00TB01A Realfaglig redskap

00TB01A Realfaglig redskap

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

Innhold

Matematikk

Fysikk

Emnets innhold

Matematikk

  • Algebra
  • Likninger
  • Formelregning
  • Enheter
  • Prosent
  • Trigonometri
  • Logaritmer og eksponentiallikninger
  • Funksjoner, derivasjon, integrasjon

Fysikk

  • Grunnleggende begreper og størrelser
  • Statikk
  • Krefter
  • Energi
  • Fysikk i væske og gass
  • Termofysikk
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
  • har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
  • kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
  • kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
  • kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper

kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag

Evaluering

Ekstern kontroll av intern sensors vurdering av et tilfeldig utvalg kandidater

Pensumliste
  • Ekern, T., Guldahl, Ø. & Holst, E. Matematikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN 978-82-562-6677-4.

Kap1.1-kap1.5 s9-s73, Kap2.1-2.5 s73- s135, Kap 3.1-3.5 s135-197, Kap 4.1-4.5 s 197-245, Kap 5.1-5.2 s245-280, Kap 6.1 s303-314, Kap 6.4-6.6 s325-361, Kap 7.4-7.5 s383407, Kap 8.1-8.5 s 407-435, Kap 9.1-9.3 s457-488. Totalt 353 sider

  • Ekern, T. &Guldahl, Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN978-82-562-6951-8. Hele boka, 283 sider

Totalt: 636 sider

Tilleggslitteratur

  • Gyldendals formelsamling i matematikk. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-46305-9
  • Gyldendals tabeller og formler i fysikk. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-41919-3
  • Øvrige hjelpemidler: Kalkulator: Casio fx9860G II