig lederskap og ta ansvar under idriftsettelse på automatiserte anlegg innenfor rammene av gjeldende myndighetskrav, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk
- utføre arbeidet etter leverandørers og spesialisters behov og krav
- bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper som leverandører og spesialister for erfaringsutveksling og kompetansebygging og for å inngå formelle arbeidsavtaler
- utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor automatiseringsbransjen ved å integrere reguleringssystemer i bedriftens totale SCADA (databehandlingssystemer) og kan drøfte løsninger for effektivt vedlikehold og optimalisering av produksjonsprosesser og miljøhensyn
- bidra til organisasjonsutvikling ved bruk av avviksmeldinger ved eventuelle hendelser og bruke rapporteringen i kontinuerlig forbedring
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Innlevering 1 | |
Arbeidskrav 2 | Innlevering 2 | |
Arbeidskrav 3 | Lab rapport | |
Arbeidskrav 4 | Innlevering 3 | |
Arbeidskrav 5 | Lab rapport | |
Arbeidskrav 6 | Innlevering 4 | |
Arbeidskrav 7 | Refleksjon/læringsnotater |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Skriftlig oppgave uten muntlig høring | Alle hjelpemidler er tillatt unntatt kommunikasjon med andre. Det kan være ca.4 timer test med 5-6 oppgaver. |
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.
-mestring /læring.
-relevansen av fagstoffet
-arbeidsmåter
-egeninnsats og resultater.