00TB01A Realfaglige Redskap
00TB01A Realfaglige Redskap
- Studiepoeng10
- EmneansvarligLise Mordal
- Start2023 Høst
Emnet består av matematikk og fysikk, i tilllegg vil studenten få nødvendig opplæring i Excel.
Matematikk omfatter:
- algebra
- likninger
- formelregning
- enheter
- prosenter
- trigonometri og funksjoner
- vekst
- derivasjon og integrasjon
Fysikk omfatter:
- begreper og størrelser
- krefter og Newtons 2. lov
- statikk
- energi
- fysikk i væske
- hydraulikk og termofysikk
Excel omfatter:
- formatering
- kalkyler
- budsjetter
- fremdriftsplaner
- formler og funksjoner
Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under:
Studenten...
-
har kunnskap om realfag som redskap innen fagfeltet bygg
-
har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og digitale verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen byggfag
-
har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for byggfag
-
har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for byggfag
-
kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
Studenten kan...
-
gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for byggfaglige problemstillinger
-
anvende digitale verktøy til problemløsninger innen realfaglige tema
-
reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
-
finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
-
kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Studenten kan...
-
planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe
-
benytte digitale verktøy til å løse ulike realfaglige problemstillinger
-
bygge relasjoner med andre innenfor realfag og på tvers av fag
-
utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bygg bransje og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Sluttvurdering settes på bakgrunn av en emneoppgave som inneholder oppgaver fra matematikk, fysikk og excel. Emneoppgaven gis ut i første semester og leveres etter emnets slutt. For å kunne få sluttvurdering må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Matte 1 | oppgave i Matematikk i midten av semester |
Arbeidskrav 2 | Matte 2 | oppgave i matematikk i slutten av semester |
Arbeidskrav 3 | Fysikk 1 | oppgave i Fysikk i midten av semester |
Arbeidskrav 4 | Fysikk 2 | oppgave i Fysikk i slutten av semester |
Arbeidskrav 5 | Excel 1 | oppgave i Excel i midten av semester |
Arbeidskrav 6 | Excel 2 | oppgave i Excel i slutten av semester |
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.
Matematikk:
Lærebok: Ekern, T., Guldahl, Ø. & Holst, E. Matematikk for fagskolen. : Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-3419-6 Kap1.1-kap1.5 s9-s73, Kap2.3 - Kap 2.5 s88-110. Kap 3.1-kap 3.5 s135-s185. Kap 4.1-4.2 s 197-214. Kap 4.5 s 233-240. Kap 5.1-5.2 s245-280, Kap 6.1 s303-314, Kap 6.5 s341-344. Kap 6.6 s 349-356. Kap 7.4-7.5 s383-407, Totalt 238 sider
Fysikk:
Lærebok:Ekern, T. &Guldahl, Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN978-82-562-6951-8. Kap 1.1 s 9-23. Kap 2.1-2.2 s 34-46 og s. 49-51. Kap 3.1 s 66-85.. Kap 3.5 s 92-99. Kap 4.1 106-132. Kap 5 s 138-158. Kap 6.1-kap 6.3 s 166-185. Kap 7 198-218. Totalt 139 sider.
Øvrig pensum er beskrevet i læremateriell utarbeidet av faglærer.