00TB01A Realfaglige Redskap

00TB01A Realfaglige Redskap

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Lise Mordal
    • Start
      2023 Høst
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Emnet består av matematikk og fysikk, i tilllegg vil studenten få nødvendig opplæring i Excel.

Innhold

Matematikk omfatter: 

  • algebra
  • likninger
  • formelregning
  • enheter
  • prosenter
  • trigonometri og funksjoner
  • vekst
  • derivasjon og integrasjon  

Fysikk omfatter:

  • begreper og størrelser
  • krefter og Newtons 2. lov
  • statikk
  • energi
  • fysikk i væske
  • hydraulikk og termofysikk  

Excel omfatter:

  • formatering
  • kalkyler
  • budsjetter
  • fremdriftsplaner
  • formler og funksjoner
Læringsutbytte

Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under:

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om realfag som redskap innen fagfeltet bygg 

  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og digitale verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen byggfag 

  • har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for byggfag 

  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for byggfag 

  • kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag 

Ferdigheter

Studenten kan...

  • gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for byggfaglige problemstillinger 

  • anvende digitale verktøy til problemløsninger innen realfaglige tema 

  • reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning 

  • finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling 

  • kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak 

Generell kompetanse

Studenten kan...

  • planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe  

  • benytte digitale verktøy til å løse ulike realfaglige problemstillinger 

  • bygge relasjoner med andre innenfor realfag og på tvers av fag  

  • utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bygg bransje og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag 

Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Veiledning
Vurdering

Sluttvurdering settes på bakgrunn av en emneoppgave som inneholder oppgaver fra matematikk, fysikk og excel. Emneoppgaven gis ut i første semester og leveres etter emnets slutt. For å kunne få sluttvurdering må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. 

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Matte 1
oppgave i Matematikk i midten av semester
Arbeidskrav 2
Matte 2
oppgave i matematikk i slutten av semester
Arbeidskrav 3
Fysikk 1
oppgave i Fysikk i midten av semester
Arbeidskrav 4
Fysikk 2
oppgave i Fysikk i slutten av semester
Arbeidskrav 5
Excel 1
oppgave i Excel i midten av semester
Arbeidskrav 6
Excel 2
oppgave i Excel i slutten av semester
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur

Matematikk: 

Lærebok: Ekern, T., Guldahl, Ø. & Holst, E. Matematikk for fagskolen. : Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-3419-6 Kap1.1-kap1.5 s9-s73, Kap2.3 - Kap 2.5 s88-110.  Kap 3.1-kap 3.5 s135-s185.  Kap 4.1-4.2 s 197-214. Kap 4.5 s 233-240. Kap 5.1-5.2 s245-280, Kap 6.1 s303-314, Kap 6.5 s341-344. Kap 6.6 s 349-356. Kap 7.4-7.5 s383-407,  Totalt  238 sider 

Fysikk: 

Lærebok:Ekern, T. &Guldahl, Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN978-82-562-6951-8.  Kap 1.1 s 9-23. Kap 2.1-2.2 s 34-46 og s. 49-51. Kap 3.1 s 66-85.. Kap 3.5 s 92-99. Kap 4.1 106-132. Kap 5 s 138-158. Kap 6.1-kap 6.3 s 166-185. Kap 7 198-218. Totalt 139 sider.

Øvrig pensum er beskrevet i læremateriell utarbeidet av faglærer.