00TB01A Realfaglige Redskap
00TB01A Realfaglige Redskap
- Studiepoeng10
- EmneansvarligThomas Fuglesen
- Start2024 Høst
Matematikk:
- algebra
- likninger
- formelregning
- enheter
- prosenter
- trigonometri og funksjoner
- vekst
- derivasjon og integrasjon
Fysikk:
- begreper og størrelser
- krefter og Newtons 2. lov
- statikk
- energi
- fysikk i væske
- hydraulikk og termofysikk
Excel:
- Funksjonalitet
- Regning og formler
- Vanlige funksjoner
- Hente data fra tabeller
- Lage kalkyle og tilbud
- Tabeller og databehandling
- Lage diagrammer
- Utfylling av fremdriftsplan
- Lage egen Excel kalkulator
Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under:
Studenten...
-
har kunnskap om realfag som redskap innen fagfeltet bygg
-
har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og digitale verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen byggfag
-
har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for byggfag
-
har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for byggfag
-
kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
Studenten kan...
-
gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for byggfaglige problemstillinger
-
anvende digitale verktøy til problemløsninger innen realfaglige tema
-
reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
-
finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
-
kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Studenten kan...
-
planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe
-
benytte digitale verktøy til å løse ulike realfaglige problemstillinger
-
bygge relasjoner med andre innenfor realfag og på tvers av fag
-
utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bygg bransje og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Sluttvurdering settes på bakgrunn av en emneoppgave som inneholder oppgaver fra matematikk, fysikk og excel. Emneoppgaven kan jobbes med parallelt med studiet over en avtalt tidsperiode og leveres etter emnets slutt til sluttvurdering.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Matte 1 | |
Arbeidskrav 2 | Matte 2 | |
Arbeidskrav 3 | Fysikk 1 | |
Arbeidskrav 4 | Fysikk 2 | |
Arbeidskrav 5 | Excel 1 | |
Arbeidskrav 6 | Excel 2 |
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.
Matematikk:
Lærebok: Ekern, T., Guldahl, Ø. & Holst, E. Matematikk for fagskolen, 3. utgave. : Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-3419-6
Fysikk:
Lærebok:Ekern, T. &Guldahl, Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN 978-82-562-6951-8.
Øvrig pensum er beskrevet i læremateriell utarbeidet av faglærer.